Postępowanie w konfrontacji ze zwierzętami stwarzającymi zagrożenie

Data publikacji 19.04.2012
  1. Ustalić:
    • okoliczności ujawnienia wydarzenia,
    • czas zaistnienia wydarzenia,
    • miejsce wydarzenia,
    • dane osoby zgłaszającej,
    • dane świadków wydarzenia,
    • gatunek zwierzęcia stwarzającego zagrożenie,
    • ewentualne następstwa wywołane przez zwierzę stwarzające zagrożenie,
    • liczbę osób poszkodowanych, jeśli były takie osoby,
    • zakres i rozmiar zagrożenia.
  2. W przypadku otrzymania informacji o zaistnieniu przedmiotowego wydarzenia na terenie wykraczającym poza podległość służbową przekazać ją niezwłocznie dyżurnemu właściwej miejscowo jednostki organizacyjnej Policji,
  3. W systemie informatycznym do obsługi wydarzeń lub książce przebiegu służby oprócz powyższych danych spowodować odnotowanie dokładnego czasu zgłoszenia oraz numer telefonu zgłaszającego. Na bieżąco dokumentować wydane i otrzymane polecenia, podejmowane decyzje oraz sposób ich realizacji i przebieg działań z podaniem czasu. Dokonać wstępnej analizy i weryfikacji informacji.
  4. Zapewnić (w zależności od stopnia zagrożenia stwarzanego przez zwierzę):
    • izolację terenu, na którym wystąpiło zagrożenie,
    • poinformowanie podległych służb o:
      • zachowaniu szczególnych środków ostrożności,
      • nie używaniu sygnałów dźwiękowych i świetlnych pojazdów uprzywilejowanych na terenie izolowanym i do niego przyległym,
      • ograniczeniu do minimum ruchu pojazdów i osób pieszych, w tym uczestników akcji ratowniczej, w obrębie prowadzonych działań,
      • zachowaniu spokoju, co może spowodować u zwierzęcia względne poczucie bezpieczeństwa i skłonić go do pozostania przez jakiś czas w jednym miejscu, umożliwiając służbom ratowniczym zgromadzenie odpowiednich sił i środków oraz zastosowanie optymalnego etapu likwidacji zagrożenia,
    • poinformowanie społeczeństwa (wykorzystując dostępne środki masowego przekazu oraz kontakty ze służbami lokalnymi) o zaistniałym zagrożeniu, w szczególności o:
      • konieczności pozostania mieszkańców w domach na czas akcji,
      • zakazie zbliżania się do okien,
      • zakazie używania sprzętu foto/video z lampami błyskowymi lub oślepiającymi oświetleniem,
      • spokojnym, bez gwałtownych ruchów i hałasu przemieszczaniu się osób po terenie zagrożonym (w przypadku wystąpienia takiego zagrożenia),
      • nie używaniu sprzętu audio i urządzeń rozgłoszeniowych,
    • system objazdów dla ruchu kołowego,
    • bezkolizyjny przejazd dla sił porządkowych i ratowniczych,
    • udział służb ratowniczych i specjalistycznych, w szczególności:
      • Państwowej Straży Pożarnej,
      • Pogotowia Ratunkowego,
    • system objazdów dła ruchu kołowego,
    • bezkolizyjny przejazd dla sił porządkowych i ratowniczych,
    • udział służb ratowniczych i specjalistycznych, w szczególności:
      • Państwowej Straży Pożarnej,
      • Pogotowia Ratunkowego
      • służb weterynaryjnych,
      • służb specjalistycznych ZOO (jeśli takie funkcjonują na danym terenie),
      • myśliwych lub członków Polskiego Związku Łowieckiego,
    • nawiązanie kontaktu z osobą przeszkoloną na okoliczność tego typu wydarzeń z odpowiednim sprzętem do usypiania (lekarz weterynarii, pracownik ZOO) w celu obezwładnienia i schwytania zwierzęcia,
    • stały dopływ informacji z miejsca wydarzenia oraz sprawować nadzór nad prowadzonymi czynnościami.
  5. W zależności od istniejących i przewidywanych zagrożeń ogłosić, zarządzony wcześniej przez uprawnione osoby, alarm dla:
    • Dyżurny KGP:
      • stanów osobowych wybranych jednostek i/łub komórek organizacyjnych Policji.
    • Dyżurny KWP/KSP:
      • pododdziału prewencji Policji,
      • pododdziału antyterrorystycznego Policji,
      • sekcji Lotnictwa Policji - jeśli funkcjonuje na danym terenie,
      • innych stanów osobowych wybranych jednostek i/lub komórek organizacyjnych Policji.
    • Dyżurny KPP/KMP/KRP/KP:
      • stanów osobowych wybranych jednostek i/łub komórek organizacyjnych Policji.
  6. Skierować na miejsce wydarzenia (w zależności od potrzeb oraz w przypadku sytuacji nagłego zagrożenia życia lub zdrowia ludności):
    • Dyżurny KGP:
      • na wniosek właściwej jednostki organizacyjnej Policji, komórki organizacyjnej KGP, siły i środki w ramach posiadanych uprawnień lub w drodze odrębnych poleceń wydanych przez Komendanta Głównego Policji.
    • Dyżurny KWP/KSP;
      • służby ruchu drogowego,
      • pododdział prewencji Policji,
      • pododdział antyterrorystyczny, w szczególności strzelca wyborowego,
      • grupę operacyjno-procesową,
      • statek powietrzny Lotnictwa Policji łub z wydzielonych zasobów Straży Granicznej, na podstawie wcześniejszych uzgodnień,
      • inne siły i środki pozostające w dyspozycji dyżurnego.
    • Dyżurny KPP/KMP/KRP/KP:
      • patrol celem potwierdzenia i uzupełnienia informacji,
      • policjantów do zabezpieczenia miejsca wydarzenia będących aktualnie w dyspozycji,
      • siły NPP jeżeli został zarządzony dla nich alarm, w związku z zaistniałym wydarzeniem,
      • policjantów służby kryminalnej w celu przeprowadzenia niezbędnych czynności operacyjno-procesowych lub wsparcia w tych czynnościach policjantów z jednostki nadrzędnej.
  7. W czasie prowadzonych działań mających na celu neutralizację zagrożenia, używa sięz reguły środków farmakologicznych, w związku z czym należy zachować szczególne środki ostrożności, mając na uwadze następujące okoliczności:
    • zastosowany farmakologiczny środek obezwładniający zaczyna działać po kilkunastu minutach,
    • do chwili jego zadziałania zwierzę może być szczególnie nerwowe, nieobliczalne i niebezpieczne,
    • farmakologiczny środek obezwładniający jest silnym lekiem psychotropowym, tolerowanym jednak przez organizmy zwierząt, natomiast przypadkowe zastosowanie go u człowieka może stanowić poważne zagrożenie dla życia i zdrowia. Środek ten działa przez kilkanaście do kilkudziesięciu minut, po tym czasie zwierzę wraca do przytomności i może być ponownie niebezpieczne,
    • w przypadku konieczności bezzwłocznego uśmiercenia zwierzęcia przy użyciu broni palnej, zalecana jest broń i amunicja przeznaczona wyłącznie do celów łowieckich. Jeżeli uśmiercenia ma dokonać Policja zadanie to powinno być wykonane przez strzelca wyborowego z pododdziałów antyterrorystycznych Policji łub innego policjanta dysponującego karabinem wyborowym i przeszkolonym w jego obsłudze. W sytuacji wymagającej podjęcia natychmiastowych działań w celu neutralizacji zagrożenia stwarzanego przez zwierzę, zasadne jest użycie przez każdego policjanta broni i amunicji dostępnej w danej chwili, jeżeli nie ma możliwości zastosowania innego środka,
    • ze względu na bezpieczeństwo innych osób nie należy oddawać strzału, będąc w ruchu, w pozycji nieprzygotowanej (np. w biegu),
    • podczas prowadzenia działań związanych z neutralizacją zwierząt pamiętać należy o tym, aby osoba używająca środka obezwładniającego znajdowała się, o ile to możliwe, w pojeździe. Użycie środka może bowiem dodatkowo rozdrażnić zwierzę. Dobre efekty może przynieść zastosowanie pojazdu Straży Pożarnej dysponującej wysięgnikiem z tzw. koszem.
  8. Zgodnie z postanowieniami ustawy o ochronie zwierząt z dnia 21 sierpnia 1997 r. z późn. zm. uśmiercanie zwierząt może odbywać się wyłącznie w sposób humanitarny polegający na zadawaniu przy tym minimum cierpienia fizycznego i psychicznego. Zwierzę może być uśmiercone bez zgody właściciela na podstawie orzeczenia lekarza weterynarii w przypadku działań niezbędnych do usunięcia poważnego zagrożenia sanitarnego ludzi lub zwierząt. Ustalenie właściciela i uzyskanie jego zgody nie dotyczy zwierząt chorych na choroby podlegające obowiązkowi zwalczania na podstawie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt. W przypadku konieczności bezzwłocznego uśmiercenia w celu zakończenia cierpień zwierzęcia potrzebę jego uśmiercenia stwierdza lekarz weterynarii, członek Polskiego Związku Łowieckiego, inspektor organizacji społecznej, której statutowym celem działania jest ochrona zwierząt, funkcjonariusz Policji, Straży Granicznej, Straży Ochrony Kolei, strażnik straży gminnej (miejskiej), pracownik Służby Leśnej lub Służby Parków Narodowych, strażnik Państwowej Straży Łowieckiej, strażnik łowiecki lub strażnik Państwowej Straży Rybackiej. W razie konieczności bezzwłocznego uśmiercenia, czynność tą dokonuje się przez:
    • podanie środka usypiającego - przez lekarza weterynarii,
    • zastrzelenie zwierzęcia wolno żyjącego (dzikiego) - przez osobę uprawnioną do użycia broni palnej.
    Policjant ma prawo do uśmiercenia zwierzęcia bez wymaganej zgody właściciela lub orzeczenia lekarza weterynarii, jeżeli zaistniałe okoliczności uzasadniają podjęcie działania w stanie wyższej konieczności.
     
  9. W działaniach ze zwierzętami stwarzającymi zagrożenie kategorycznie wyklucza się możliwość strzelania seriami z broni palnej.
  10. O konieczności użycia środków do neutralizacji zwierząt decyduje dowodzący działaniami.
  11. Zameldować o wydarzeniu i podjętych działaniach (w zależności od wydarzenia):
    • Dyżurny KGP:
      • Komendantowi Głównemu Policji,
      • Pierwszemu Zastępcy Komendanta Głównego Policji,
      • Zastępcom Komendanta Głównego Policji, w zakresie wydarzeń związanych z działalnością nadzorowanych jednostek i komórek organizacyjnych Policji.
    • Dyżurny KWP/KSP:
      • Komendantowi Wojewódzkiemu (Stołecznemu) Policji lub jego Zastępcy pełniącemu dyżur,
      • dyżurnemu Komendy Głównej Policji.
    • Dyżurny KPP/KMP/KRP/KP:
      • Komendantowi Powiatowemu/Miejskiemu/Rejonowemu/Komisariatu Policji lub jego Zastępcy pełniącemu dyżur,
      • dyżurnemu Komendy Wojewódzkiej (Stołecznej)/Powiatowej/Miejskiej/Rejonowej Policji.
  12. Powiadomić (w zależności od stopnia zagrożenia stwarzanego przez zwierzę oraz skutków związanych z jego zachowaniem i obezwładnieniem):
    • Dyżurny KGP:
      • kierownika łub zastępcę kierownika komórki organizacyjnej Komendy Głównej Policji lub pełniącego dyżur kierownika lub zastępcę kierownika komórki organizacyjnej Komendy Głównej Policji, w zakresie wydarzeń, zgodnie z posiadaną właściwością rzeczową,
      • Głównego Inspektora Weterynarii,
      • Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska,
      • służbę dyżurną Rządowego Centrum Bezpieczeństwa,
      • rzecznika prasowego Komendanta Głównego Policji.
    • Dyżurny KWP/KSP:
      • Naczelnika Sztabu Policji,
      • Naczelnika Wydziału Kontroli,
      • Naczelnika Wydziału Dochodzeniowo-Śledczego,
      • Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska,
      • Polski Związek Łowiecki,
      • właściwy terytorialnie Oddział Straży Granicznej,
      • Centrum Zarządzania Kryzysowego Urzędu Wojewódzkiego,
      • rzecznika prasowego.
    • Dyżurny KPP/KMP/KRP/KP:
      • Naczelnika Sztabu Policji KPP/KMP/KRP,
      • Naczelnika Wydziału Dochodzeniowo-Śledczego,
      • Państwową Straż Pożarną,
      • Pogotowie Ratunkowe,
      • służby specjalistyczne ZOO,
      • służby weterynaryjne,
      • myśliwych lub członków Polskiego Związku Łowieckiego,
      • Powiatowe/Miejskie Centrum Zarządzania Kryzysowego,
      • straż gminną (miejską),
      • zarządców dróg,
      • dyżurującego prokuratora.
  13. Na polecenie dyżurnego jednostki wyższego stopnia opracować i przesłać pisemną informację o wydarzeniu.
  14. Wprowadzić lub sprawdzić prawidłowość wprowadzenia wydarzenia do aplikacji Biuletyn KSIP.
Powrót na górę strony