Sekcja Ochrony Pracy
00-150 Warszawa
ul. Nowolipie 2
tel.: +48 47 723-64-61
fax: +48 47 723-65-73
e-mail: sop@ksp.policja.gov.pl
Kierownik: podinsp. Paweł Brzeźniak
Sekcja Ochrony Pracy realizuje zadania Komendy w zakresie bezpieczeństwa i higieny służby i pracy w stosunku do komórek organizacyjnych Komendy i jednostek organizacyjnych Policji, o których mowa w § 5 pkt 17-21 statutu KSP, między innymi przez:
- kontrolowanie warunków służby i pracy oraz przestrzegania przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny służby i pracy,
- bieżące informowanie Komendanta Stołecznego Policji o stwierdzonych zagrożeniach zawodowych, wraz z wnioskami zmierzającymi do usuwania tych zagrożeń;
- udział w prowadzeniu postępowań dotyczących wypadków policjantów i pracowników,
- sporządzanie i przedstawianie Komendantowi Stołecznemu Policji, co najmniej raz w roku, okresowej analizy stanu bezpieczeństwa i higieny służby i pracy, zawierającej propozycje przedsięwzięć technicznych i organizacyjnych, mających na celu zapobieganie wypadkom w służbie i przy pracy;
- doradzanie w zakresie stosowania przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny służby i pracy;
- udział w przekazywaniu do użytkowania nowo budowanych lub przebudowywanych obiektów budowlanych albo ich części, w których przewiduje się pomieszczenia służby i pracy oraz urządzeń mających wpływ na warunki i bezpieczeństwo służby i pracy;
- przedstawianie Komendantowi Stołecznemu Policji wniosków dotyczących zachowania wymagań ergonomii na stanowiskach służby i pracy;
- udział w dokonywaniu oceny ryzyka zawodowego;
- współpraca z podmiotami zewnętrznymi w sprawie bezpieczeństwa i higieny służby i pracy;
- uczestniczenie w konsultacjach w zakresie bezpieczeństwa i higieny służby i pracy, a także w pracach komisji bezpieczeństwa i higieny służby i pracy oraz innych komisjach zajmujących się problematyką bezpieczeństwa i higieny służby i pracy;
- wykonywanie zadań w zakresie ochrony przeciwpożarowej.
Sekcja Ochrony Pracy realizuje zadania Komendy w zakresie bezpieczeństwa i higieny służby i pracy w stosunku do podległych jednostek organizacyjnych Policji, o których mowa w § 5 pkt 1-16 statutu KSP, między innymi przez:
- sprawowanie nadzoru i kontroli w zakresie bezpieczeństwa i higieny służby i pracy;
- sprawowanie nadzoru i kontroli w zakresie ochrony przeciwpożarowej.
Struktura organizacyjna Sekcji Ochrony Pracy:
- Zespół I
- Zespół do spraw Medycyny Pracy
Zespół do spraw Medycyny Pracy realizuje zadania Komendy w zakresie zapewniania profilaktycznej opieki zdrowotnej policjantom i pracownikom komórek organizacyjnych Komendy oraz jednostek organizacyjnych Policji, o których mowa w § 5 Statutu, między innymi przez:
- opracowywanie istotnych warunków umów o odpłatnym świadczeniu usług z zakresu medycyny pracy, profilaktycznej opieki zdrowotnej po ekspozycji na zakażenie w służbie HIV, HBV i HCV, zabezpieczenia medycznego akcji policyjnych, turnusów antystresowych oraz badania środowiska służby/pracy;
- monitorowanie poziomu realizacji zadań, wynikających z umów o odpłatnym świadczeniu usług medycznych, współpracę z wykonawcami umów, a także dokonywanie ocen w tym zakresie;
- planowanie środków finansowych na pokrycie wydatków wynikających z realizacji zadań oraz podejmowanie decyzji w sprawie wydatkowania środków i zaciągania zobowiązań, w zakresie udzielonego upoważnienia;
- weryfikacja wszystkich skierowań na badania z zakresu profilaktycznej opieki zdrowotnej nad policjantami i pracownikami Policji oraz prowadzenie ich rejestracji;
- gromadzenie, przechowywanie i przetwarzanie informacji niezbędnych do podejmowania decyzji, dotyczących badań lekarskich, turnusów antystresowych i profilaktyczno – rehabilitacyjnych oraz szczepień ochronnych, a także wysokości ich kosztów;
- merytoryczną oceną wydatków i formalną kontrolę poprawności wszystkich dokumentów związanych z realizacją umów o profilaktycznej opiece zdrowotnej nad policjantami i pracownikami;
- współpracę z kierownikami komórek organizacyjnych Komendy i jednostek organizacyjnych Policji, o których mowa z § 5 Statutu, w zakresie realizowanych zadań;
- współpraca z resortowymi i poza resortowymi instytucjami w sprawach związanych z realizacją zadań wynikających z rządowych programów określających zadania dla resortu spraw wewnętrznych i administracji;
- wprowadzanie do programu SWOP danych, dotyczących: wykonanych szczepień ochronnych, pobytu na turnusach antystresowych oraz przypisanie do osoby kosztów poniesionych na badania, okulary korygujące wzrok, turnusy antystresowe i szczepienia ochronne.
- udział w przygotowywaniu i realizacji zadań z zakresu zabezpieczenia medyczno-sanitarnego w czasie konstytucyjnie określonych stanów nadzwyczajnych;
- doradzanie w zakresie stosowania przepisów, dotyczących organizowania profilaktycznej opieki zdrowotnej i innych zadań, przypisanych zespołowi do spraw medycyny pracy Komendy;
- współpraca z resortowymi i poza resortowymi podmiotami w sprawach organizowania podstawowej opieki zdrowotnej nad policjantami i pracownikami Policji oraz rehabilitacji po urazach w służbie/pracy.
Kontakt z Zespołem ds. Medycyny Pracy:
tel.: 47 72 377-90
fax.: 47 72 361-13
e-mail: medycyna.pracy@ksp.policja.gov.pl