"Zbiór dobrych praktyk" w ramach projektu pt.: Bezpieczne stolice - metody zwalczania przestępczości kryminalnej w europejskich aglomeracjach" (2012-2013) cz. 6
Podstawowym efektem osiągniętym przez uczestników projektu w ramach programu „Leonardo da Vinci” jest niewątpliwie zdobycie nowych doświadczeń, rozważenie wprowadzenia rozwiązań praktykowanych już przez policjantów z innych krajów oraz porównanie rozwiązań prawnych oraz metod i form pracy policyjnej przy realizacji ustawowych zadań nałożonych na Policję w krajach Unii Europejskiej. Policjanci zaangażowani w w/w projekt na przykładzie pracy policjantów z innych krajów takich jak Litwa, Belgia, Cypr czy Finlandia zapoznawali się m.in. ze sposobami przygotowań i zabezpieczeń zgromadzeń publicznych, taktyką działania w takich sytuacjach oraz wykorzystywanym do tego celu sprzętem technicznym oraz wieloma innymi ciekawymi praktykami takimi jak:
- wyznaczenie w strukturze komendy pomieszczenia do rozpraw sądowych, które ma na celu wyeliminowanie konieczność organizowania konwojów do sądu a także umożliwia pełniejszą realizację uprawnień osoby zatrzymanej do ograniczenia jej faktycznego czasu pozbawienia wolności do niezbędnego minimum.
- zwiększenie odpowiedzialności karnej za przemyt i posiadanie środków odurzających uzależnione od ilości (wynoszącej 100 gramów)
- powołanie specjalistycznej grupy zajmującej się przemocą domową w skład, której wchodzi dwóch policjantów, dwóch pracowników społecznych, jedna pielęgniarka i ksiądz. Do ich zadań należy zapewnienie pomocy rodzinom, w których występuje problem przemocy domowej, demoralizacja i inne dysfunkcje.
- posiadanie przez funkcjonariuszy z zespołu internetowego kont na portalu społecznościowym facebook. Osoby, które padają ofiarami przestępstw mogą się skontaktować on-line z policjantem i przedstawi swój problem. Policjanci mają możliwość za pośrednictwem internetu wysyła sprawcy oficjalne ostrzeżenie informując go jednocześnie, że w przypadku takiego postępowania może by wszczęte oficjalne dochodzenie. Zwykle takie, ostrzeżenie okazuje się niezwykle skuteczne. Obecność policji w sieci nie tylko zapewnia bezpieczeństwo osobom zastraszanym, pomaga również obniży barierę strachu i wstydu przed skontaktowaniem się z policją w szczególności, jeśli chodzi o przestępstwa na tle seksualnym bądź przestępstwa z użyciem przemocy.
- projekt tzw. „straży sąsiedzkiej”, która wspiera policję w zwalczaniu przestępczości informując o zaistniałych w okolicy przestępstwach i wykroczeniach.
- instytucja tzw. „aresztu administracyjnego”, która ma na celu zatrzymanie maksymalnie na 12 godzin osoby lub grupy osób w stosunku, co, do których istnieje uzasadnione podejrzenie, że mogą wystąpi przeciwko przyjętemu porządkowi prawnemu.
- idea ograniczenia kosztów związanych z pobytem kursanta w szkołach policyjnych polegająca na tym, że kursanci po zajęciach wracają do swojego miejsca zamieszkania. Bardzo ciekawą gamą programową dysponują policjanci z Cypru, którzy prowadzą szkołę językową, gdzie proponują naukę języka francuskiego niemieckiego, włoskiego, hiszpańskiego, tureckiego, rosyjskiego czy arabskiego, która trwa 2 lata.
- komunikaty przewidziane do podawania w trakcie prowadzonych różnych działań należy przygotować w różnych językach, a przynajmniej dodatkowo w języku angielskim
- możliwość wyznaczenia i zabezpieczenia tylko jednego pasa ruchu poszczególnych ulic na potrzeby przejazdu dużej ilości kolumn delegacji zagranicznych w jednym czasie, czy okresie a nie jak to jest robione dotychczas- wyłączanie z ruchu całych arterii, co powoduje blokowanie miasta
- kategoryzacja interwencji, co do stopnia ważności i adekwatnego do tego czasu reakcji policjantów
Uczestnicy projektu zdobyli także wiedzę odnośnie realizowanych działań prewencyjnych i profilaktycznych, ukierunkowanych na poprawę współpracy policji ze społecznością pod kątem zapewnienia im odpowiedniego poziomu ochrony
i bezpieczeństwa. W odniesieniu do zdobytych nowych umiejętności niewątpliwie należy podkreślić podniesienie poziomu znajomości języka angielskiego, którego używali przy komunikowaniu się
i nawiązywaniu nowych kontaktów interpersonalnych, które w przyszłości posłużą do dalszej współpracy i wymiany informacji pomiędzy uczestnikami programu „Leonardo da Vinci”.
Projekt partnerski, jakim jest program Leonarda da Vinci niewątpliwie przyczynił się rozwoju kompetencji i zdobytej wiedzy przez policjantów, którzy, na co dzień w toku wykonywanych obowiązków służbowych zajmują się opracowywaniem programów szkoleniowych a następnie na ich podstawie przeprowadzają w swoich jednostkach i komórkach organizacyjnych szkolenia dla podległych policjantów w ramach doskonalenia zawodowego.
Wizyty delegacji u zagranicznych partnerów przyczyniły się także do pozyskania materiałów dydaktycznych, które niewątpliwie zostaną wykorzystane w toku organizowanych systematycznych szkoleń, które przyczynią się do ciekawszego i bardziej przystępnego dla słuchacza przyswojenia przedstawianych zagadnień i tez omawianych na szkoleniach.