Nie daj się oszukać „na policjanta!” - Zadzwoń pod nr 47 72 33 222 lub 112!
Policjanci codziennie przyjmują zgłoszenia od osób, które zostały oszukane przez fałszywych policjantów, fałszywych bankowców lub fałszywych wnuczków. Przestępcy wykorzystują każdą sposobność, by się wzbogacić. Często żerują na zaufaniu do instytucji publicznych i strachu potencjalnych ofiar przed utratą oszczędności życia. Kolejny raz apelujemy o nieprzekazywanie pieniędzy dzwoniącym do nas obcym osobom! Pamiętajmy, że policjanci nigdy nie proszą o udział we wspólnej akcji i przekazanie pieniędzy! Jeśli podejrzewasz, że telefonował do Ciebie oszust, powiadom stołecznych policjantów, dzwoniąc pod nr 47 72 33 222.
Nie milkną telefony od oszustów. Każdego dnia przestępcy dzwonią do swych ofiar, podając się za policjantów, bankowców, czy bliskich. Przedstawiają zmyśloną, dramatyczną historię, której celem jest zawsze wyłudzenie gotówki lub cennych przedmiotów. I tak podszywając się pod funkcjonariusza, informują np. o prowadzeniu tajnej akcji, wymierzonej w hakerów. Jednocześnie przekonują rozmówcę, że zgromadzone przez niego w banku oszczędności są zagrożone, a jedyną możliwością zapobieżenia ich utracie, jest przekazanie pieniędzy na przechowanie stróżom prawa.
Pamiętajmy, że to oszustwo! W takiej sytuacji od razu należy się rozłączyć i zgłosić ten fakt pod numer 47 72 33 222 lub 112!
Podobnie należy postąpić w przypadku, gdy odbierzemy telefon od osoby podającej się np. za pracownika banku, który informuje o nieuprawnionych transakcjach na naszym rachunku bankowym i w celu ich anulowania, żąda podania danych logowania do konta.
Pamiętajmy, aby nigdy nie przekazywać haseł, kodów i innych informacji dostępowych do naszych kont bankowych!
Innym razem oszust może zadzwonić podając się za syna, wnuczka lub znajomego, który nagle znalazł się w kryzysowej sytuacji i pilnie potrzebuje pożyczki. Zaznacza, że nie może osobiście odebrać pieniędzy, więc wysyła do naszego mieszkania kolegę. Zdarza się, iż przestępca od razu poleca pozostawić gotówkę we wskazanym miejscu, np. w śmietniku, pod samochodem, a nawet na ogrodzeniu.
Nie przekazujmy obcym osobom pieniędzy! Próbę oszustwa zgłoś, dzwoniąc pod numer 47 72 33 222 lub 112!
Przypominamy o zachowaniu podstawowych zasad ostrożności:
• nie rozmawiaj z osobą, która podaje się za krewnego, jeżeli nie rozpoznajesz jej głosu,
• zawsze zadzwoń do osoby, za którą podaje się oszust lub którą wskazuje jako tę, która potrzebuje pomocy,
• pamiętaj, że Policja nigdy nie prosi o pieniądze ani kosztowności,
• jeżeli w czasie rozmowy nabierzesz podejrzeń, że ktoś chce Cię oszukać, odłóż słuchawkę i zadzwoń pod numer alarmowy 112
Przestępcy wykorzystują nowoczesną technologię by dokonywać oszustw. Jedną z ich metod jest nakłonienie swojej ofiary do zainstalowania na urządzeniu specjalnego programu. Program ten stosowany jest w świecie cyfrowym od wielu lat. Jego główną funkcją jest przede wszystkim zdalny podgląd pulpitu na innym komputerze, a także możliwość jego przejmowania w celu wykonywania czynności. Program jest bardzo przydatny w pracy. Gdy jest wykorzystywany w dobrych celach ułatwia i przyspiesza wykonywanie wspólnej pracy. Niestety jest on również wykorzystywany przez oszustów.
Należy pamiętać, że oszustwo na „zdalny pulpit” nigdy nie występuje samodzielnie, a jedynie jest elementem innego oszustwa internetowego. Występuje wspólnie z takim przestępstwem, jak oszustwo na kryptowaluty. Proceder zazwyczaj wygląda następująco: Z ofiarą kontaktuje się oszust (telefonicznie lub za pomocą komunikatorów społecznych). Podaje się za „eksperta” w dziedzinie inwestowania cudzych pieniędzy i obiecuje ofierze ponadprzeciętne zyski z inwestycji, głównie w kryptowaluty. Gdy oszust namówi już ofiarę do zainwestowania pieniędzy, żąda od niej podania danych osobowych, po czym namawia ją do zainstalowania na swoim urządzeniu wspomnianego programu. Motywuje to tym, by ofiara mogła widzieć, jak „broker” inwestuje i pomnaża włożone przez nią pieniądze. Niestety oszukany nawet nie orientuje się, że instalując szkodliwy program spowodowała, iż oszust internetowy korzysta z jej pulpitu i uzyskuje wgląd w jej loginy i hasła. Zazwyczaj przestępca prosi również swoją ofiarę, aby weszła na swoje konto internetowe i przelała jakieś środki na „rachunek inwestycyjny”. W tym momencie oszust dokonuje operacji.
Policyjne doświadczenie pokazuje, że przestępcy cały czas modyfikują swoje metody, aby zdobyć nasze pieniądze. Ofiarami oszustów padają nie tylko seniorzy, ale też osoby w średnim wieku. Zachowajmy czujność i rozwagę, Pamiętajmy, że przez telefon każdy może podać się za policjanta, pracownika banku lub krewnego! Nie przekazujmy nieznajomym swoich danych osobowych, informacji dostępowych do kont bankowych oraz gotówki, czy wartościowych przedmiotów. O każdej próbie oszustwa powiadom Policję!
WKS KSP