Europejski dzień działań skierowanych przeciwko oszustwom lotniczym
Europejskie organy porządku prawnego, przy wsparciu Centrum ds. Walki z Cyberprzestępczością (EC3) przy Europolu, w dniu wczorajszym przeprowadziły operację mającą na celu aresztowanie osób posługujących się biletami lotniczymi, zakupionymi przy użyciu sfałszowanych kart kredytowych. Międzynarodowa operacja została przeprowadzona na 37 lotniskach w 16 krajach europejskich, gdzie stróże prawa zatrzymali osoby, które usiłowały odlecieć samolotami w dniu 27 czerwca 2013 roku. Osobom, które były w posiadaniu biletów na połączenia lotnicze zakupione przy użyciu skradzionych danych kart kredytowych, odmówiono przyjęcia na pokład i zostały przesłuchane przez Policję.
Podczas operacji aresztowano 43 osoby w tym w Austrii (3), Niemczech (4), Grecji (7), Finlandii (2), Irlandii (4), Litwie (3), Holandii (5), Polsce (3), Rumunii (1), Hiszpanii (4), Wielkiej Brytanii (7).
Ze strony Polski w operację byli zaangażowani policjanci Komisariatu Policji Portu Lotniczego Warszawa Okęcie Komendy Stołecznej Policji. To właśnie w Warszawie zatrzymano trzy osoby: obywatela Litwy, Francji i Hiszpanii.
Ponadto 200 podejrzanych transakcji zostało zgłoszonych przez linie lotnicze. Podczas prowadzonych czynności ujawniono również powiązania z innymi przestępstwami, w tym m.in. bezprawne wtargnięciem do baz danych sektora finansowego, dystrybucji informacji z kart kredytowych w Internecie (carding), nielegalnej imigracji, handlu narkotykami i fałszowaniem dokumentów. Niektóre z zatrzymanych osób okazały się być poszukiwane Europejskim Nakazem Aresztowania.
Operacja, która była koordynowana na poziomie międzynarodowym przez EC3 (Centrum ds. Walki z Cyberprzestępczością) jest wynikiem prac zaplanowanych przez organizację Visa Europa, jak również przez kilka europejskich i międzynarodowych linii lotniczych (Lufthansa, Transavia, British Airways, LOT, KLM, AirBerlin, AirLingus, EasyJet, FinnAir, Iberia, Tyrolean airlines, Vueling, and WizzAir).
Podczas wczorajszej operacji, Centrum ds. Walki z Cyberprzestępczością przy Europolu w Hadze koordynowało międzynarodowe działania oraz wspierało komunikację wszystkich zaangażowanych stron. Dodatkowo, Europol udostępnił 4 Mobilne Biura Europolu na lotniskach w Amsterdamie, Frankfurcie, Londynie (Heathrow) oraz Madrycie, które pozwoliły na bezpośredni dostęp do scentralizowanych baz informacyjnych Europolu. Ponadto organizacja Visa Europa zebrała oraz przekazała dane finansowe z banków oraz przekazała je śledczym na lotniskach.
Operacja trwa nadal a dane wywiadowcze są przetwarzane przez międzynarodowych partnerów. Operacja ta już przyniosła szereg korzyści takich jakich zapobieganie przestępczości, neutralizacja aktywności zorganizowanych grup przestępczych działających na terenie Unii Europejskiej, a także uzyskanie danych wywiadowczych dotyczących tej działalności.
Szef Departamentu organizacji Visa Europe, Peter Bayley powiedział: „organizacja Visa Europe jest zadowolona z pracy z międzynarodowymi partnerami podczas wczorajszych działań. Sukces ten wynika z zaangażowania i współpracy partnerów międzynarodowych, jak i inwestycji przez Visa Europa 100.000.000 Euro w nowe technologie polegające na coraz bardziej wyrafinowanych metodach wykrywania oszustw i kontroli, z którymi oszuści muszą się zmierzyć. Czynniki te zapewniają również, iż Visa pozostaje najbezpieczniejszym i najwygodniejszym sposobem dla naszych klientów do dokonywania płatności”.
Szef EC3, Troels Oerting stwierdził: “To kolejny przykład wyników współpracy pomiędzy różnymi partnerami, europejskimi wydziałami dw. z Cyberprzestępczością oraz Centrum ds. Walki z Cyberprzestępczością (EC3). Właśnie ta ścisła współpraca to klucz jeśli chcemy nadążyć nad rozwojem zorganizowanych siatek przestępczych korzystających z nowych możliwości kryminalnych w cyberprzestrzeni. Jesteśmy zdeterminowani, aby kontynuować rozwój nowych narzędzi, nowej współpracy i nowych metod walki z przestępczością internetową. Jesteśmy wdzięczni za wsparcie ze strony naszych kolegów w portach lotniczych UE, którzy przeprowadzili działania bezpośrednio na miejscu, jak i od naszych partnerów z branży kart kredytowych będących ofiarami tego procederu".
Lotniska które wzięły udział w operacji: Austria (Wiedeń), Chorwacja (Zagrzeb), Finlandia (Helsinki), Niemcy (Frankfurt, Monachium, Norymberga), Węgry (Budapeszt), Irlandia (Dublin), Łotwa (Ryga), Litwa (Wilno), Luksemburg, Holandia (Eindhoven, Amsterdam and Haga/Rotterdam), Polska (Warszawa), Rumunia (Bukareszt), Słowacja (Bratysława i Koszyce), Hiszpania (Barcelona, Madryt, Malaga, Majorka), Szwajcaria (Basel, Geneva, Lugano and Zurych) oraz Wielkiej Brytanii (Belfast, East Midlands, Edinburgh, Gatwick, Glasgow, Liverpool, London City, London Heathrow, London Luton, London Stansted, Manchester, Southampton).
Informacje na temat sposobu, minimalizacji szans stania się ofiarą oszustwa kart płatniczych, dostępne są na stronie Centrum ds. Walki z Cyberprzestępczością (EC3).
(BMWP KGP)