10-lecie Wydziału do walki z Przestępczością Samochodową KSP
Pod koniec lat 90-tych i w roku 2000 w Warszawie, w szybkim tempie rosła liczba kradzieży pojazdów, co uczyniło z kradzieży samochodu jedną z najbardziej uciążliwych kategorii przestępstw dla mieszkańców naszej stolicy oraz osób ją odwiedzających. W 1999 roku odnotowano 13.393 kradzieże samochodów, natomiast rok później nastąpił ich wzrost do 15.654. W tamtym czasie Warszawa była na pierwszym miejscu spośród wszystkich większych miast naszego kraju pod względem ilości kradzieży samochodów. Praca policjantów ze stołecznej „samochodówki” pozwoliła na znaczne ograniczenie tego procederu.
Pod koniec lat 90-tych i w roku 2000 w Warszawie, w szybkim tempie rosła liczba kradzieży pojazdów, co uczyniło z kradzieży samochodu jedną z najbardziej uciążliwych kategorii przestępstw dla mieszkańców naszej stolicy oraz osób ją odwiedzających. W 1999 roku odnotowano 13.393 kradzieże samochodów, natomiast rok później nastąpił ich wzrost do 15.654. W tamtym czasie Warszawa była na pierwszym miejscu spośród wszystkich większych miast naszego kraju pod względem ilości kradzieży samochodów. Praca policjantów ze stołecznej „samochodówki” pozwoliła na znaczne ograniczenie tego procederu.
Przyczyn wzrostu tej kategorii przestępstw należało szukać głównie w rozwijającym się rynku związanym ze sprzedażą części zamiennych, który był odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie na tanie części do coraz większej ilości sprowadzanych do kraju używanych samochodów. Jednocześnie w tamtym okresie w Polsce, a w szczególności w Warszawie grupy przestępcze zajmowały się organizowaniem sprzedaży za wschodnią granicę naszego państwa zalegalizowanych, wcześniej kradzionych w kraju, jak również w państwach Europy zachodniej, pojazdów.
Niepokojąco szybki wzrost liczby kradzionych samochodów w Warszawie na tle pozostałych europejskich stolic, a tym samym niskie poczucie bezpieczeństwa mieszkańców, jak i turystów odwiedzających nasz kraj, skłoniło stołeczną Policję do poszukiwania i wdrożenia nowych metod walki z przestępczością samochodową na podległym terenie. 16 września 2002 roku Komendant Stołeczny Policji generalny inspektor. Antoni Kowalczyk utworzył Wydział do Walki z Przestępczością Samochodową Komendy Stołecznej Policji.
Zadaniem nowo utworzonej komórki organizacyjnej było szerokie rozpoznanie i skuteczne zwalczanie wszystkich działających na terenie garnizonu warszawskiego grup przestępczych zajmujących się kradzieżami samochodów. Podjęte przez funkcjonariuszy tego specjalistycznego Wydziału działania miały skutecznie ograniczyć dynamicznie rozwijające się zjawisko kryminalne, jakim były kradzieże pojazdów przez zorganizowane grupy przestępcze.
W celu skutecznego zwalczania przestępczości samochodowej na terenie garnizonu stołecznego, w dalszym etapie wdrażania nowych metod walki z tym zjawiskiem przestępczym utworzono w podległych jednostkach wyspecjalizowane grupy do walki z przestępczością samochodową w mniejszym zakresie, przeszkolono policjantów do zatrzymań na gorącym uczynku członków niebezpiecznych, zorganizowanych grup przestępczych. Wdrożono nowatorskie działania.
W pracy operacyjnej i procesowej przy zbieraniu materiału dowodowego realizowano czynności zmierzające do całkowitej likwidacji grup przestępczych, polegającej na kompleksowym rozliczaniu ich członków, tj.:
- ustaleniu i objęciu zainteresowaniem złodziei i paserów samochodowych,
- ustaleniu osób zlecających kradzieże oraz dostarczających narzędzia do kradzieży,
- ustaleniu kurierów dostarczających skradzione samochody,
- ustaleniu osób rozbierających auta na części jak również osób, które te części nabyły.
Taki „kompleksowy” sposób realizowania czynności w procesie wykrywczym skutecznie eliminuje strukturę grupy przestępczej uniemożliwiając jej odbudowę.
Na skuteczne zwalczanie przestępczości samochodowej w garnizonie warszawskim duży wpływ mają również czynności mające na celu ograniczenie przestępczości związanej z fikcyjnymi zgłoszeniami kradzieży pojazdów tzw. „zgłoszeniówkami”. Ten rodzaj przestępstwa oraz jego wzrost był wynikiem nasycenia rynku motoryzacyjnego w kraju, a tym samym związanymi z tym trudnościami w sprzedaży posiadanych przez właścicieli pojazdów. Przyczyn tych przestępstw należy też szukać w chęci szybkiego i większego zysku poprzez wyłudzenie odszkodowań od firm ubezpieczeniowych za fikcyjne kradzieże oraz sprzedaż samochodu na części, co realnie powodowało wzrost uzyskanej za niego kwoty. W ostatnich latach na terenie garnizonu stołecznego udowodniono pół tysiąca fikcyjnych zgłoszeń kradzieży samochodów.
Powołanie Wydziału dw. z Przestępczością Samochodową KSP, a co za tym idzie wdrożenie nowych rozwiązań w walce z grupami przestępczymi na płaszczyźnie przestępczości samochodowej przyczyniło się po 2000 roku w znaczący sposób do spadku ilości kradzieży na terenie Warszawy i przyległych powiatów przy jednoczesnym systematycznym wzroście wykrywalności sprawców tych przestępstw.
ROK |
liczba stwierdzonych kradzieży |
wykrywalność |
2000 |
15654 |
2,0% |
2001 |
14319 |
2,1% |
2002 |
12699 |
2.9% |
2003 |
11871 |
2.1% |
2004 |
10790 |
2.6% |
2005 |
9357 |
3.8% |
2006 |
5486 |
7.9% |
2007 |
3428 |
12.8% |
2008 |
2772 |
13,6% |
2009 |
2452 |
16,4% |
2010 |
2711 |
12,8% |
2011 |
2625 |
8,9% |
Aktualnie za okres styczeń – sierpień 2012 roku wykrywalność jest na poziomie 17,2% przy 1548 przestępstwach przy spadającej ich dynamice, która aktualnie wynosi 85,0%.
Skuteczne w zwalczaniu przestępczości samochodowej okazało się ściślejsze współdziałanie z Urzędami Celnymi, wydziałami komunikacji warszawskich i powiatowych urzędów, Towarzystwami Ubezpieczeniowymi, Urzędami Skarbowymi.
Rozpropagowanie akcji „Wykręć numer złodziejowi” skierowanej do mieszkańców stolicy i przyległych powiatów uwrażliwiło obywateli w zakresie informowania Policji za pomocą specjalnego numeru telefonicznego o podejrzanych działaniach z zakresu przestępczości samochodowej. Za pośrednictwem środków masowego przekazu przez różnego rodzaju akcje informujące stołeczna Policja uczula mieszkańców garnizonu warszawskiego, jak dbać o swoje mienie poprzez odpowiednie zabezpieczanie i zwiększenie wrażliwości na tego rodzaju czyny w miejscach swojego zamieszkania.
Analizując pracę Wydziału dw. z Przestępczością Samochodową KSP na przełomie dekady należy powiedzieć, że utworzenie tej specjalistycznej komórki było trafnym posunięciem wynikającym z konieczności skutecznego przeciwdziałania wzrostowi przestępczości samochodowej na terenie garnizonu stołecznego.
Nie byłoby tych wszystkich sukcesów i dobrych wyników, gdyby nie zaangażowanie i praca funkcjonariuszy Policji pełniących służbę w stołecznej "samochodówce" przez te 10 lat. Ich profesjonalizm, zdobyte doświadczenie zawodowe oraz merytoryczne przygotowanie w realizowaniu czynności służbowych w zakresie zwalczania przestępczości samochodowej znacząco przyczyniły się do poprawy bezpieczeństwa na terenie podległym Komendzie Stołecznej Policji.
mat. Wydziału do Walki z Przestępczością Samochodową KSP
O niektórych efektach pracy policjantów z "samochodówki" można dowiedzieć się korzystając z poniższych linków:
W jeden dzień rozbite dwie dziuple "Jubilera"
Kradli auta w Polsce i Niemczech
Kradzione samochody trafiały do „dziupli” pod Włocławkiem
Stołeczna „samochodówka” rozbiła grupę „Grubego” i „Pajdy”
Kradli w Niemczech, wpadli w Polsce
Zatrzymani międzynarodowi złodzieje samochodów
5 luksusowych aut skradzionych w Niemczech odnaleziono pod Warszawą
Samochody pułapki na ulicach stolicy
Film w formacie nieobsługiwanym przez odtwarzacz. Pobierz plik (format flv - rozmiar 9.93 MB)