Informacja dotycząca braku możliwości zbywania broni i amunicji przez osoby fizyczne i prawne na rzecz muzeów nie posiadających osobowości prawnej (tzw. muzea prywatne).
W dniu 24 września 2025 r. do Wydziału Postępowań Administracyjnych Komendy Stołecznej Policji wpłynęło pismo z Komendy Głównej Policji zawierające stanowisko dotyczące braku możliwości zbywania broni i amunicji przez osoby fizyczne i prawne na rzecz muzeów nie posiadających osobowości prawnej (tzw. muzea prywatne).
Ustawa o broni i amunicji, jak również ustawa z dnia 13 czerwca 2019 r. o wykonywaniu działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania i obrotu materiałami wybuchowymi, bronią, amunicją oraz wyrobami i technologią o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym (Dz.U. z 2023 r. poz. 1743) wprowadzają reglamentację w zakresie m.in. posiadania i obrotu bronią, przede wszystkim z uwagi na wpływ jej użycia na poziom bezpieczeństwa obywateli i porządek publiczny. Tym samym zgodnie z art. 2 ustawy o broni i amunicji poza przypadkami określonymi w wymienionych ustawach, nabywanie, posiadanie oraz zbywanie broni i amunicji jest zabronione.Wyłączenie przedmiotowe spod powyższego reżimu przepisów ustawy o broni i amunicji zawiera m.in. art. 11 pkt 1 ww. ustawy, który stanowi, że pozwolenia na broń
nie wymaga się w przypadku gromadzenia broni w zbiorach muzealnych na podstawie odrębnych przepisów. Jako odstępstwa od reguły reglamentacji posiadania broni, wyłączenie
to nie może być interpretowane rozszerzająco.
W art. 11 pkt 1 ustawy o broni i amunicji ustawodawca wyjaśnia bowiem, że chodzi o broń w rozumieniu przepisów tej ustawy, gromadzoną w zbiorach muzealnych, tj. w oparciu o ustawę z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach (Dz. U. z 2022 r., poz. 385). W art. 1 ustawy o muzeach wskazano, że muzeum jest jednostką organizacyjną nienastawioną na osiąganie zysku, której celem jest gromadzenie i trwała ochrona dóbr naturalnego i kulturalnego dziedzictwa ludzkości o charakterze materialnym i niematerialnym, informowanie o wartościach i treściach gromadzonych zbiorów, upowszechnianie podstawowych wartości historii, nauki i kultury polskiej oraz światowej, kształtowanie wrażliwości poznawczej i estetycznej oraz umożliwianie korzystania ze zgromadzonych zbiorów. Muzeum realizuje cele, określone w art. 1 ustawy, w szczególności przez m.in. gromadzenie zabytków w statutowo określonym zakresie (art. 2 pkt l), jak również przechowywanie gromadzonych zabytków, w warunkach zapewniających im właściwy stan zachowania i bezpieczeństwo, oraz magazynowanie ich w sposób dostępny do celów naukowych (art. 2 pkt 3). Muzea mogą być tworzone przez ministrów i kierowników urzędów centralnych, jednostki samorządu terytorialnego, osoby fizyczne, osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej (art. 5 ust. 1). Muzeum prywatne czyli to stworzone przez osoby fizyczne, osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, jest obiektem o charakterze działalności kulturalnej. W świetle prawa każde prywatne muzeum jest prywatną instytucją, która może być zarządzana przez właściciela, jednakże według przepisów zawartych w ustawie o muzeach oraz w ustawie z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2024 r., poz. 87), muzeum prywatne (tj. nieposiadające osobowości prawnej, w tym muzeum funkcjonujące w ramach struktury organizacyjnej) działa na podstawie regulaminu (art. 6 ust. 6 ustawy o muzeach) i z uwagi
na brak osobowości prawnej jest traktowane jako jednostka organizacyjna, która jest pozbawiona podmiotowości prawnej, co oznacza, że nie może występować jako strona w stosunkach cywilnoprawnych.
Podstawową działalność muzeów (zarówno tych państwowych, jak i tych prywatnych), powinna stanowić działalność kulturalna, określona w art. 1 ust. 1 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, a muzeum jak wynika z art. 2 ww. ustawy wskazane zostało jako jedna z form organizacyjnych prowadzenia działalności kulturalnej.
Jednocześnie zauważyć należy, że w przepisie art. 3 ustawy o muzeach ustawodawca wskazuje, że muzea mogą być tworzone dla jednej lub wielu dziedzin działalności człowieka oraz tworów natury. Dotyczy to ogólnie pojętych dóbr kultury, co w praktyce stanowi katalog otwarty, ponieważ każdy eksponat muzealny, bez względu na dziedzinę nauki lub sztuki, podlega ochronie (art. 2 ustawy z dnia 25 maja 2017 r. o restytucji narodowych dóbr kultury Dz. U. z 2019 r., poz. 1591). Z art. 21 ustawy o muzeach wynika, że muzealiami są rzeczy ruchome i nieruchomości stanowiące własność muzeum i wpisane do inwentarza muzealiów.
W przypadku muzeum nieposiadającego osobowości prawnej, muzealiami są rzeczy ruchome i nieruchomości stanowiące własność podmiotu, który utworzył muzeum, oraz wpisane do inwentarza muzealiów. Muzealia, zgodnie z art. 21 ww. ustawy, bez względu, czy stanowią kolekcję, czy zbiór rzeczy, wpisane do inwentarza muzeum stanowią szeroko pojęte dobra narodowe. Konsekwencją powyższego jest, że skoro muzealia — w świetle art. 21 ust. 1 zd. 2 ustawy o muzeach stanowią dobro narodowe, to z uwagi na konieczność zapewnienia im należytej opieki, czy dbałości o niepogorszenie ich stanu, m.in. w celu udostępnienia przyszłym pokoleniom, odpowiedzialność w tym zakresie ustawodawca nałożył na muzeum,a w przypadku muzeum prywatnego — założyciela takiego muzeum, wzmacniając to warunkiem, iż muzealium musi stanowić własność takiego podmiotu.
W tym stanie rzeczy muzealia wpisane do inwentarzy muzeów nieposiadających osobowości prawnej stanowią własność ich założycieli, w większości przypadków — osób fizycznych. Zatem w przypadku gromadzenia broni w muzeum nieposiadającym osobowości prawnej, w rozumieniu ustawy o broni i amunicji, każdy egzemplarz broni powinien być zarejestrowany na osobę fizyczną, na podstawie uprzednio wydanego pozwolenia na broń, a następnie decyzją założyciela, wpisany do inwentarza muzeum.
Należy jednocześnie podkreślić, że muzeum powinno posiadać pełną muzealną dokumentację określającą dokładne źródło pochodzenia każdego eksponatu z udokumentowanymi okolicznościami ich pozyskania, wydobycia oraz numery inwentarzowe obiektu i wszystkich jego części.
Reasumując, muzea nieposiadające osobowości prawnej nie mają prawa do nabywania (kupowania) lub zbywania broni w rozumieniu ustawy o broni i amunicji, ponieważ nie mogą być stroną umowy kupna–sprzedaży (nie posiadają zdolności bycia podmiotem praw i obowiązków). Analogicznie przedstawia się sprawa darowizny, która również stanowi czynność cywilno–prawną. Każdorazowo czynności nabywania (kupowania) lub zbywania broni dla swej prawnej skuteczności powinny być podejmowane przez założyciela muzeum, tj. osobę fizyczną.
Zakup broni w rozumieniu ustawy o broni i amunicji przez osobę fizyczną, będącą właścicielem muzeum nieposiadającego osobowości prawnej, bez względu na włączenie, bądź nie tej broni do zbiorów muzeum nieposiadającego osobowości prawnej, odbywa się zatem na zasadach określonych w ustawie o broni i amunicji, a więc zasadach obowiązujących każdą osobę fizyczną wyłącznie na podstawie zaświadczenia uprawniającego do nabycia broni lub amunicji (tzw. promesy), wydanej podobnie jak pozwolenie na broń, przez właściwy organ Policji, a w przypadku żołnierzy zawodowych właściwego komendanta oddziału Żandarmerii Wojskowej. Jednocześnie w odniesieniu do osób fizycznych, przedsiębiorców oraz innych podmiotów, o których mowa w art. 61 ust. 3 pkt 1 ww. ustawy o wykonywaniu działalności gospodarczej zakup broni odbywa się na podstawie przedłożonego zaświadczenia wydanego odpowiednio przez właściwy organ Policji lub organ wojskowy, uprawniającego do nabycia określonego rodzaju oraz liczby egzemplarzy broni.
Podkreślić przy tym należy, że broń, która nie posiada statusu muzealium, może być przekazywana do zbiorów muzeum jako depozyt wyłącznie na zasadach przewidzianych w art. 35 ust. 3 oraz art. 50 ust. 2 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. z 2024 r. poz. 1292), a także art. 230 § 3 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks postępowania karnego (Dz. U. z 2022 r., poz. 1375 z późn. zm.) lub w § 10 ust. 2 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 9 czerwca 2004 r. w sprawie deponowania i niszczenia broni i amunicji w depozycie policji, Żandarmerii wojskowej lub organu celnego oraz stawki odpłatności za ich przechowywanie w depozycie (Dz. U. Nr 152, poz. 1609). Jednocześnie i w tym przypadku, aby mogło dojść do przekazania, o którym mowa wyżej, osoba fizyczna przyjmująca broń na stan zbiorów swojego muzeum, powinna przyjąć broń zarejestrowaną z kompletną dokumentacją wskazującą posiadacza broni, na podstawie umowy depozytu.
Reasumując, brak jest możliwości nabywania (umowa kupna–sprzedaży, darowizny) broni przez muzea prywatne nieposiadające osobowości prawnej, z jednoczesną możliwością posiadania broni eksponowanej w muzeum prywatnym przez jego właściciela–założyciela, posiadającego pozwolenie na broń.
................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Informujemy , że zgodnie § 1 Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 22 maja 2025 r. poz. 667
"Wprowadza się zakaz noszenia lub przemieszczania w stanie rozładowanym wszelkiego rodzaju broni na obszarze miasta stołecznego Warszawy w dniu 25 maja 2025 r."
Jedncześnie nadmieniam, że noszenie broni, naruszające zakaz jej noszenia wprowadzony przez ministra wlaściwego do spraw wewnęrznych, jest czynem zabronionym określonym w art. 51 ust. 2 pkt. 10 ustawy z dnia 21 maja 1999 r. o broni i amunicji (Dz. U. z 2024 r. poz. 485), za który przewiduje się karę grzywny albo aresztu
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Informujemy , że zgodnie § 1 Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 6 listopada 2024 r. poz. 1639
"Wprowadza się zakaz noszenia lub przemieszczania w stanie rozładowanym wszelkiego rodzaju broni na obszarze miasta stołecznego Warszawy w dniu 11 listopada 2024 r."
Jedncześnie nadmieniam, że noszenie broni, naruszające zakaz jej noszenia wprowadzony przez ministra wlaściwego do spraw wewnęrznych, jest czynem zabronionym określonym w art. 51 ust. 2 pkt. 10 ustawy z dnia 21 maja 1999 r. o broni i amunicji (Dz. U. z 2024 r. poz. 485), za który przewiduje się karę grzywny albo aresztu
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
INFORMACJA DOTYCZĄCA PRZECHOWYWANIA BRONI I AMUNICJI
nformuję, że zgodnie § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnetrznych z dnia 26 sierpnia 2014 r.w sprawie przechowywania, noszenia i ewidencjonowania broni i amunicji (Dz. U. z 2014 r.,poz. 1224) osoby posiadające broń i amunicję do niej na podstawie pozwolenia, o którym mowa w art. 10 ust. 4 ustawy z dnia 21 maja 1999 r. (t.j. Dz. U. z 2020 poz 955 ze zm.), przechowują broń i amunicję w urządzeniach spełniających wymagania co najmniej klasy S1 według normy PN-EN 14450.
Dodatkowo § 7 cyt. rozporządzenia stanowi, iż urządzenia do przechowywania broni posiadają deklaracje zgodności z odpowiednimi Polskimi Normami lub certyfikaty zgodności z odpowiednimi Polskimi Normami, wydane przez jednostkę certyfikującą akredytowaną przez Polskie Centrum Akredytacji.
W dniu 19 października 2022 r. Wydział Postępowań Administracyjnych Komendy Stołecznej Policji uzyskał informację z Polskiego Centrum Akredytacji, z którego wynika, iż akredytację PCA
do certyfikacji wyrobów na zgodność z PN-EN-14450 posiadają na dzień dzisiejszy dwie jednostki:
SIEĆ BADAWCZA ŁUKASIEWICZ – INSTYTUT MECHANIKI PRECYZYJNEJ, Dział Certyfikacji ul. Duchnika 3, 01-796 Warszawa, numer akredytacji – AC 041;
OŚRODEK CERTYFIKACJI STOWARZYSZENIA INŻYNIERÓW I TECHNIKÓW POŻARNICTWA im. Zenona Praczyka Sp. z o. o. ul. Norwida 14, 60-867 Poznań, numer akredytacji – AN 124.
W związku z wątpliwościami w zakresie interpretacji przytoczonych przepisów Wydział Postępowań Administracyjnych KSP wystąpił do Wydziału Nadzoru nad Specjalistycznymi Uzbrojonymi Formacjami Ochronnymi Biura Prewencji KGP o zajęcie stanowiska.
W odpowiedzi na powyższe wystąpienie uzyskano stanowisko, które przedstawiamy poniżej.


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Informujemy, że w dniu 08 sierpnia 2021 r. wchodzi w życie ustawa o zmianie ustawy o wykonywaniu działalności gospodarczej w zakresie wytwarzani i obrotu materiałami wybuchowymi, bronią, amunicją oraz wyrobami i technologią o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Informujemy, że w dniu 18 kwietnia 2020 r. weszła w życie ustawa o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2. Zgodnie z treścią art. 73 tejże ustawy dokonano zmiany ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych poprzez dodanie art. 12 d, w myśl którego terminy przedstawienia właściwemu organowi Policji orzeczeń lekarskich i psychologicznych, o których mowa w art. 15 ust 4 ustawy z dnia 21 maja 1999 r. o broni i amunicji (Dz. U. z 2019 r., poz. 284 i 1214 oraz z 2020 r. poz. 148 i 284), przedłuża się do 90. dnia od dnia odwołania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Od dnia 1 stycznia 2020 roku w Mieście Stołecznym Warszawa będzię funkcjonował jeden rachunek bankowy, na który należy dokonywać wpłat z tytułu opłaty skarbowej. W związku z czym wpłat należy dokonywać na rachunek:
Urząd Miasta Stołecznego Warszawy
Centrum Obsługi Podatnika
21 1030 1508 0000 0005 5000 0070
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Informujemy, że w dniu 30 listopada 2018 roku do Wydziału Postępowań Administracyjnych wpłynęła jednoznaczna opinia radcy prawnego Komendy Stołecznej Policji dotycząca rejestracji broni palnej.
Zgodnie z treścią powyższej opinii, rejestracja broni następuje na podstawie oryginału dowodu nabycia broni (złożonego osobiście lub przesłanego za pośrednictwem poczty).
Ponadto nabywca broni, zgodnie ze stanowiskiem Wydziału Prawnego KSP, może przedłożyć odpis dokumentu w postaci dowodu nabycia broni, jeżeli jego zgodność z oryginałem została potwierdzona zgodnie z przepisami kpa.
Nabywca broni może również złożyć wniosek o rejestrację broni w formie dokumentu elektronicznego przy spełnieniu warunków z art. 63 § 3a kpa. Jednakże wówczas nabywca broni zobowiązany jest do uzupełnienia braków formalnych wniosku tj. do przekazania oryginału dowodu nabycia broni.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Informujemy, że rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 28.06.2017 r. (Dz. U. poz.1280) wprowadzono zakaz noszenia i przemieszczania w stanie rozładowanym wszelkiego rodzaju broni:
- na obszarze miasta stołecznego Warszawy - w okresie od dnia 05.07.2017 r. do dnia 07.07.2017 r
- na obszarze wojwództwa małopolskiego w okresie od dnia 01.07.2017 r . do dnia 13.07.2017 r
- oraz wojwództwa dolnoślaskiego w okresie od dnia 18.07.2017 r. do dnia 31.07.2017 r
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Informujemy, że w dniu 29.12.2015 r. weszło w życie ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ZDROWIA z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie badań lekarskich i psychologicznych osób występujących o wydanie pozwolenia na broń lub zgłaszających do rejestru broń pneumatyczną oraz posiadających pozwolenie na broń lub zarejestrowaną broń pneumatyczną /Dz. U. z 2015 r., poz. 2210/
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Informujemy, że w dniu 30 listopada 2015 r. wchodzi w życie zmiana ustawy o broni i amunicji, Ustawa z dnia 5 sierpnia 2015 r. o zmianie ustaw regulujących warunki dostępu do wykonywania niektórych zawodów (Dz. U. z dnia 30 września 2015 r.) zmieniła brzmienie m.in. art. 15 i 30 ustawy o broni i amunicji oraz dodała w tymże akcie prawntym art. 15 a- 15 l.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Informujemy, że w dniu 8 maja 2015 r. w Dzienniku Ustaw pod poz. 634, opublikowane zostało rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 17 kwietnia 2015 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie egzaminu ze znajomości przepisów dotyczących posiadania broni oraz umiejętności posługiwania się bronią. Wchodzi ono w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Informujemy, że z dniem 1 października 2014 r weszło w życie Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 26 sierpnia 2014 r.w sprawie przechowywania, noszenia oraz ewidencjonowania broni i amunicji (Dz. U.z 2014 r. poz. 1224).
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wydział Postępowań Administracyjnych Komendy Stołecznej Policji przypomina, że zgodnie z zapisem art. 15 ust . 4 ustawy o broni i amunicji z dnia 21 maja 1999 roku (tekst jednolity Dz. U. z 2012 r., poz. 576 ze zm.) osoba posiadająca pozwolenie na broń wydane w celu ochrony osobistej lub ochrony osób i mienia (dotyczy broni palnej bojowej i gazowej), obowiązana jest raz na pięć lat przedstawić właściwemu organowi Policji aktualne orzeczenia: lekarskie i psychologiczne. Lista upoważnionych lekarzy i psychologów dostępna jest do wglądu w siedzibie Wydziału Postępowań Administracyjnych Komendy Stołecznej Policji lub na niniejszej stronie internetowej.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Uprzejmie informujemy, że zgodnie ze stanowiskiem Naczelnika Wydziału nad Specjalistycznymi Uzbrojonymi Formacjami Ochronnymi Biura Prewencji Komendy Głównej Policji, wyrażonym w piśmie z dnia 21 czerwca 2012 r., nr ENS-2401/12/MB, osoba ubiegająca się o wydanie pozwolenia na kolejne egzemplarze broni tego samego rodzaju oraz w tym samym celu, jest zobowiązana– zgodnie z art. 15 ust. 3 ustawy z dnia 21 maja 1999 r. o broni i amunicji (tekst jednolity Dz. U. z 2012 r. poz. 576 ze zm.) przedstawić właściwemu organowi Policji orzeczenia: lekarskie i psychologiczne wydane przez upoważnionych: lekarza i psychologa, stwierdzające, że nie należy ona do osób wymienionych w art. 15 ust. 1 pkt 2–4 cyt. ustawy, i potwierdzające, że może ona dysponować bronią.
Obowiązek ten nie dotyczy osób, które uzyskały pozwolenie na broń na podstawie przepisów znowelizowanej ustawy o broni i amunicji, które weszły w życie w dniu 10 marca 2011 r.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Zgodnie z pismem Biura Prewencji Komendy Głównej Policji ENS-1389/13 z dnia 22 marca 2013 r. informujemy, że niżej wymieniona broń:
1. rewolwer ZORAKI K-10,
2. rewolwer KESERU K-10,
oraz inna broń działająca na podobnych zasadach, została uznana przez Departament Zezwoleń i Koncesji MSW „ZA BROŃ PALNĄ WYMAGAJĄCĄ POZWOLENIA NA BROŃ”.
Jednocześnie Komenda Główna Policji, podtrzymała dotychczasowe stanowisko, że pistolety WALTHER model P-22 oraz WALTHER model P-99 wprowadzane do obrotu przez firmę „KOLTER” jako broń alarmowa kal. 6 mm - są bronią palną gazową o kalibrze 9 mm, na której posiadanie, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 21 maja 1999r o broni i amunicji, jest wymagane pozwolenie. Opinię Policji odnośnie zakwalifikowania w/wym. pistoletów podzielił Departament Nadzoru MSW w piśmie z dnia 15 marca 2013r., l.dz. DN-NKSPP-0158-28/2013.
Ponadto informujemy, że w myśl stanowiska CLKP l.dz. L-Z2-1672/88/13 z dnia 19.03.2013r., przekazanego do wiadomości Naczelnikom WPA KWP/KSP pismem BP KGP nr ENS-1379/1169/13/AR, rewolwery SHOTGUM kal. 6 mm Flobert (.22) produkcji polskiej firmy MATEJA posiadają taką samą zasadę działania jak rewolwery Keseru K- 10 i Zoraki K-10 (…). Z uwagi na fakt, iż w/wym. rewolwery SHOTGUM nie spełniają wymogów definicji broni palnej alarmowej (zawartej w art. 7 ust 3 ustawy) na ich posiadanie wymagane jest pozwolenie.
Dodatkowo zgodnie z pisemną opinią nr L-Z2-7495/7209/14 z dnia 11 sierpnia 2014 r.z Instytutu Badawczego Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego rewolwer hukowo-kinetyczny kal. 6 mm/10 mm marki MAJOR EAGLE posiada konstrukcję oraz zasadę działania podobną do rewolwerów KESERU K-10, ZORAKI K-10 oraz SHOTGUM. Konstrukcja rewolwerów MAJOR EAGLE umożliwia wystrzeliwanie kulistych pocisków gumowych przy wykorzystaniu ciśnienia gazów powstających podczas spalania się materiału miotającego, którym jest materiał wybuchowy inicjujący, zawarty w nabojach alarmowych bocznego zapłonu kal. 6 mm wz. Flobert. W świetle ustawy z dnia 21 maja 1999 r. o broni i amunicji (teks jednolity Dz. U. z 2012 r. poz. 576 ze zm..) rewolwery hukowo-kinetyczne kal. 6mm/10mm marki MAJOR EAGLE spełniają wymogi definicji broni palnej na posiadanie których wymagane jest pozwolenie.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Informujemy, że w dniu 10 marca 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r.o zmianie ustawy o broni i amunicji oraz ustawy o wykonywaniu działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania i obrotu materiałami wybuchowymi, bronią, amunicją oraz wyrobami i technologią o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym (Dz. U. Nr 38, poz. 195).
W zakresie Ustawy o broni i amunicji zmiany te dotyczą m. in.:
· celów do jakich może zostać wydane pozwolenie na broń palną,
· wskazania ważnych przyczyn uzasadniających wydanie pozwolenia na broń do danego celu
· rodzajów broni jaką można zarejestrować do danych celów.
Data aktualizacji 26.1.2023 r.