Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

WRZESIEŃ 2009

Data publikacji 14.10.2009

We wrześniu 2009 roku na terenie miasta stołecznego Warszawy odnotowano: 78 wypadków drogowych (o 53 mniej niż we wrześniu 2008r.), w wyniku których: - 5 osób poniosło śmierć (mniej o 3), a - 111 osób doznało obrażenia ciała (mniej o 29); oraz 1830 kolizji drogowych (mniej o 38).

 

Według wstępnych danych szacunkowych, ww wrześniu 2009 roku na terenie Polski odnotowano:

 

§         4005 wypadków drogowych (o 263 mniej niż we wrześniu 2008r.), w wyniku których:

-       387 osób poniosło śmierć (mniej o 71), a

-       5019 osób doznało obrażenia ciała (mniej o 385).

 

 

W tym samym okresie czasu na terenie garnizonu stołecznego (Warszawa i ościenne powiaty), wg. danych szacunkowych, zaistniało:

 

§         213 wypadków drogowych (o 74 mniej niż we wrześniu 2008r.), w wyniku których:

-       18 osób poniosło śmierć (mniej o 7), a

-       284 osoby doznały obrażenia ciała (mniej o 66).

§         2826 kolizji drogowych (mniej o 48).

 

Wypadki drogowe na terenie m.st. Warszawy z podziałem na dzielnice

(styczeń - wrzesień 2008r/2009r)

Dzielnica

Wypadki

Zabici

Ranni

 

2008

2009

2008

2009

2008

2009

BEMOWO

43

35

4

3

44

40

BIAŁOŁĘKA

62

32

5

3

68

35

BIELANY

64

46

10

2

60

49

MOKOTÓW

161

90

14

7

189

109

OCHOTA

55

49

3

8

61

58

PRAGA POŁUDNIE

109

59

8

9

140

67

PRAGA PÓŁNOC

71

40

7

3

78

47

REMBERTÓW

16

4

2

2

19

3

ŚRÓDMIEŚCIE

169

72

6

3

200

89

TARGÓWEK

59

40

5

5

69

50

URSUS

19

18

1

1

26

20

URSYNÓW

65

40

5

5

74

52

WAWER

49

33

7

3

53

38

WILANÓW

13

8

1

2

25

9

WŁOCHY

57

40

5

4

65

44

WOLA

89

62

5

9

101

100

ŻOLIBORZ

32

23

2

3

35

24

WESOŁA

11

7

0

0

16

11

OGÓŁEM

1144

698

90

72

1323

845

               

 

Najbardziej niebezpieczne skrzyżowania

pod względem ilości wypadków na terenie m.st. Warszawy

w okresie styczeń – wrzesień 2009r

 

Skrzyżowania

Wypadki

Zabici

Ranni

MARSZAŁKOWSKA – ŚWIĘTOKRZYSKA

4

0

5

MICKIEWICZA – ZAJĄCZKA

3

0

4

POWSTAŃCÓW ŚLĄSKICH – CZŁUCHOWSKA

3

1

5

AL. PRYMASA 1000-LECIA – KASPRZAKA

3

1

2

AL. JANA PAWŁA II – STAWKI

3

0

4

RZYMOWSKIEGO – GOTARDA

2

1

3

STRYJEŃSKICH – BELGRADZKA

2

0

3

BITWY WARSZAWSKIEJ – BIAŁOBRZESKA

2

0

4

KONDRATOWICZA – BLOKOWA

2

0

4

MARSZAŁKOWSKA – ŻURAWIA

2

0

2

PATRIOTÓW – ZBÓJNOGÓRSKA

2

0

2

PUŁAWSKA – POLECZKI

2

0

2

MARYMONCKA – ŻEROMSKIEGO

2

1

1

AL. KRAKOWSKA – 17 STYCZNIA

2

0

2

AL. LOTNIKÓW – MODZELEWSKIEGO

2

0

2

AL. NIEPODLEGŁOŚCI – DĄBROWSKIEGO

2

0

2

AL. PRYMASA 1000-LECIA – GÓRCZEWSKA

2

1

1

ŚW. BONIFACEGO – SOBIESKIEGO

2

0

2

TARGOWA – KIJOWSKA

2

0

2

WIDOCZNA – SOLIDNA

2

0

2

WOŁOSKA – WORONICZA

2

0

2

WYSOCKIEGO – SYROKOMLI

2

0

2

RADZYMIŃSKA – MŁODZIEŃCZA

2

1

1

GRÓJECKA – BANACHA

2

1

3

CZŁUCHOWSKA – KARABELI

2

0

2

GEN. MACZKA – RUDNICKIEGO

2

0

2

GÓRCZEWSKA – KONARSKIEGO

2

0

2

AL. SOLIDARNOŚCI – ŻELAZNA

2

0

2

MARYMONCKA - AL. ZJEDNOCZENIA

2

0

2

MARYNARSKA – POSTĘPU

2

0

2

OSTROBRAMSKA – RODZIEWICZÓWNY

2

0

3

PUŁAWSKA – ZAWRAT

2

0

2

SOBIESKIEGO – SIKORSKIEGO

2

0

3

ZAMIENIECKA – ŁUKOWSKA

2

0

2

 

 

 

Zdarzenia drogowe z podziałem na dni tygodnia:

 

 

DNI TYGODNIA

WYPADKI

ZABICI

RANNI

2008

2009

2008

2009

2008

2009

OGÓŁEM

1144

698

90

72

1323

845

PONIEDZIAŁEK

176

129

17

12

199

149

WTOREK

169

103

7

10

200

139

ŚRODA

198

92

9

9

227

106

CZWARTEK

174

90

17

6

191

106

PIĄTEK

173

120

6

13

205

141

SOBOTA

137

91

14

13

170

110

NIEDZIELA

117

73

20

9

131

94

 

            Analizując zdarzenia drogowe z podziałem na dni tygodnia stwierdzić należy, iż najwięcej wypadków drogowych miało miejsce w poniedziałki i piątki, a najwięcej wypadków ze skutkiem śmiertelnym zaistniało w piątki, soboty oraz poniedziałki.

 

 

Zdarzenia drogowe z podziałem na pory dnia:

 

 

GODZINY

WYPADKI

ZABICI

RANNI

2008

2009

2008

2009

2008

2009

OGÓŁEM

1144

698

90

72

1323

845

2ºº - 6ºº

35

18

7

1

54

31

6ºº - 10ºº

215

126

19

13

238

141

10ºº - 14ºº

255

180

10

13

299

215

14ºº - 18ºº

312

177

11

14

366

226

18ºº - 22ºº

254

141

31

21

272

157

22ºº - 2ºº

73

56

12

10

94

75

      

            Najwyższa liczba wypadków w okresie styczeń – wrzesień br. miała miejsce w przedziale czasowym 10ºº-14ºº oraz 14ºº-18ºº i w tych godzinach odnotowano najwyższą liczbę osób rannych. Natomiast najwięcej osób poniosło śmierć w godz. 18ºº - 22ºº.

 

 

Przyczyny wypadków drogowych wg użytkownika drogi w okresie styczeń – wrzesień 2008/2009:

 

PRZYCZYNY

Z WINY:

WYPADKI

ZABICI

RANNI

2008

2009

2008=100

2008

2009

2008=100

2008

2009

2008=100

OGÓŁEM

1144

698

61,01

90

72

80,00

1323

845

63,87

KIERUJĄCEGO

882

601

68,14

60

53

88,33

1084

760

70,11

PIESZEGO

251

92

36,65

30

19

63,33

227

80

35,24

INNE

5

5

100,00

0

0

-

5

5

100,00

WSPÓŁWINA UCZESTNIKÓW RUCHU

6

0

0,00

0

0

-

7

0

0,00

 

Z powyższej tabeli wynika, iż najwięcej wypadków spowodowanych jest przez kierujących pojazdami (601 wypadki) -  86,1% wszystkich wypadków. Piesi spowodowali 92  wypadki, co stanowi 13,2% ogółu wypadków. W porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego nastąpił spadek liczby wypadków zarówno z winy kierującego jak i z winy pieszego.

 

 

Przyczyny wypadków drogowych z winy pieszego:

 

Z WINY PIESZEGO

WYPADKI

ZABICI

RANNI

2009

%

2009

%

2009

%

OGÓŁEM

92

100%

19

100%

80

100%

Nieostrożne wejście na jezdnię przed jadącym pojazdem

40

43,5%

6

31,6%

38

47,5%

Nieostrożne wejście na jezdnię zza pojazdu, przeszkody

4

4,3%

0

0%

5

6,3%

Przekraczanie jezdni w miejscu niedozwolonym

17

18,5%

8

42,1%

10

12,5%

Stanie na jezdni, leżenie

2

2,2%

0

0%

2

2,5%

Wejście na jezdnię przy czerwonym świetle

29

31,5%

5

26,3%

25

31,3%

 

 W okresie styczeń - wrzesień 2009 roku piesi spowodowali 92 wypadki, w wyniku których śmierć poniosło 19 osób, a rannych zostało 80 uczestników ruchu. Najczęstszą przyczyną wypadków z winy pieszego jest nieostrożne wejście na jezdnię przed jadącym pojazdem- 43,5% oraz wejście na jezdnię przy czerwonym świetle- 31,5% ogółu wypadków spowodowanych przez pieszych uczestników ruchu drogowego.

Podsumowując liczbę wypadków z winy pieszego z analogicznym okresem roku ubiegłego odnotowano spadek o 159 tj. o 63,3%.

 

  

Przyczyny wypadków drogowych z winy kierującego pojazdem:

 

Z WINY KIERUJĄCEGO

WYPADKI

ZABICI

RANNI

2009

%

2009

%

2009

%

SUMA

601

100%

53

100%

760

100%

Gwałtowne hamowanie

3

0,5%

0

0%

4

0,5%

Jazda po niewłaściwej stronie drogi

10

1,7%

0

0%

11

1,4%

Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu

113

18,8%

13

24,5%

187

24,6%

Nieprawidłowe: cofanie

16

2,7%

1

1,9%

15

2,0%

Nieprawidłowe: omijanie

8

1,3%

1

1,9%

8

1,1%

Nieprawidłowe: przejeżdżanie przejścia dla pieszych

167

27,8%

16

30,2%

167

22,0%

Nieprawidłowe: przejeżdżanie przejścia dla rowerów

3

0,5%

0

0%

3

0,4%

Nieprawidłowe: skręcanie

4

0,7%

0

0%

7

0,9%

Nieprawidłowe: wyprzedzanie

8

1,3%

1

1,9%

8

1,1%

Nieprawidłowe: Zawracanie

4

0,7%

1

1,9%

3

0,4%

Nieprawidłowe: zmienianie pasa ruchu

40

6,7%

3

5,7%

56

7,4%

Nieprzestrzeganie innych sygnałów

4

0,7%

0

0%

4

0,5%

Nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu

163

27,1%

12

22,6%

215

28,3%

Niezachowanie bezp. odl. między pojazdami

10

1,7%

0

0%

12

1,6%

Wjazd przy czerwonym świetle

47

7,8%

4

7,5%

60

7,9%

Zmęczenie, zaśnięcie

1

0,2%

1

1,9%

0

0%

             

              W okresie styczeń - wrzesień 2009 roku kierujący spowodowali 601 wypadków, w wyniku których śmierć poniosły 53 osoby, a rannych zostało 760 uczestników ruchu.                                                                                

              Z powyższej tabeli wynika, że przyczyną największej liczby wypadków spowodowanych przez kierujących uczestników  jest nieprawidłowe przejeżdżanie przejść dla pieszych (167), co stanowi 27,8% ogółu. Kolejną przyczyną jest nieudzielanie pierwszeństwa przejazdu (163), co stanowi 27,1% oraz niedostosowanie prędkości do warunków ruchu (113), co stanowi 18,8% wszystkich przyczyn wypadków spowodowanych przez kierujących pojazdami i wjazd przy czerwonym świetle (47), co stanowi 7,8% ogólnej liczby wypadków w tej kategorii.

              Główną przyczyną wypadków drogowych ze skutkiem śmiertelnym z winy kierującego pojazdem jest nieprawidłowe przejeżdżanie przejść dla pieszych.

              Podsumowując liczbę wypadków z winy kierującego z analogicznym okresem roku ubiegłego należy stwierdzić jej spadek o 281 tj. o 31,86 % oraz spadek liczby osób zabitych o 7 tj. o 11,66%.

 

 

Bezpieczeństwo pieszych w miejscach przeznaczonych dla ruchu pieszego:

 

MIEJSCA UDOSTĘPIONE DLA RUCHU PIESZEGO

WYPADKI

ZABICI

RANNI

2009

%

2009

%

2009

%

OGÓŁEM

325

100%

45

100%

326

100%

Chodnik, droga dla pieszych

13

4,0%

1

2,2%

15

4,6%

Przejście dla pieszych

156

48,0%

21

46,7%

159

48,8%

Przystanek komunikacji publicznej

4

1,2%

1

2,2%

5

1,5%

Skrzyżowanie

152

46,8%

22

48,9%

147

45,1%

 

Analizując bezpieczeństwo pieszych okresie styczeń – wrzesień 2009 roku stwierdzić należy, iż najwięcej, bo aż 156 wypadków miały miejsce na wyznaczonych przejściach dla pieszych (48,0% ogółu) tam też odnotowano największą liczbę ofiar śmiertelnych.

 

 

 

 

 

Powrót na górę strony