WRZESIEŃ 2009
We wrześniu 2009 roku na terenie miasta stołecznego Warszawy odnotowano: 78 wypadków drogowych (o 53 mniej niż we wrześniu 2008r.), w wyniku których: - 5 osób poniosło śmierć (mniej o 3), a - 111 osób doznało obrażenia ciała (mniej o 29); oraz 1830 kolizji drogowych (mniej o 38).
Według wstępnych danych szacunkowych, ww wrześniu 2009 roku na terenie Polski odnotowano:
§ 4005 wypadków drogowych (o 263 mniej niż we wrześniu 2008r.), w wyniku których:
- 387 osób poniosło śmierć (mniej o 71), a
- 5019 osób doznało obrażenia ciała (mniej o 385).
W tym samym okresie czasu na terenie garnizonu stołecznego (Warszawa i ościenne powiaty), wg. danych szacunkowych, zaistniało:
§ 213 wypadków drogowych (o 74 mniej niż we wrześniu 2008r.), w wyniku których:
- 18 osób poniosło śmierć (mniej o 7), a
- 284 osoby doznały obrażenia ciała (mniej o 66).
§ 2826 kolizji drogowych (mniej o 48).
Wypadki drogowe na terenie m.st. Warszawy z podziałem na dzielnice (styczeń - wrzesień 2008r/2009r) Dzielnica Wypadki Zabici Ranni 2008 2009 2008 2009 2008 2009 BEMOWO 43 35 4 3 44 40 BIAŁOŁĘKA 62 32 5 3 68 35 BIELANY 64 46 10 2 60 49 MOKOTÓW 161 90 14 7 189 109 OCHOTA 55 49 3 8 61 58 PRAGA POŁUDNIE 109 59 8 9 140 67 PRAGA PÓŁNOC 71 40 7 3 78 47 REMBERTÓW 16 4 2 2 19 3 ŚRÓDMIEŚCIE 169 72 6 3 200 89 TARGÓWEK 59 40 5 5 69 50 URSUS 19 18 1 1 26 20 URSYNÓW 65 40 5 5 74 52 WAWER 49 33 7 3 53 38 WILANÓW 13 8 1 2 25 9 WŁOCHY 57 40 5 4 65 44 WOLA 89 62 5 9 101 100 ŻOLIBORZ 32 23 2 3 35 24 WESOŁA 11 7 0 0 16 11 OGÓŁEM 1144 698 90 72 1323 845 Najbardziej niebezpieczne skrzyżowania pod względem ilości wypadków na terenie m.st. Warszawy w okresie styczeń – wrzesień 2009r Skrzyżowania Wypadki Zabici Ranni MARSZAŁKOWSKA – ŚWIĘTOKRZYSKA 4 0 5 MICKIEWICZA – ZAJĄCZKA 3 0 4 POWSTAŃCÓW ŚLĄSKICH – CZŁUCHOWSKA 3 1 5 AL. PRYMASA 1000-LECIA – KASPRZAKA 3 1 2 AL. JANA PAWŁA II – STAWKI 3 0 4 RZYMOWSKIEGO – GOTARDA 2 1 3 STRYJEŃSKICH – BELGRADZKA 2 0 3 BITWY WARSZAWSKIEJ – BIAŁOBRZESKA 2 0 4 KONDRATOWICZA – BLOKOWA 2 0 4 MARSZAŁKOWSKA – ŻURAWIA 2 0 2 PATRIOTÓW – ZBÓJNOGÓRSKA 2 0 2 PUŁAWSKA – POLECZKI 2 0 2 MARYMONCKA – ŻEROMSKIEGO 2 1 1 AL. KRAKOWSKA – 17 STYCZNIA 2 0 2 AL. LOTNIKÓW – MODZELEWSKIEGO 2 0 2 AL. NIEPODLEGŁOŚCI – DĄBROWSKIEGO 2 0 2 AL. PRYMASA 1000-LECIA – GÓRCZEWSKA 2 1 1 ŚW. BONIFACEGO – SOBIESKIEGO 2 0 2 TARGOWA – KIJOWSKA 2 0 2 WIDOCZNA – SOLIDNA 2 0 2 WOŁOSKA – WORONICZA 2 0 2 WYSOCKIEGO – SYROKOMLI 2 0 2 RADZYMIŃSKA – MŁODZIEŃCZA 2 1 1 GRÓJECKA – BANACHA 2 1 3 CZŁUCHOWSKA – KARABELI 2 0 2 GEN. MACZKA – RUDNICKIEGO 2 0 2 GÓRCZEWSKA – KONARSKIEGO 2 0 2 AL. SOLIDARNOŚCI – ŻELAZNA 2 0 2 MARYMONCKA - AL. ZJEDNOCZENIA 2 0 2 MARYNARSKA – POSTĘPU 2 0 2 OSTROBRAMSKA – RODZIEWICZÓWNY 2 0 3 PUŁAWSKA – ZAWRAT 2 0 2 SOBIESKIEGO – SIKORSKIEGO 2 0 3 ZAMIENIECKA – ŁUKOWSKA 2 0 2 Zdarzenia drogowe z podziałem na dni tygodnia:
DNI TYGODNIA WYPADKI ZABICI RANNI 2008 2009 2008 2009 2008 2009 OGÓŁEM 1144 698 90 72 1323 845 PONIEDZIAŁEK 176 129 17 12 199 149 WTOREK 169 103 7 10 200 139 ŚRODA 198 92 9 9 227 106 CZWARTEK 174 90 17 6 191 106 PIĄTEK 173 120 6 13 205 141 SOBOTA 137 91 14 13 170 110 NIEDZIELA 117 73 20 9 131 94
Analizując zdarzenia drogowe z podziałem na dni tygodnia stwierdzić należy, iż najwięcej wypadków drogowych miało miejsce w poniedziałki i piątki, a najwięcej wypadków ze skutkiem śmiertelnym zaistniało w piątki, soboty oraz poniedziałki.
Zdarzenia drogowe z podziałem na pory dnia:
GODZINY |
WYPADKI |
ZABICI |
RANNI |
|||
2008 |
2009 |
2008 |
2009 |
2008 |
2009 |
|
OGÓŁEM |
1144 |
698 |
90 |
72 |
1323 |
845 |
2ºº - 6ºº |
35 |
18 |
7 |
1 |
54 |
31 |
6ºº - 10ºº |
215 |
126 |
19 |
13 |
238 |
141 |
10ºº - 14ºº |
255 |
180 |
10 |
13 |
299 |
215 |
14ºº - 18ºº |
312 |
177 |
11 |
14 |
366 |
226 |
18ºº - 22ºº |
254 |
141 |
31 |
21 |
272 |
157 |
22ºº - 2ºº |
73 |
56 |
12 |
10 |
94 |
75 |
Najwyższa liczba wypadków w okresie styczeń – wrzesień br. miała miejsce w przedziale czasowym 10ºº-14ºº oraz 14ºº-18ºº i w tych godzinach odnotowano najwyższą liczbę osób rannych. Natomiast najwięcej osób poniosło śmierć w godz. 18ºº - 22ºº.
Przyczyny wypadków drogowych wg użytkownika drogi w okresie styczeń – wrzesień 2008/2009:
PRZYCZYNY Z WINY: |
WYPADKI |
ZABICI |
RANNI |
||||||
2008 |
2009 |
2008=100 |
2008 |
2009 |
2008=100 |
2008 |
2009 |
2008=100 |
|
OGÓŁEM |
1144 |
698 |
61,01 |
90 |
72 |
80,00 |
1323 |
845 |
63,87 |
KIERUJĄCEGO |
882 |
601 |
68,14 |
60 |
53 |
88,33 |
1084 |
760 |
70,11 |
PIESZEGO |
251 |
92 |
36,65 |
30 |
19 |
63,33 |
227 |
80 |
35,24 |
INNE |
5 |
5 |
100,00 |
0 |
0 |
- |
5 |
5 |
100,00 |
WSPÓŁWINA UCZESTNIKÓW RUCHU |
6 |
0 |
0,00 |
0 |
0 |
- |
7 |
0 |
0,00 |
Z powyższej tabeli wynika, iż najwięcej wypadków spowodowanych jest przez kierujących pojazdami (601 wypadki) - 86,1% wszystkich wypadków. Piesi spowodowali 92 wypadki, co stanowi 13,2% ogółu wypadków. W porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego nastąpił spadek liczby wypadków zarówno z winy kierującego jak i z winy pieszego.
Przyczyny wypadków drogowych z winy pieszego:
Z WINY PIESZEGO |
WYPADKI |
ZABICI |
RANNI |
|||
2009 |
% |
2009 |
% |
2009 |
% |
|
OGÓŁEM |
92 |
100% |
19 |
100% |
80 |
100% |
Nieostrożne wejście na jezdnię przed jadącym pojazdem |
40 |
43,5% |
6 |
31,6% |
38 |
47,5% |
Nieostrożne wejście na jezdnię zza pojazdu, przeszkody |
4 |
4,3% |
0 |
0% |
5 |
6,3% |
Przekraczanie jezdni w miejscu niedozwolonym |
17 |
18,5% |
8 |
42,1% |
10 |
12,5% |
Stanie na jezdni, leżenie |
2 |
2,2% |
0 |
0% |
2 |
2,5% |
Wejście na jezdnię przy czerwonym świetle |
29 |
31,5% |
5 |
26,3% |
25 |
31,3% |
Podsumowując liczbę wypadków z winy pieszego z analogicznym okresem roku ubiegłego odnotowano spadek o 159 tj. o 63,3%.
Przyczyny wypadków drogowych z winy kierującego pojazdem:
Z WINY KIERUJĄCEGO |
WYPADKI |
ZABICI |
RANNI |
|||
2009 |
% |
2009 |
% |
2009 |
% |
|
SUMA |
601 |
100% |
53 |
100% |
760 |
100% |
Gwałtowne hamowanie |
3 |
0,5% |
0 |
0% |
4 |
0,5% |
Jazda po niewłaściwej stronie drogi |
10 |
1,7% |
0 |
0% |
11 |
1,4% |
Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu |
113 |
18,8% |
13 |
24,5% |
187 |
24,6% |
Nieprawidłowe: cofanie |
16 |
2,7% |
1 |
1,9% |
15 |
2,0% |
Nieprawidłowe: omijanie |
8 |
1,3% |
1 |
1,9% |
8 |
1,1% |
Nieprawidłowe: przejeżdżanie przejścia dla pieszych |
167 |
27,8% |
16 |
30,2% |
167 |
22,0% |
Nieprawidłowe: przejeżdżanie przejścia dla rowerów |
3 |
0,5% |
0 |
0% |
3 |
0,4% |
Nieprawidłowe: skręcanie |
4 |
0,7% |
0 |
0% |
7 |
0,9% |
Nieprawidłowe: wyprzedzanie |
8 |
1,3% |
1 |
1,9% |
8 |
1,1% |
Nieprawidłowe: Zawracanie |
4 |
0,7% |
1 |
1,9% |
3 |
0,4% |
Nieprawidłowe: zmienianie pasa ruchu |
40 |
6,7% |
3 |
5,7% |
56 |
7,4% |
Nieprzestrzeganie innych sygnałów |
4 |
0,7% |
0 |
0% |
4 |
0,5% |
Nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu |
163 |
27,1% |
12 |
22,6% |
215 |
28,3% |
Niezachowanie bezp. odl. między pojazdami |
10 |
1,7% |
0 |
0% |
12 |
1,6% |
Wjazd przy czerwonym świetle |
47 |
7,8% |
4 |
7,5% |
60 |
7,9% |
Zmęczenie, zaśnięcie |
1 |
0,2% |
1 |
1,9% |
0 |
0% |
W okresie styczeń - wrzesień 2009 roku kierujący spowodowali 601 wypadków, w wyniku których śmierć poniosły 53 osoby, a rannych zostało 760 uczestników ruchu.
Z powyższej tabeli wynika, że przyczyną największej liczby wypadków spowodowanych przez kierujących uczestników jest nieprawidłowe przejeżdżanie przejść dla pieszych (167), co stanowi 27,8% ogółu. Kolejną przyczyną jest nieudzielanie pierwszeństwa przejazdu (163), co stanowi 27,1% oraz niedostosowanie prędkości do warunków ruchu (113), co stanowi 18,8% wszystkich przyczyn wypadków spowodowanych przez kierujących pojazdami i wjazd przy czerwonym świetle (47), co stanowi 7,8% ogólnej liczby wypadków w tej kategorii.
Główną przyczyną wypadków drogowych ze skutkiem śmiertelnym z winy kierującego pojazdem jest nieprawidłowe przejeżdżanie przejść dla pieszych.
Podsumowując liczbę wypadków z winy kierującego z analogicznym okresem roku ubiegłego należy stwierdzić jej spadek o 281 tj. o 31,86 % oraz spadek liczby osób zabitych o 7 tj. o 11,66%.
Bezpieczeństwo pieszych w miejscach przeznaczonych dla ruchu pieszego:
MIEJSCA UDOSTĘPIONE DLA RUCHU PIESZEGO |
WYPADKI |
ZABICI |
RANNI |
|||
2009 |
% |
2009 |
% |
2009 |
% |
|
OGÓŁEM |
325 |
100% |
45 |
100% |
326 |
100% |
Chodnik, droga dla pieszych |
13 |
4,0% |
1 |
2,2% |
15 |
4,6% |
Przejście dla pieszych |
156 |
48,0% |
21 |
46,7% |
159 |
48,8% |
Przystanek komunikacji publicznej |
4 |
1,2% |
1 |
2,2% |
5 |
1,5% |
Skrzyżowanie |
152 |
46,8% |
22 |
48,9% |
147 |
45,1% |
Analizując bezpieczeństwo pieszych okresie styczeń – wrzesień 2009 roku stwierdzić należy, iż najwięcej, bo aż 156 wypadków miały miejsce na wyznaczonych przejściach dla pieszych (48,0% ogółu) tam też odnotowano największą liczbę ofiar śmiertelnych.