SIERPIEŃ 2009
W sierpniu 2009 roku na terenie miasta stołecznego Warszawy odnotowano: 64 wypadki drogowe (o 55 mniej niż w sierpniu 2008r.), w wyniku których: - 8 osób poniosło śmierć (mniej o 1), a - 71 osób doznało obrażenia ciała (mniej o 84); oraz 1390 kolizji drogowych (więcej o 13).
Według wstępnych danych szacunkowych, w sierpniu 2009 roku na terenie Polski odnotowano:
§ 4269 wypadków drogowych (o 268 mniej niż w sierpniu 2008r.), w wyniku których:
- 439 osób poniosło śmierć (mniej o 45), a
- 5680 osób doznało obrażenia ciała (mniej o 434).
W tym samym okresie czasu na terenie garnizonu stołecznego (Warszawa i ościenne powiaty), wg. danych szacunkowych, zaistniało:
§ 204 wypadki drogowe (o 80 mniej niż w sierpniu 2008r.), w wyniku których:
- 23 osoby poniosły śmierć (mniej o 3), a
- 236 osób doznało obrażenia ciała (mniej o 137).
§ 2275 kolizji drogowych (więcej o 20).
Wypadki drogowe na terenie m.st. Warszawy z podziałem na dzielnice (styczeń - sierpień 2008r/2009r) Dzielnica Wypadki Zabici Ranni 2008 2009 2008 2009 2008 2009 BEMOWO 38 25 3 2 40 27 BIAŁOŁĘKA 53 27 5 3 58 30 BIELANY 58 43 8 2 56 46 MOKOTÓW 141 77 14 5 166 94 OCHOTA 50 44 2 7 57 50 PRAGA POŁUDNIE 101 47 8 7 127 54 PRAGA PÓŁNOC 61 33 6 1 69 40 REMBERTÓW 13 4 2 2 16 3 ŚRÓDMIEŚCIE 147 65 4 3 180 80 TARGÓWEK 53 35 5 5 63 44 URSUS 15 15 1 0 19 18 URSYNÓW 58 34 5 5 67 43 WAWER 43 26 6 1 47 31 WILANÓW 13 6 1 2 25 7 WŁOCHY 54 36 5 4 60 39 WOLA 80 40 5 4 92 51 ŻOLIBORZ 28 23 2 3 30 22 WESOŁA 7 7 0 0 11 11 OGÓŁEM 1013 587 82 56 1183 690 Najbardziej niebezpieczne skrzyżowania pod względem ilości wypadków na terenie m.st. Warszawy w okresie styczeń – sierpień 2009r Skrzyżowania Wypadki Zabici Ranni MARSZAŁKOWSKA – ŚWIĘTOKRZYSKA 4 0 5 MICKIEWICZA – ZAJĄCZKA 3 0 4 AL. PRYMASA 1000-LECIA – KASPRZAKA 3 1 2 POWSTAŃCÓW ŚLĄSKICH – CZŁUCHOWSKA 2 1 3 GRÓJECKA – BANACHA 2 1 3 RZYMOWSKIEGO – GOTARDA 2 1 3 RADZYMIŃSKA – MŁODZIEŃCZA 2 1 1 MARYMONCKA – ŻEROMSKIEGO 2 1 1 KONDRATOWICZA – BLOKOWA 2 0 4 BITWY WARSZAWSKIEJ – BIAŁOBRZESKA 2 0 3 STRYJEŃSKICH – BELGRADZKA 2 0 3 AL. JANA PAWŁA II – STAWKI 2 0 2 AL. KRAKOWSKA – 17 STYCZNIA 2 0 2 AL. LOTNIKÓW – MODZELEWSKIEGO 2 0 2 AL. NIEPODLEGŁOŚCI – DĄBROWSKIEGO 2 0 2 AL. PRYMASA 1000-LECIA – GÓRCZEWSKA 2 0 2 GEN. MACZKA – RUDNICKIEGO 2 0 2 GÓRCZEWSKA – KONARSKIEGO 2 0 2 GROCHOWSKA – TERESPOLSKA 2 0 2 MARSZAŁKOWSKA – ŻURAWIA 2 0 2 MARYMONCKA – AL. ZJEDNOCZENIA 2 0 2 MARYNARSKA – POSTĘPU 2 0 2 PATRIOTÓW – ZBÓJNOGÓRSKA 2 0 2 PUŁAWSKA – POLECZKI 2 0 2 ŚW. BONIFACEGO – SOBIESKIEGO 2 0 2 TARGOWA – KIJOWSKA 2 0 2 WIDOCZNA – SOLIDNA 2 0 2 WOŁOSKA – WORONICZA 2 0 2 WYSOCKIEGO – SYROKOMLI 2 0 2
Zdarzenia drogowe z podziałem na miesiące:
MIESIĄC |
WYPADKI |
ZABICI |
RANNI |
|||
2008 |
2009 |
2008 |
2009 |
2008 |
2009 |
|
OGÓŁEM |
1013 |
587 |
82 |
56 |
1183 |
690 |
STYCZEŃ |
169 |
74 |
17 |
3 |
181 |
84 |
LUTY |
95 |
64 |
13 |
10 |
99 |
78 |
MARZEC |
112 |
60 |
9 |
7 |
133 |
74 |
KWIECIEŃ |
137 |
78 |
7 |
10 |
152 |
84 |
MAJ |
125 |
88 |
10 |
7 |
155 |
107 |
CZERWIEC |
124 |
80 |
7 |
4 |
148 |
101 |
LIPIEC |
132 |
79 |
10 |
7 |
160 |
91 |
SIERPIEŃ |
119 |
64 |
9 |
8 |
155 |
71 |
Porównując liczbę wypadków drogowych zaistniałych w okresie styczeń - sierpień 2009 r. do analogicznego okresu 2008 roku, należy stwierdzić spadek liczby: wypadków o 426, osób rannych o 493 oraz liczby osób zabitych o 26.
Zdarzenia drogowe z podziałem na dni tygodnia:
DNI TYGODNIA |
WYPADKI |
ZABICI |
RANNI |
|||
2008 |
2009 |
2008 |
2009 |
2008 |
2009 |
|
OGÓŁEM |
1013 |
587 |
82 |
56 |
1183 |
690 |
PONIEDZIAŁEK |
157 |
114 |
16 |
11 |
180 |
129 |
WTOREK |
152 |
86 |
5 |
7 |
181 |
98 |
ŚRODA |
170 |
71 |
9 |
8 |
197 |
80 |
CZWARTEK |
154 |
80 |
17 |
4 |
167 |
93 |
PIĄTEK |
154 |
102 |
4 |
9 |
186 |
127 |
SOBOTA |
119 |
72 |
13 |
12 |
150 |
82 |
NIEDZIELA |
107 |
62 |
18 |
5 |
122 |
81 |
Analizując zdarzenia drogowe z podziałem na dni tygodnia stwierdzić należy, iż najwięcej wypadków drogowych miało miejsce w poniedziałki i piątki, a najwięcej wypadków ze skutkiem śmiertelnym zaistniało w soboty i poniedziałki.
Zdarzenia drogowe z podziałem na pory dnia:
GODZINY |
WYPADKI |
ZABICI |
RANNI |
|||
2008 |
2009 |
2008 |
2009 |
2008 |
2009 |
|
OGÓŁEM |
1013 |
587 |
82 |
56 |
1183 |
690 |
2ºº - 6ºº |
31 |
14 |
7 |
0 |
50 |
24 |
6ºº - 10ºº |
185 |
106 |
18 |
12 |
207 |
118 |
10ºº - 14ºº |
224 |
155 |
8 |
12 |
264 |
182 |
14ºº - 18ºº |
278 |
152 |
9 |
12 |
328 |
177 |
18ºº - 22ºº |
227 |
119 |
29 |
13 |
247 |
134 |
22ºº - 2ºº |
68 |
41 |
11 |
7 |
87 |
55 |
Najwyższa liczba wypadków w okresie styczeń - sierpień br. miała miejsce w przedziale czasowym 10ºº-14ºº oraz 14ºº-18ºº i w tych godzinach odnotowano najwyższą liczbę osób rannych. Natomiast najwięcej osób zabitych zostało w godzinach 18ºº - 22ºº.
Przyczyny wypadków drogowych wg użytkownika drogi w okresie styczeń – sierpień 2008/2009:
PRZYCZYNY Z WINY: |
WYPADKI |
ZABICI |
RANNI |
||||||
2008 |
2009 |
2008=100 |
2008 |
2009 |
2008=100 |
2008 |
2009 |
2008=100 |
|
OGÓŁEM |
1013 |
587 |
57,95 |
82 |
56 |
68,29 |
1183 |
690 |
58,33 |
KIERUJĄCEGO |
779 |
508 |
65,21 |
56 |
41 |
73,21 |
968 |
624 |
64,46 |
PIESZEGO |
224 |
74 |
33,04 |
26 |
15 |
57,69 |
204 |
61 |
29,90 |
INNE |
0 |
0 |
- |
0 |
0 |
- |
0 |
0 |
- |
WSPÓŁWINA UCZESTNIKÓW RUCHU |
4 |
5 |
125,00 |
0 |
0 |
- |
4 |
5 |
125,00 |
Z powyższej tabeli wynika, iż najwięcej wypadków spowodowanych jest przez kierujących pojazdami – 86,54% wszystkich wypadków. Piesi spowodowali 74 wypadki, co stanowi 12,6% ogółu wypadków. W porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego nastąpił spadek liczby wypadków zarówno z winy kierującego jak i z winy pieszego.
Z WINY PIESZEGO |
WYPADKI |
ZABICI |
RANNI |
|||
2009 |
% |
2009 |
% |
2009 |
% |
|
OGÓŁEM |
74 |
100% |
15 |
100% |
61 |
100% |
Nieostrożne wejście na jezdnię przed jadącym pojazdem |
25 |
33,8% |
2 |
13,3% |
23 |
37,7% |
Nieostrożne wejście na jezdnię zza pojazdu, przeszkody |
2 |
2,7% |
0 |
0% |
2 |
3,3% |
Przekraczanie jezdni w miejscu niedozwolonym |
20 |
27,0% |
8 |
53,3% |
14 |
23,0% |
Stanie na jezdni, leżenie |
1 |
1,4% |
0 |
0% |
1 |
1,6% |
Wejście na jezdnię przy czerwonym świetle |
26 |
35,1% |
5 |
33,3% |
21 |
34,4% |
W okresie styczeń - sierpień 2009 roku piesi spowodowali 74 wypadki, w wyniku których śmierć poniosło 15 osób, a rannych zostało 61 uczestników ruchu. Najczęstszą przyczyną wypadków z winy pieszego jest wejście na jezdnię przy czerwonym świetle- 35,1% ogółu oraz nieostrożne wejście na jezdnię przed jadącym pojazdem 33,8% wypadków spowodowanych przez pieszych uczestników ruchu drogowego. Podsumowując liczbę wypadków z winy pieszego z analogicznym okresem roku ubiegłego odnotowano spadek o 150 tj. o 66,96%.
Przyczyny wypadków drogowych z winy kierującego pojazdem:
Z WINY KIERUJĄCEGO |
WYPADKI |
ZABICI |
RANNI |
|||
2009 |
% |
2009 |
% |
2009 |
% |
|
SUMA |
508 |
100% |
41 |
100% |
624 |
100% |
Gwałtowne hamowanie |
3 |
0,59% |
0 |
0% |
3 |
0,48% |
Jazda po niewłaściwej stronie drogi |
9 |
1,77% |
0 |
0% |
10 |
1,60% |
Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu |
95 |
18,70% |
9 |
21,95% |
135 |
21,63% |
Nieprawidłowe cofanie |
13 |
2,56% |
1 |
2,44% |
12 |
1,92% |
Nieprawidłowe omijanie |
10 |
1,97% |
1 |
2,44% |
10 |
1,60% |
Nieprawidłowe przejeżdżanie przejścia dla pieszych |
134 |
26,38% |
13 |
31,71% |
138 |
22,12% |
Nieprawidłowe przejeżdżanie przejścia dla rowerów |
1 |
0,20% |
0 |
0% |
1 |
0,16% |
Nieprawidłowe skręcanie |
3 |
0,59% |
0 |
0% |
4 |
0,64% |
Nieprawidłowe wyprzedzanie |
8 |
1,57% |
0 |
0% |
9 |
1,44% |
Nieprawidłowe Zawracanie |
4 |
0,79% |
1 |
2,44% |
3 |
0,48% |
Nieprawidłowe zmienianie pasa ruchu |
37 |
7,28% |
3 |
7,32% |
48 |
7,69% |
Nieprzestrzeganie innych sygnałów |
4 |
0,79% |
0 |
0% |
4 |
0,64% |
Nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu |
136 |
26,77% |
9 |
21,95% |
180 |
28,85% |
Niezachowanie bezp. odl. między pojazdami |
8 |
1,57% |
0 |
0% |
11 |
1,76% |
Wjazd przy czerwonym świetle |
42 |
8,27% |
3 |
7,32% |
56 |
8,97% |
Zmęczenie, zaśnięcie |
1 |
0,20% |
1 |
2,44% |
0 |
0% |
W okresie styczeń - sierpień 2009 roku kierujący spowodowali 508 wypadków, w wyniku których śmierć poniosło 41 osób, a rannych zostało 624 uczestników ruchu. Z powyższej tabeli wynika, że przyczyną największej liczby wypadków spowodowanych przez kierujących uczestników jest nieudzielanie pierwszeństwa przejazdu (136), co stanowi 26,77% ogółu. Kolejną przyczyną jest nieprawidłowe przejeżdżanie przejść dla pieszych (134), co stanowi 26,38% oraz niedostosowanie prędkości do warunków ruchu (95), co stanowi 18,7% wszystkich przyczyn wypadków spowodowanych przez kierujących pojazdami, a także wjazd przy czerwonym świetle (42), co stanowi 8,27% ogólnej liczby wypadków w tej kategorii. Główną przyczyną wypadków drogowych ze skutkiem śmiertelnym z winy kierującego pojazdem jest nieprawidłowe przejeżdżanie przejść dla pieszych. Podsumowując liczbę wypadków z winy kierującego z analogicznym okresem roku ubiegłego należy stwierdzić jej spadek o 271 tj. o 34,78 % oraz spadek liczby osób zabitych o 15 tj. o 26,78%.
Bezpieczeństwo pieszych w miejscach przeznaczonych dla ruchu pieszego:
MIEJSCA UDOSTĘPIONE DLA RUCHU PIESZEGO |
WYPADKI |
ZABICI |
RANNI |
|||
2009 |
% |
2009 |
% |
2009 |
% |
|
OGÓŁEM |
265 |
100% |
34 |
100% |
268 |
100% |
Chodnik, droga dla pieszych |
10 |
3,8% |
1 |
2,9% |
11 |
4,1% |
Przejście dla pieszych |
130 |
49,1% |
17 |
50,0% |
133 |
49,6% |
Przystanek komunikacji publicznej |
2 |
0,8% |
1 |
2,9% |
1 |
0,4% |
Skrzyżowanie |
123 |
46,4% |
15 |
44,1% |
123 |
45,9% |
Analizując bezpieczeństwo pieszych okresie styczeń – sierpień 2009 roku stwierdzić należy, iż najwięcej, bo aż 130 wypadków miało miejsce na wyznaczonych przejściach dla pieszych (49,1% ogółu) tam też odnotowano największą liczbę ofiar śmiertelnych.