Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

LIPIEC 2009

Data publikacji 28.09.2009

W lipcu 2009 roku na terenie miasta stołecznego Warszawy odnotowano: 70 wypadków drogowych (o 62 mniej niż w lipcu 2008r.), w wyniku których: - 7 osób poniosło śmierć (mniej o 3), a - 81 osób doznało obrażenia ciała (mniej o 79); oraz 1414 kolizji drogowych (mniej o 76).

Według wstępnych danych szacunkowych, w lipcu 2009 roku na terenie Polski odnotowano:

 

§         4150 wypadków drogowych (o 285 mniej niż w lipcu 2008r.), w wyniku których:

-       457 osób poniosło śmierć (mniej o 25), a

-       5546 osób doznało obrażenia ciała (mniej o 306).

 

 

W tym samym okresie czasu na terenie garnizonu stołecznego (Warszawa i ościenne powiaty), wg. danych szacunkowych, zaistniało:

 

§         202 wypadki drogowe (o 77 mniej niż w lipcu 2008r.), w wyniku których:

-       27 osób poniosło śmierć (mniej o 3), a

-       233 osoby doznały obrażenia ciała (mniej o 102).

§         2367 kolizji drogowych (mniej o 25).

 

 

Wypadki drogowe na terenie m.st. Warszawy z podziałem na dzielnice

(styczeń - lipiec 2008r/2009r)

Dzielnica

Wypadki

Zabici

Ranni

 

2008

2009

2008

2009

2008

2009

BEMOWO

36

23

3

2

38

25

BIAŁOŁĘKA

48

24

5

3

53

27

BIELANY

51

36

7

1

48

39

MOKOTÓW

123

65

12

4

146

80

OCHOTA

42

39

2

6

48

45

PRAGA POŁUDNIE

90

40

7

5

110

47

PRAGA PÓŁNOC

55

30

6

1

62

36

REMBERTÓW

9

2

1

2

10

1

ŚRÓDMIEŚCIE

131

56

4

3

160

64

TARGÓWEK

46

30

4

3

54

39

URSUS

15

12

1

0

19

14

URSYNÓW

48

29

5

3

55

37

WAWER

38

24

5

1

39

29

WILANÓW

11

6

1

2

18

7

WŁOCHY

47

29

4

4

53

32

WOLA

73

33

5

3

80

44

ŻOLIBORZ

25

18

1

3

27

17

WESOŁA

6

6

0

0

8

10

OGÓŁEM

894

502

73

46

1028

593

               

Najbardziej niebezpieczne skrzyżowania

pod względem ilości wypadków na terenie m.st. Warszawy

w okresie styczeń – lipiec 2009r

 

Skrzyżowania

Wypadki

Zabici

Ranni

MARSZAŁKOWSKA – ŚWIĘTOKRZYSKA

4

0

5

MICKIEWICZA – ZAJĄCZKA

3

0

4

AL. PRYMASA 1000-LECIA – KASPRZAKA

3

1

2

POWSTAŃCÓW ŚLĄSKICH – CZŁUCHOWSKA

2

1

3

MARYMONCKA – ŻEROMSKIEGO

2

1

1

RZYMOWSKIEGO – GOTARDA

2

0

4

STRYJEŃSKICH – BELGRADZKA

2

0

3

BITWY WARSZAWSKIEJ – BIAŁOBRZESKA

2

0

3

KONDRATOWICZA – BLOKOWA

2

0

4

MARSZAŁKOWSKA – ŻURAWIA

2

0

2

PATRIOTÓW – ZBÓJNOGÓRSKA

2

0

2

PUŁAWSKA – POLECZKI

2

0

2

AL. JANA PAWŁA II – STAWKI

2

0

2

AL. KRAKOWSKA – 17 STYCZNIA

2

0

2

AL. LOTNIKÓW – MODZELEWSKIEGO

2

0

2

AL. NIEPODLEGŁOŚCI – DĄBROWSKIEGO

2

0

2

AL. PRYMASA 1000-LECIA – GÓRCZEWSKA

2

0

2

ŚW. BONIFACEGO – SOBIESKIEGO

2

0

2

TARGOWA – KIJOWSKA

2

0

2

WIDOCZNA – SOLIDNA

2

0

2

WOŁOSKA – WORONICZA

2

0

2

WYSOCKIEGO – SYROKOMLI

2

0

2

 

 

 

Zdarzenia drogowe z podziałem na miesiące:

MIESIĄC

WYPADKI

ZABICI

RANNI

2008

2009

2008

2009

2008

2009

OGÓŁEM

894

502

73

46

1028

593

STYCZEŃ

169

73

17

3

181

83

LUTY

95

64

13

10

99

78

MARZEC

112

59

9

7

133

73

KWIECIEŃ

137

78

7

10

152

83

MAJ

125

85

10

6

155

105

CZERWIEC

124

73

7

3

148

90

LIPIEC

132

70

10

7

160

81

     Porównując liczbę wypadków drogowych zaistniałych w okresie styczeń - lipiec 2009r do analogicznego okresu 2008 roku, należy stwierdzić spadek liczby: wypadków o 392, osób rannych o 435 oraz liczby osób zabitych o 27.

 

Zdarzenia drogowe z podziałem na dni tygodnia:

 

 

DNI TYGODNIA

WYPADKI

ZABICI

RANNI

2008

2009

2008

2009

2008

2009

OGÓŁEM

894

502

73

46

1028

593

PONIEDZIAŁEK

143

93

15

8

159

104

WTOREK

134

74

4

7

164

81

ŚRODA

157

62

9

6

180

69

CZWARTEK

133

70

16

4

140

83

PIĄTEK

133

89

3

6

160

115

SOBOTA

101

61

11

11

124

69

NIEDZIELA

93

53

15

4

101

72

           

     Analizując zdarzenia drogowe z podziałem na dni tygodnia stwierdzić należy, iż najwięcej wypadków drogowych miało miejsce w poniedziałki i piątki, a najwięcej wypadków ze skutkiem śmiertelnym zaistniało w soboty i poniedziałki.

 

 

Zdarzenia drogowe z podziałem na pory dnia:

 

 

GODZINY

WYPADKI

ZABICI

RANNI

2008

2009

2008

2009

2008

2009

OGÓŁEM

894

503

73

47

1028

593

2ºº - 6ºº

27

11

4

0

42

18

6ºº - 10ºº

164

95

17

10

174

106

10ºº - 14ºº

195

132

7

11

233

157

14ºº - 18ºº

249

127

8

11

293

148

18ºº - 22ºº

200

104

28

10

214

118

22ºº - 2ºº

59

33

9

4

72

46

       

     Najwyższa liczba wypadków w okresie styczeń - lipiec br. miała miejsce w przedziale czasowym      10ºº-14ºº oraz 14ºº-18ºº i w tych godzinach odnotowano najwyższą liczbę osób rannych i zabitych.

 

 

Przyczyny wypadków drogowych wg użytkownika drogi w okresie styczeń – lipiec 2008/2009: 

 

PRZYCZYNY

Z WINY:

WYPADKI

ZABICI

RANNI

2008

2009

2008=100

2008

2009

2008=100

2008

2009

2008=100

OGÓŁEM

894

502

56,15

73

46

63,01

1028

593

57,68

KIERUJĄCEGO

685

434

63,36

49

33

67,35

836

536

64,11

PIESZEGO

202

64

31,68

24

13

54,17

184

53

28,8

INNE

0

0

-

0

0

-

0

0

-

WSPÓŁWINA UCZESTNIKÓW RUCHU

2

4

200,00

0

0

-

2

4

200,0

 

Z powyższej tabeli wynika, iż najwięcej wypadków spowodowanych jest przez kierujących pojazdami – 86,4% wszystkich wypadków. Piesi spowodowali 64 wypadki, co stanowi 12,7% ogółu wypadków. W porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego nastąpił spadek liczby wypadków zarówno z winy kierującego jak i z winy pieszego.

 

 

 

Przyczyny wypadków drogowych z winy pieszego: 

 

Z WINY PIESZEGO

WYPADKI

ZABICI

RANNI

2009

%

2009

%

2009

%

OGÓŁEM

64

100%

13

100%

53

100%

Nieostrożne wejście na jezdnię przed jadącym pojazdem

20

31,3%

2

15,4%

18

34,0%

Nieostrożne wejście na jezdnię zza pojazdu, przeszkody

2

3,1%

0

0,0%

2

3,8%

Przekraczanie jezdni w miejscu niedozwolonym

18

28,1%

7

53,8%

13

24,5%

Stanie na jezdni, leżenie

1

1,6%

0

0,0%

1

1,9%

Wejście na jezdnię przy czerwonym świetle

23

35,9%

4

30,8%

19

35,8%

 

W okresie styczeń - lipiec 2009 roku piesi spowodowali 64 wypadki, w wyniku których śmierć poniosło 13 osób, a rannych zostało 53 uczestników ruchu. Najczęstszą przyczyną wypadków z winy pieszego jest wejście na jezdnię przy czerwonym świetle- 35,9% ogółu oraz nieostrożne wejście na jezdnię przed jadącym pojazdem- 31,3% wypadków spowodowanych przez pieszych uczestników ruchu drogowego. Podsumowując liczbę wypadków z winy pieszego z analogicznym okresem roku ubiegłego odnotowano spadek o 138 tj. o 68,32%.

 

 

Przyczyny wypadków drogowych z winy kierującego pojazdem:

 

Z WINY KIERUJĄCEGO

WYPADKI

ZABICI

RANNI

2009

%

2009

%

2009

%

 

434

100%

33

100%

536

100%

Gwałtowne hamowanie

1

0,23%

0

0%

1

0,19%

Jazda po niewłaściwej stronie drogi

8

1,84%

0

0%

9

1,68%

Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu

81

18,66%

8

24,24%

112

20,90%

Nieprawidłowe: cofanie

13

3,0%

1

3,03%

12

2,24%

Nieprawidłowe: omijanie

12

2,76%

1

3,03%

12

2,24%

Nieprawidłowe: przejeżdżanie przejścia dla pieszych

120

27,65%

10

30,30%

126

23,51%

Nieprawidłowe: przejeżdżanie przejścia dla rowerów

1

0,23%

0

0%

1

0,19%

Nieprawidłowe: skręcanie

1

0,23%

0

0%

1

0,19%

Nieprawidłowe: wyprzedzanie

6

1,38%

0

0%

7

1,31%

Nieprawidłowe: Zawracanie

4

0,92%

1

3,03%

3

0,56%

Nieprawidłowe: zmienianie pasa ruchu

31

7,14%

2

6,06%

42

7,84%

Nieprzestrzeganie innych sygnałów

4

0,92%

0

0%

4

0,75%

Nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu

109

25,12%

7

21,21%

149

27,80%

Niezachowanie bezp. odległości między pojazdami

6

1,38%

0

0%

9

1,68%

Wjazd przy czerwonym świetle

36

8,29%

2

6,06%

48

8,96%

Zmęczenie, zaśnięcie

1

0,23%

1

3,03%

0

0%

             

     W okresie styczeń - lipiec 2009 roku kierujący spowodowali 434 wypadki, w wyniku których śmierć poniosły 33 osoby, a rannych zostało 536 uczestników ruchu. Z powyższej tabeli wynika, że przyczyną największej liczby wypadków spowodowanych przez kierujących uczestników  jest nieprawidłowe przejeżdżanie przejść dla pieszych (120), co stanowi 27,65% ogółu. Kolejną przyczyną jest nieudzielanie pierwszeństwa przejazdu (109), co stanowi 25,12% oraz niedostosowanie prędkości do warunków ruchu (81), co stanowi 18,66% wszystkich przyczyn wypadków spowodowanych przez kierujących pojazdami i wjazd przy czerwonym świetle (36), co stanowi 8,29% ogólnej liczby wypadków w tej kategorii. Główną przyczyną wypadków drogowych ze skutkiem śmiertelnym z winy kierującego pojazdem jest nieprawidłowe przejeżdżanie przejść dla pieszych oraz niedostosowanie prędkości do warunków ruchu. Podsumowując liczbę wypadków z winy kierującego z analogicznym okresem roku ubiegłego należy stwierdzić jej spadek o 251 tj. o 36,64 % oraz spadek liczby osób zabitych o 16 tj. o 32,65%.

 

 

Bezpieczeństwo pieszych w miejscach przeznaczonych dla ruchu pieszego:

 

MIEJSCA UDOSTĘPIONE DLA RUCHU PIESZEGO

WYPADKI

ZABICI

RANNI

2009

%

2009

%

2009

%

OGÓŁEM

243

100%

26

100%

252

100%

Chodnik, droga dla pieszych

9

3,7%

1

3,8%

10

4,0%

Przejście dla pieszych

119

49,0%

14

53,8%

123

48,8%

Przystanek komunikacji publicznej

2

0,8%

1

3,8%

1

0,4%

Skrzyżowanie

113

46,5%

10

38,5%

118

46,8%

     Analizując bezpieczeństwo pieszych okresie styczeń – lipiec 2009 roku stwierdzić należy, iż najwięcej, bo aż 119 wypadki miały miejsce na wyznaczonych przejściach dla pieszych (49,0% ogółu) tam też odnotowano największą liczbę ofiar śmiertelnych.

Powrót na górę strony