LIPIEC 2009
W lipcu 2009 roku na terenie miasta stołecznego Warszawy odnotowano: 70 wypadków drogowych (o 62 mniej niż w lipcu 2008r.), w wyniku których: - 7 osób poniosło śmierć (mniej o 3), a - 81 osób doznało obrażenia ciała (mniej o 79); oraz 1414 kolizji drogowych (mniej o 76).
Według wstępnych danych szacunkowych, w lipcu 2009 roku na terenie Polski odnotowano:
§ 4150 wypadków drogowych (o 285 mniej niż w lipcu 2008r.), w wyniku których:
- 457 osób poniosło śmierć (mniej o 25), a
- 5546 osób doznało obrażenia ciała (mniej o 306).
W tym samym okresie czasu na terenie garnizonu stołecznego (Warszawa i ościenne powiaty), wg. danych szacunkowych, zaistniało:
§ 202 wypadki drogowe (o 77 mniej niż w lipcu 2008r.), w wyniku których:
- 27 osób poniosło śmierć (mniej o 3), a
- 233 osoby doznały obrażenia ciała (mniej o 102).
§ 2367 kolizji drogowych (mniej o 25).
Wypadki drogowe na terenie m.st. Warszawy z podziałem na dzielnice
(styczeń - lipiec 2008r/2009r)
Dzielnica |
Wypadki |
Zabici |
Ranni |
||||
|
2008 |
2009 |
2008 |
2009 |
2008 |
2009 |
|
BEMOWO |
36 |
23 |
3 |
2 |
38 |
25 |
|
BIAŁOŁĘKA |
48 |
24 |
5 |
3 |
53 |
27 |
|
BIELANY |
51 |
36 |
7 |
1 |
48 |
39 |
|
MOKOTÓW |
123 |
65 |
12 |
4 |
146 |
80 |
|
OCHOTA |
42 |
39 |
2 |
6 |
48 |
45 |
|
PRAGA POŁUDNIE |
90 |
40 |
7 |
5 |
110 |
47 |
|
PRAGA PÓŁNOC |
55 |
30 |
6 |
1 |
62 |
36 |
|
REMBERTÓW |
9 |
2 |
1 |
2 |
10 |
1 |
|
ŚRÓDMIEŚCIE |
131 |
56 |
4 |
3 |
160 |
64 |
|
TARGÓWEK |
46 |
30 |
4 |
3 |
54 |
39 |
|
URSUS |
15 |
12 |
1 |
0 |
19 |
14 |
|
URSYNÓW |
48 |
29 |
5 |
3 |
55 |
37 |
|
WAWER |
38 |
24 |
5 |
1 |
39 |
29 |
|
WILANÓW |
11 |
6 |
1 |
2 |
18 |
7 |
|
WŁOCHY |
47 |
29 |
4 |
4 |
53 |
32 |
|
WOLA |
73 |
33 |
5 |
3 |
80 |
44 |
|
ŻOLIBORZ |
25 |
18 |
1 |
3 |
27 |
17 |
|
WESOŁA |
6 |
6 |
0 |
0 |
8 |
10 |
|
OGÓŁEM |
894 |
502 |
73 |
46 |
1028 |
593 |
|
Najbardziej niebezpieczne skrzyżowania
pod względem ilości wypadków na terenie m.st. Warszawy
w okresie styczeń – lipiec 2009r
Skrzyżowania |
Wypadki |
Zabici |
Ranni |
MARSZAŁKOWSKA – ŚWIĘTOKRZYSKA |
4 |
0 |
5 |
MICKIEWICZA – ZAJĄCZKA |
3 |
0 |
4 |
AL. PRYMASA 1000-LECIA – KASPRZAKA |
3 |
1 |
2 |
POWSTAŃCÓW ŚLĄSKICH – CZŁUCHOWSKA |
2 |
1 |
3 |
MARYMONCKA – ŻEROMSKIEGO |
2 |
1 |
1 |
RZYMOWSKIEGO – GOTARDA |
2 |
0 |
4 |
STRYJEŃSKICH – BELGRADZKA |
2 |
0 |
3 |
BITWY WARSZAWSKIEJ – BIAŁOBRZESKA |
2 |
0 |
3 |
KONDRATOWICZA – BLOKOWA |
2 |
0 |
4 |
MARSZAŁKOWSKA – ŻURAWIA |
2 |
0 |
2 |
PATRIOTÓW – ZBÓJNOGÓRSKA |
2 |
0 |
2 |
PUŁAWSKA – POLECZKI |
2 |
0 |
2 |
AL. JANA PAWŁA II – STAWKI |
2 |
0 |
2 |
AL. KRAKOWSKA – 17 STYCZNIA |
2 |
0 |
2 |
AL. LOTNIKÓW – MODZELEWSKIEGO |
2 |
0 |
2 |
AL. NIEPODLEGŁOŚCI – DĄBROWSKIEGO |
2 |
0 |
2 |
AL. PRYMASA 1000-LECIA – GÓRCZEWSKA |
2 |
0 |
2 |
ŚW. BONIFACEGO – SOBIESKIEGO |
2 |
0 |
2 |
TARGOWA – KIJOWSKA |
2 |
0 |
2 |
WIDOCZNA – SOLIDNA |
2 |
0 |
2 |
WOŁOSKA – WORONICZA |
2 |
0 |
2 |
WYSOCKIEGO – SYROKOMLI |
2 |
0 |
2 |
Zdarzenia drogowe z podziałem na miesiące:
MIESIĄC
WYPADKI
ZABICI
RANNI
2008
2009
2008
2009
2008
2009
OGÓŁEM
894
502
73
46
1028
593
STYCZEŃ
169
73
17
3
181
83
LUTY
95
64
13
10
99
78
MARZEC
112
59
9
7
133
73
KWIECIEŃ
137
78
7
10
152
83
MAJ
125
85
10
6
155
105
CZERWIEC
124
73
7
3
148
90
LIPIEC
132
70
10
7
160
81
Porównując liczbę wypadków drogowych zaistniałych w okresie styczeń - lipiec 2009r do analogicznego okresu 2008 roku, należy stwierdzić spadek liczby: wypadków o 392, osób rannych o 435 oraz liczby osób zabitych o 27.
MIESIĄC
WYPADKI
ZABICI
RANNI
2008
2009
2008
2009
2008
2009
OGÓŁEM
894
502
73
46
1028
593
STYCZEŃ
169
73
17
3
181
83
LUTY
95
64
13
10
99
78
MARZEC
112
59
9
7
133
73
KWIECIEŃ
137
78
7
10
152
83
MAJ
125
85
10
6
155
105
CZERWIEC
124
73
7
3
148
90
LIPIEC
132
70
10
7
160
81
Zdarzenia drogowe z podziałem na dni tygodnia:
DNI TYGODNIA |
WYPADKI |
ZABICI |
RANNI |
|||
2008 |
2009 |
2008 |
2009 |
2008 |
2009 |
|
OGÓŁEM |
894 |
502 |
73 |
46 |
1028 |
593 |
PONIEDZIAŁEK |
143 |
93 |
15 |
8 |
159 |
104 |
WTOREK |
134 |
74 |
4 |
7 |
164 |
81 |
ŚRODA |
157 |
62 |
9 |
6 |
180 |
69 |
CZWARTEK |
133 |
70 |
16 |
4 |
140 |
83 |
PIĄTEK |
133 |
89 |
3 |
6 |
160 |
115 |
SOBOTA |
101 |
61 |
11 |
11 |
124 |
69 |
NIEDZIELA |
93 |
53 |
15 |
4 |
101 |
72 |
Analizując zdarzenia drogowe z podziałem na dni tygodnia stwierdzić należy, iż najwięcej wypadków drogowych miało miejsce w poniedziałki i piątki, a najwięcej wypadków ze skutkiem śmiertelnym zaistniało w soboty i poniedziałki.
Zdarzenia drogowe z podziałem na pory dnia:
GODZINY |
WYPADKI |
ZABICI |
RANNI |
|||
2008 |
2009 |
2008 |
2009 |
2008 |
2009 |
|
OGÓŁEM |
894 |
503 |
73 |
47 |
1028 |
593 |
2ºº - 6ºº |
27 |
11 |
4 |
0 |
42 |
18 |
6ºº - 10ºº |
164 |
95 |
17 |
10 |
174 |
106 |
10ºº - 14ºº |
195 |
132 |
7 |
11 |
233 |
157 |
14ºº - 18ºº |
249 |
127 |
8 |
11 |
293 |
148 |
18ºº - 22ºº |
200 |
104 |
28 |
10 |
214 |
118 |
22ºº - 2ºº |
59 |
33 |
9 |
4 |
72 |
46 |
Najwyższa liczba wypadków w okresie styczeń - lipiec br. miała miejsce w przedziale czasowym 10ºº-14ºº oraz 14ºº-18ºº i w tych godzinach odnotowano najwyższą liczbę osób rannych i zabitych.
PRZYCZYNY Z WINY: |
WYPADKI |
ZABICI |
RANNI |
||||||
2008 |
2009 |
2008=100 |
2008 |
2009 |
2008=100 |
2008 |
2009 |
2008=100 |
|
OGÓŁEM |
894 |
502 |
56,15 |
73 |
46 |
63,01 |
1028 |
593 |
57,68 |
KIERUJĄCEGO |
685 |
434 |
63,36 |
49 |
33 |
67,35 |
836 |
536 |
64,11 |
PIESZEGO |
202 |
64 |
31,68 |
24 |
13 |
54,17 |
184 |
53 |
28,8 |
INNE |
0 |
0 |
- |
0 |
0 |
- |
0 |
0 |
- |
WSPÓŁWINA UCZESTNIKÓW RUCHU |
2 |
4 |
200,00 |
0 |
0 |
- |
2 |
4 |
200,0 |
Z powyższej tabeli wynika, iż najwięcej wypadków spowodowanych jest przez kierujących pojazdami – 86,4% wszystkich wypadków. Piesi spowodowali 64 wypadki, co stanowi 12,7% ogółu wypadków. W porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego nastąpił spadek liczby wypadków zarówno z winy kierującego jak i z winy pieszego.
Przyczyny wypadków drogowych z winy pieszego:
Z WINY PIESZEGO |
WYPADKI |
ZABICI |
RANNI |
|||
2009 |
% |
2009 |
% |
2009 |
% |
|
OGÓŁEM |
64 |
100% |
13 |
100% |
53 |
100% |
Nieostrożne wejście na jezdnię przed jadącym pojazdem |
20 |
31,3% |
2 |
15,4% |
18 |
34,0% |
Nieostrożne wejście na jezdnię zza pojazdu, przeszkody |
2 |
3,1% |
0 |
0,0% |
2 |
3,8% |
Przekraczanie jezdni w miejscu niedozwolonym |
18 |
28,1% |
7 |
53,8% |
13 |
24,5% |
Stanie na jezdni, leżenie |
1 |
1,6% |
0 |
0,0% |
1 |
1,9% |
Wejście na jezdnię przy czerwonym świetle |
23 |
35,9% |
4 |
30,8% |
19 |
35,8% |
W okresie styczeń - lipiec 2009 roku piesi spowodowali 64 wypadki, w wyniku których śmierć poniosło 13 osób, a rannych zostało 53 uczestników ruchu.
Przyczyny wypadków drogowych z winy kierującego pojazdem:
Z WINY KIERUJĄCEGO |
WYPADKI |
ZABICI |
RANNI |
|||
2009 |
% |
2009 |
% |
2009 |
% |
|
|
434 |
100% |
33 |
100% |
536 |
100% |
Gwałtowne hamowanie |
1 |
0,23% |
0 |
0% |
1 |
0,19% |
Jazda po niewłaściwej stronie drogi |
8 |
1,84% |
0 |
0% |
9 |
1,68% |
Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu |
81 |
18,66% |
8 |
24,24% |
112 |
20,90% |
Nieprawidłowe: cofanie |
13 |
3,0% |
1 |
3,03% |
12 |
2,24% |
Nieprawidłowe: omijanie |
12 |
2,76% |
1 |
3,03% |
12 |
2,24% |
Nieprawidłowe: przejeżdżanie przejścia dla pieszych |
120 |
27,65% |
10 |
30,30% |
126 |
23,51% |
Nieprawidłowe: przejeżdżanie przejścia dla rowerów |
1 |
0,23% |
0 |
0% |
1 |
0,19% |
Nieprawidłowe: skręcanie |
1 |
0,23% |
0 |
0% |
1 |
0,19% |
Nieprawidłowe: wyprzedzanie |
6 |
1,38% |
0 |
0% |
7 |
1,31% |
Nieprawidłowe: Zawracanie |
4 |
0,92% |
1 |
3,03% |
3 |
0,56% |
Nieprawidłowe: zmienianie pasa ruchu |
31 |
7,14% |
2 |
6,06% |
42 |
7,84% |
Nieprzestrzeganie innych sygnałów |
4 |
0,92% |
0 |
0% |
4 |
0,75% |
Nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu |
109 |
25,12% |
7 |
21,21% |
149 |
27,80% |
Niezachowanie bezp. odległości między pojazdami |
6 |
1,38% |
0 |
0% |
9 |
1,68% |
Wjazd przy czerwonym świetle |
36 |
8,29% |
2 |
6,06% |
48 |
8,96% |
Zmęczenie, zaśnięcie |
1 |
0,23% |
1 |
3,03% |
0 |
0% |
W okresie styczeń - lipiec 2009 roku kierujący spowodowali 434 wypadki, w wyniku których śmierć poniosły 33 osoby, a rannych zostało 536 uczestników ruchu. Z powyższej tabeli wynika, że przyczyną największej liczby wypadków spowodowanych przez kierujących uczestników jest nieprawidłowe przejeżdżanie przejść dla pieszych (120), co stanowi 27,65% ogółu. Kolejną przyczyną jest nieudzielanie pierwszeństwa przejazdu (109), co stanowi 25,12% oraz niedostosowanie prędkości do warunków ruchu (81), co stanowi 18,66% wszystkich przyczyn wypadków spowodowanych przez kierujących pojazdami i wjazd przy czerwonym świetle (36), co stanowi 8,29% ogólnej liczby wypadków w tej kategorii. Główną przyczyną wypadków drogowych ze skutkiem śmiertelnym z winy kierującego pojazdem jest nieprawidłowe przejeżdżanie przejść dla pieszych oraz niedostosowanie prędkości do warunków ruchu. Podsumowując liczbę wypadków z winy kierującego z analogicznym okresem roku ubiegłego należy stwierdzić jej spadek o 251 tj. o 36,64 % oraz spadek liczby osób zabitych o 16 tj. o 32,65%.
Bezpieczeństwo pieszych w miejscach przeznaczonych dla ruchu pieszego:
MIEJSCA UDOSTĘPIONE DLA RUCHU PIESZEGO |
WYPADKI |
ZABICI |
RANNI |
|||
2009 |
% |
2009 |
% |
2009 |
% |
|
OGÓŁEM |
243 |
100% |
26 |
100% |
252 |
100% |
Chodnik, droga dla pieszych |
9 |
3,7% |
1 |
3,8% |
10 |
4,0% |
Przejście dla pieszych |
119 |
49,0% |
14 |
53,8% |
123 |
48,8% |
Przystanek komunikacji publicznej |
2 |
0,8% |
1 |
3,8% |
1 |
0,4% |
Skrzyżowanie |
113 |
46,5% |
10 |
38,5% |
118 |
46,8% |
Analizując bezpieczeństwo pieszych okresie styczeń – lipiec 2009 roku stwierdzić należy, iż najwięcej, bo aż 119 wypadki miały miejsce na wyznaczonych przejściach dla pieszych (49,0% ogółu) tam też odnotowano największą liczbę ofiar śmiertelnych.