CZERWIEC 2009
W czerwcu 2009 roku na terenie miasta stołecznego Warszawy odnotowano: 62 wypadki drogowe (o 62 mniej niż w czerwcu 2008r.), w wyniku których: - 2 osoby poniosły śmierć (mniej o 5), a - 77 osób doznało obrażenia ciała (mniej o 71); oraz 1593 kolizje drogowe (mniej o 74).
Według wstępnych danych szacunkowych, w czerwcu 2009 roku na terenie Polski odnotowano:
§ 3761 wypadków drogowych (o 814 mniej niż w czerwcu 2008r.), w wyniku których:
- 349 osób poniosło śmierć (mniej o 72), a
- 4836 osób doznało obrażenia ciała (mniej o 1138).
W tym samym okresie czasu na terenie garnizonu stołecznego (Warszawa i ościenne powiaty), wg. danych szacunkowych, zaistniało:
§ 217 wypadków drogowych (o 103 mniej niż w czerwcu 2008r.), w wyniku których:
- 16 osób poniosło śmierć (mniej o 7), a
- 278 osób doznało obrażenia ciała (mniej o 136).
§ 2512 kolizji drogowych (mniej o 21).
Wypadki drogowe na terenie m.st. Warszawy z podziałem na dzielnice
(styczeń - czerwiec 2008r/2009r)
Dzielnica |
Wypadki |
Zabici |
Ranni |
||||
|
2008 |
2009 |
2008 |
2009 |
2008 |
2009 |
|
BEMOWO |
31 |
19 |
2 |
2 |
33 |
21 |
|
BIAŁOŁĘKA |
40 |
22 |
4 |
3 |
42 |
24 |
|
BIELANY |
43 |
34 |
6 |
1 |
41 |
37 |
|
MOKOTÓW |
105 |
58 |
11 |
3 |
127 |
74 |
|
OCHOTA |
36 |
30 |
2 |
5 |
38 |
36 |
|
PRAGA POŁUDNIE |
79 |
33 |
5 |
4 |
96 |
41 |
|
PRAGA PÓŁNOC |
46 |
24 |
5 |
0 |
51 |
31 |
|
REMBERTÓW |
8 |
2 |
1 |
2 |
9 |
1 |
|
ŚRÓDMIEŚCIE |
112 |
48 |
3 |
3 |
140 |
54 |
|
TARGÓWEK |
38 |
17 |
4 |
2 |
42 |
20 |
|
URSUS |
13 |
11 |
1 |
0 |
17 |
13 |
|
URSYNÓW |
40 |
24 |
5 |
0 |
45 |
31 |
|
WAWER |
32 |
20 |
5 |
1 |
33 |
23 |
|
WILANÓW |
10 |
6 |
1 |
2 |
17 |
7 |
|
WŁOCHY |
37 |
23 |
2 |
2 |
43 |
27 |
|
WOLA |
65 |
31 |
5 |
3 |
65 |
39 |
|
ŻOLIBORZ |
22 |
14 |
1 |
3 |
24 |
13 |
|
WESOŁA |
5 |
5 |
0 |
0 |
5 |
9 |
|
OGÓŁEM |
762 |
421 |
63 |
36 |
868 |
501 |
|
Najbardziej niebezpieczne skrzyżowania
pod względem ilości wypadków na terenie m.st. Warszawy
w okresie styczeń – czerwiec 2009r
Skrzyżowania |
Wypadki |
Zabici |
Ranni |
AL. PRYMASA 1000-LECIA – KASPRZAKA |
3 |
1 |
2 |
MARSZAŁKOWSKA – ŚWIĘTOKRZYSKA |
3 |
0 |
4 |
MICKIEWICZA – ZAJĄCZKA |
3 |
0 |
4 |
POWSTAŃCÓW ŚLĄSKICH – CZŁUCHOWSKA |
2 |
1 |
3 |
MARYMONCKA – ŻEROMSKIEGO |
2 |
1 |
1 |
KONDRATOWICZA – BLOKOWA |
2 |
0 |
4 |
RZYMOWSKIEGO – GOTARDA |
2 |
0 |
4 |
STRYJEŃSKICH – BELGRADZKA |
2 |
0 |
3 |
Zdarzenia drogowe z podziałem na miesiące:
MIESIĄC |
WYPADKI |
ZABICI |
RANNI |
|||
2008 |
2009 |
2008 |
2009 |
2008 |
2009 |
|
OGÓŁEM |
762 |
421 |
63 |
36 |
868 |
501 |
STYCZEŃ |
169 |
73 |
17 |
3 |
181 |
83 |
LUTY |
95 |
64 |
13 |
9 |
99 |
79 |
MARZEC |
112 |
59 |
9 |
7 |
133 |
73 |
KWIECIEŃ |
137 |
78 |
7 |
9 |
152 |
84 |
MAJ |
125 |
85 |
10 |
6 |
155 |
105 |
CZERWIEC |
124 |
62 |
7 |
2 |
148 |
77 |
Porównując liczbę wypadków drogowych zaistniałych w okresie styczeń - czerwiec 2009r. do analogicznego okresu 2008 roku, należy stwierdzić spadek liczby: wypadków o 341, osób rannych o 367 oraz liczby osób zabitych o 27.
Zdarzenia drogowe z podziałem na dni tygodnia:
DNI TYGODNIA |
WYPADKI |
ZABICI |
RANNI |
|||
2008 |
2009 |
2008 |
2009 |
2008 |
2009 |
|
OGÓŁEM |
762 |
421 |
63 |
36 |
868 |
501 |
PONIEDZIAŁEK |
125 |
78 |
14 |
6 |
140 |
87 |
WTOREK |
112 |
62 |
3 |
5 |
134 |
70 |
ŚRODA |
141 |
48 |
9 |
5 |
162 |
56 |
CZWARTEK |
107 |
58 |
11 |
4 |
112 |
67 |
PIĄTEK |
112 |
76 |
3 |
4 |
131 |
98 |
SOBOTA |
88 |
50 |
10 |
8 |
105 |
57 |
NIEDZIELA |
77 |
49 |
13 |
4 |
84 |
66 |
Analizując zdarzenia drogowe z podziałem na dni tygodnia stwierdzić należy, iż najwięcej wypadków drogowych miało miejsce w poniedziałki i piątki, a najwięcej wypadków ze skutkiem śmiertelnym zaistniało w soboty i poniedziałki.
Zdarzenia drogowe z podziałem na pory dnia:
GODZINY |
WYPADKI |
ZABICI |
RANNI |
|||
2008 |
2009 |
2008 |
2009 |
2008 |
2009 |
|
OGÓŁEM |
762 |
421 |
63 |
36 |
868 |
501 |
2ºº - 6ºº |
21 |
9 |
4 |
0 |
27 |
16 |
6ºº - 10ºº |
137 |
81 |
14 |
9 |
143 |
92 |
10ºº - 14ºº |
159 |
111 |
7 |
8 |
193 |
131 |
14ºº - 18ºº |
222 |
104 |
7 |
8 |
265 |
123 |
18ºº - 22ºº |
173 |
87 |
25 |
9 |
178 |
97 |
22ºº - 2ºº |
50 |
29 |
6 |
2 |
62 |
42 |
Najwyższa liczba wypadków w okresie styczeń - czerwiec br. miała miejsce w przedziale czasowym 10ºº-14ºº i w tych godzinach odnotowano najwyższą liczbę osób rannych. Natomiast najwięcej osób zabitych było w godzinach 06ºº-10ºº oraz 18ºº-22ºº.
Przyczyny wypadków drogowych wg użytkownika drogi w okresie styczeń – czerwiec 2008/2009:
PRZYCZYNY Z WINY: |
WYPADKI |
ZABICI |
RANNI |
||||||
2008 |
2009 |
2008=100 |
2008 |
2009 |
2008=100 |
2008 |
2009 |
2008=100 |
|
OGÓŁEM |
762 |
421 |
55,25 |
63 |
36 |
57,14 |
868 |
501 |
57,72 |
KIERUJĄCEGO |
567 |
363 |
64,02 |
39 |
25 |
64,10 |
690 |
452 |
65,51 |
PIESZEGO |
190 |
56 |
29,47 |
24 |
11 |
45,83 |
172 |
47 |
27,33 |
INNE |
0 |
0 |
- |
0 |
0 |
- |
0 |
0 |
- |
WSPÓŁWINA UCZESTNIKÓW RUCHU |
1 |
2 |
200,00 |
0 |
0 |
- |
1 |
2 |
200,00 |
Z powyższej tabeli wynika, iż najwięcej wypadków spowodowanych jest przez kierujących pojazdami – 86,2% wszystkich wypadków. Piesi spowodowali 56 wypadków, co stanowi 13,3% ogółu wypadków. W porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego nastąpił spadek liczby wypadków zarówno z winy kierującego jak i z winy pieszego.
Przyczyny wypadków drogowych z winy kierującego pojazdem:
Z WINY KIERUJĄCEGO |
WYPADKI |
ZABICI |
RANNI |
|||
2009 |
% |
2009 |
% |
2009 |
% |
|
OGÓŁEM |
363 |
100% |
25 |
100% |
452 |
100% |
Gwałtowne hamowanie |
1 |
0,3% |
0 |
0% |
1 |
0,2% |
Jazda po niewłaściwej stronie drogi |
7 |
1,9% |
0 |
0% |
8 |
1,8% |
Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu |
68 |
18,7% |
8 |
32,0% |
93 |
20,6% |
Nieprawidłowe: cofanie |
13 |
3,6% |
1 |
4,0% |
12 |
2,7% |
Nieprawidłowe: omijanie |
10 |
2,8% |
1 |
4,0% |
10 |
2,2% |
Nieprawidłowe: przejeżdżanie przejścia dla pieszych |
103 |
28,4% |
8 |
32,0% |
109 |
24,1% |
Nieprawidłowe: przejeżdżanie przejścia dla rowerów |
1 |
0,3% |
0 |
0% |
1 |
0,2% |
Nieprawidłowe: skręcanie |
1 |
0,3% |
0 |
0% |
1 |
0,2% |
Nieprawidłowe: wyprzedzanie |
5 |
1,4% |
0 |
0% |
6 |
1,3% |
Nieprawidłowe: Zawracanie |
2 |
0,6% |
1 |
4,0% |
1 |
0,2% |
Nieprawidłowe: zmienianie pasa ruchu |
25 |
6,9% |
1 |
4,0% |
35 |
7,7% |
Nieprzestrzeganie innych sygnałów |
4 |
1,1% |
0 |
0% |
4 |
0,9% |
Nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu |
85 |
23,4% |
3 |
12,0% |
120 |
26,5% |
Niezachowanie bezp. odl. między pojazdami |
3 |
0,8% |
0 |
0% |
4 |
0,9% |
Wjazd przy czerwonym świetle |
35 |
9,6% |
2 |
8,0% |
47 |
10,4% |
Z powyższej tabeli wynika, że przyczyną największej liczby wypadków spowodowanych przez kierujących uczestników jest nieprawidłowe przejeżdżanie przejść dla pieszych (103), co stanowi 28,4% ogółu. Kolejną przyczyną jest nieudzielanie pierwszeństwa przejazdu (85), co stanowi 23,4% oraz niedostosowanie prędkości do warunków ruchu (68), co stanowi 18,7% wszystkich przyczyn wypadków spowodowanych przez kierujących pojazdami i wjazd przy czerwonym świetle (35), co stanowi 9,6% ogólnej liczby wypadków w tej kategorii.
Główną przyczyną wypadków drogowych ze skutkiem śmiertelnym z winy kierującego pojazdem jest niedostosowanie prędkości do warunków ruchu oraz nieprawidłowe przejeżdżanie przejść dla pieszych. Podsumowując liczbę wypadków z winy kierującego z analogicznym okresem roku ubiegłego należy stwierdzić jej spadek o 204 tj. o 35,98 % oraz spadek liczby osób zabitych o 14 tj. o 35,90%.
Przyczyny wypadków drogowych z winy pieszego:
Z WINY PIESZEGO |
WYPADKI |
ZABICI |
RANNI |
|||
2009 |
% |
2009 |
% |
2009 |
% |
|
OGÓŁEM |
56 |
100% |
11 |
100% |
47 |
100% |
Nieostrożne wejście na jezdnię przed jadącym pojazdem |
17 |
30,4% |
2 |
18,2% |
15 |
31,9% |
Nieostrożne wejście na jezdnię zza pojazdu, przeszkody |
2 |
3,6% |
0 |
0% |
2 |
4,3% |
Przekraczanie jezdni w miejscu niedozwolonym |
15 |
26,8% |
6 |
54,5% |
11 |
23,4% |
Stanie na jezdni, leżenie |
1 |
1,8% |
0 |
0% |
1 |
2,1% |
Wejście na jezdnię przy czerwonym świetle |
21 |
37,5% |
3 |
27,3% |
18 |
38,3% |
Kolejną grupą sprawców wypadków drogowych są piesi. W okresie styczeń - czerwiec 2009 roku piesi spowodowali 56 wypadków, w wyniku których śmierć poniosło 11 osób, a rannych zostało 47 uczestników ruchu. Najczęstszą przyczyną wypadków z winy pieszego jest wejście na jezdnię przy czerwonym świetle 37,5% ogółu oraz nieostrożne wejście na jezdnię przed jadącym pojazdem 30,4% wypadków spowodowanych przez pieszych uczestników ruchu drogowego. Podsumowując liczbę wypadków z winy pieszego z analogicznym okresem roku ubiegłego odnotowano spadek o 134 tj. o 70,52%.
Bezpieczeństwo pieszych w miejscach przeznaczonych dla ruchu pieszego:
MIEJSCA UDOSTĘPIONE DLA RUCHU PIESZEGO |
WYPADKI |
ZABICI |
RANNI |
|||
2009 |
% |
2009 |
% |
2009 |
% |
|
OGÓŁEM |
215 |
100,0% |
22 |
100,0% |
228 |
100,0% |
Chodnik, droga dla pieszych |
10 |
4,7% |
1 |
4,5% |
12 |
5,3% |
Przejście dla pieszych |
103 |
47,9% |
12 |
54,5% |
108 |
47,4% |
Przystanek komunikacji publicznej |
2 |
0,9% |
1 |
4,5% |
1 |
0,4% |
Skrzyżowanie |
100 |
46,5% |
8 |
36,4% |
107 |
46,9% |
Analizując bezpieczeństwo pieszych w okresie styczeń – czerwiec 2009 roku stwierdzić należy, iż najwięcej, bo aż 103 wypadki miały miejsce na wyznaczonych przejściach dla pieszych (47,9% ogółu) tam też odnotowano największą liczbę ofiar śmiertelnych.