MAJ 2009
W maju 2009 roku na terenie miasta stołecznego Warszawy odnotowano: 73 wypadki drogowe (o 52 mniej niż w maju 2008r.), w wyniku których: - 5 osób poniosło śmierć (mniej o 5), a - 84 osoby doznały obrażenia ciała (mniej o 71); oraz 1695 kolizji drogowych (więcej o 27).
Według wstępnych danych szacunkowych, w maju 2009 roku na terenie Polski odnotowano:
§ 3790 wypadków drogowych (o 466 mniej niż w maju 2008r.), w wyniku których:
- 330 osób poniosło śmierć (mniej o 71), a
- 4926 osób doznało obrażenia ciała (mniej o 583).
W tym samym okresie czasu na terenie garnizonu stołecznego (Warszawa i ościenne powiaty), wg. danych szacunkowych, zaistniało:
§ 199 wypadków drogowych (o 93 mniej niż w maju 2008r.), w wyniku których:
- 21 osób poniosło śmierć (mniej o 7), a
- 236 osób doznało obrażenia ciała (mniej o 148).
§ 2634 kolizji drogowych (więcej o 14).
Wypadki drogowe na terenie m.st. Warszawy z podziałem na dzielnice
(styczeń - maj 2008r/2009r)
Dzielnica |
Wypadki |
Zabici |
Ranni |
||||
|
2008 |
2009 |
2008 |
2009 |
2008 |
2009 |
|
BEMOWO |
28 |
14 |
2 |
2 |
29 |
16 |
|
BIAŁOŁĘKA |
32 |
19 |
3 |
2 |
35 |
22 |
|
BIELANY |
38 |
25 |
6 |
1 |
35 |
26 |
|
MOKOTÓW |
83 |
44 |
10 |
3 |
97 |
51 |
|
OCHOTA |
29 |
23 |
1 |
5 |
32 |
25 |
|
PRAGA POŁUDNIE |
72 |
27 |
4 |
3 |
90 |
33 |
|
PRAGA PÓŁNOC |
40 |
24 |
5 |
0 |
45 |
31 |
|
REMBERTÓW |
8 |
2 |
1 |
2 |
9 |
1 |
|
ŚRÓDMIEŚCIE |
96 |
41 |
3 |
2 |
119 |
48 |
|
TARGÓWEK |
31 |
15 |
3 |
2 |
33 |
17 |
|
URSUS |
11 |
9 |
1 |
0 |
10 |
10 |
|
URSYNÓW |
34 |
20 |
4 |
0 |
40 |
25 |
|
WAWER |
24 |
16 |
4 |
1 |
25 |
18 |
|
WILANÓW |
7 |
4 |
1 |
2 |
13 |
4 |
|
WŁOCHY |
29 |
21 |
2 |
2 |
32 |
25 |
|
WOLA |
54 |
26 |
5 |
3 |
54 |
34 |
|
ŻOLIBORZ |
18 |
10 |
1 |
3 |
18 |
9 |
|
WESOŁA |
4 |
3 |
0 |
0 |
4 |
3 |
|
OGÓŁEM |
638 |
343 |
56 |
33 |
720 |
398 |
|
Najbardziej niebezpieczne skrzyżowania
pod względem ilości wypadków na terenie m.st. Warszawy
w okresie styczeń – maj 2008r
Skrzyżowania |
Wypadki |
Zabici |
Ranni |
AL. JANA PAWŁA II – STAWKI |
2 |
0 |
2 |
AL. KRAKOWSKA – 17 STYCZNIA |
2 |
0 |
2 |
AL. PRYMASA 1000-LECIA – GÓRCZEWSKA |
2 |
0 |
2 |
AL. PRYMASA 1000-LECIA – KASPRZAKA |
3 |
1 |
2 |
MARSZAŁKOWSKA – ŚWIĘTOKRZYSKA |
3 |
0 |
4 |
MARYMONCKA – ŻEROMSKIEGO |
2 |
1 |
1 |
PATRIOTÓW – ZBÓJNOGÓRSKA |
2 |
0 |
2 |
POWSTAŃCÓW ŚLĄSKICH – CZŁUCHOWSKA |
2 |
1 |
3 |
PUŁAWSKA – POLECZKI |
2 |
0 |
2 |
STRYJEŃSKICH – BELGRADZKA |
2 |
0 |
3 |
WOŁOSKA – WORONICZA |
2 |
0 |
2 |
Zdarzenia drogowe z podziałem na dni tygodnia:
DNI TYGODNIA |
WYPADKI |
ZABICI |
RANNI |
|||
2008 |
2009 |
2008 |
2009 |
2008 |
2009 |
|
OGÓŁEM |
638 |
343 |
56 |
33 |
720 |
398 |
PONIEDZIAŁEK |
106 |
61 |
13 |
6 |
119 |
64 |
WTOREK |
89 |
46 |
2 |
3 |
105 |
53 |
ŚRODA |
122 |
38 |
7 |
5 |
138 |
44 |
CZWARTEK |
87 |
51 |
11 |
4 |
86 |
56 |
PIĄTEK |
98 |
67 |
3 |
4 |
117 |
87 |
SOBOTA |
76 |
41 |
9 |
7 |
90 |
46 |
NIEDZIELA |
60 |
39 |
11 |
4 |
65 |
48 |
Analizując zdarzenia drogowe z podziałem na dni tygodnia stwierdzić należy, iż najwięcej wypadków drogowych miało miejsce w piątki, a najwięcej wypadków ze skutkiem śmiertelnym zaistniało w poniedziałki i soboty.
Zdarzenia drogowe z podziałem na pory dnia:
GODZINY |
WYPADKI |
ZABICI |
RANNI |
|||
2008 |
2009 |
2008 |
2009 |
2008 |
2009 |
|
OGÓŁEM |
638 |
343 |
56 |
33 |
720 |
398 |
2ºº - 6ºº |
13 |
8 |
2 |
0 |
15 |
11 |
6ºº - 10ºº |
54 |
36 |
5 |
5 |
57 |
37 |
10ºº - 14ºº |
129 |
73 |
12 |
6 |
133 |
86 |
14ºº - 18ºº |
148 |
95 |
4 |
9 |
195 |
104 |
18ºº - 22ºº |
205 |
87 |
19 |
7 |
224 |
110 |
22ºº - 2ºº |
89 |
44 |
14 |
6 |
96 |
50 |
Najwyższa liczba wypadków w okresie styczeń - maj br miała miejsce w przedziale czasowym 14ºº-18ºº i w tych godzinach odnotowano najwyższą liczbę osób zabitych. Natomiast najwięcej osób rannych w było w godzinach 18ºº-22ºº.
Przyczyny wypadków drogowych wg użytkownika drogi w maju 2008/2009:
PRZYCZYNY Z WINY: |
WYPADKI |
ZABICI |
RANNI |
||||||
2008 |
2009 |
2008=100 |
2008 |
2009 |
2008=100 |
2008 |
2009 |
2008=100 |
|
OGÓŁEM |
638 |
343 |
53,76 |
56 |
33 |
58,93 |
720 |
398 |
55,28 |
KIERUJĄCEGO |
475 |
294 |
61,89 |
36 |
23 |
63,89 |
571 |
357 |
62,52 |
PIESZEGO |
159 |
47 |
29,56 |
20 |
10 |
50,00 |
144 |
39 |
27,08 |
INNE |
0 |
2 |
- |
0 |
0 |
- |
0 |
2 |
- |
WSPÓŁWINA UCZESTNIKÓW RUCHU |
4 |
0 |
0 |
0 |
0 |
- |
5 |
0 |
0 |
Z powyższej tabeli wynika, iż najwięcej wypadków spowodowanych jest przez kierujących pojazdami – 85,7% wszystkich wypadków. Piesi spowodowali 47 wypadków, co stanowi 13,7% ogółu wypadków. W porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego nastąpił spadek liczby wypadków zarówno z winy kierującego jak i z winy pieszego.
Przyczyny wypadków drogowych z winy kierującego pojazdem:
Z WINY KIERUJĄCEGO |
WYPADKI |
ZABICI |
RANNI |
|||
2009 |
% |
2009 |
% |
2009 |
% |
|
OGÓŁEM |
294 |
100% |
23 |
100% |
357 |
100% |
Gwałtowne hamowanie |
1 |
0,3% |
0 |
0% |
1 |
0,3% |
Jazda po niewłaściwej stronie drogi |
7 |
2,4% |
0 |
0% |
8 |
2,2% |
Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu |
53 |
18,0% |
8 |
34,8% |
74 |
20,7% |
Nieprawidłowe: cofanie |
12 |
4,1% |
1 |
4,3% |
11 |
3,1% |
Nieprawidłowe: omijanie |
7 |
2,4% |
1 |
4,3% |
6 |
1,7% |
Nieprawidłowe przejeżdżanie przejścia dla pieszych |
84 |
28,6% |
6 |
26,1% |
87 |
24,4% |
Nieprawidłowe przejeżdżanie przejścia dla rowerów |
2 |
0,7% |
0 |
0% |
2 |
0,6% |
Nieprawidłowe skręcanie |
1 |
0,3% |
0 |
0% |
1 |
0,3% |
Nieprawidłowe wyprzedzanie |
3 |
1,0% |
0 |
0% |
4 |
1,1% |
Nieprawidłowe zawracanie |
2 |
0,7% |
1 |
4,3% |
1 |
0,3% |
Nieprawidłowe zmienianie pasa ruchu |
22 |
7,5% |
1 |
4,3% |
28 |
7,8% |
Nieprzestrzeganie innych sygnałów |
4 |
1,4% |
0 |
0% |
4 |
1,1% |
Nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu |
59 |
20,1% |
3 |
13,0% |
81 |
22,7% |
Niezachowanie bezp. odl. między pojazdami |
3 |
1,0% |
0 |
0% |
4 |
1,1% |
Wjazd przy czerwonym świetle |
34 |
11,6% |
2 |
8,7% |
45 |
12,6% |
Z powyższej tabeli wynika, że przyczyną największej liczby wypadków spowodowanych przez kierujących uczestników jest nieprawidłowe przejeżdżanie przejść dla pieszych (84), co stanowi 28,6% ogółu. Kolejną przyczyną jest niedostosowanie prędkości do warunków ruchu (53), co stanowi 18,0% wszystkich przyczyn wypadków spowodowanych przez kierujących pojazdami oraz nieudzielanie pierwszeństwa przejazdu (59), co stanowi 20,1% i wjazd przy czerwonym świetle (34), co stanowi 11,6% ogólnej liczby wypadków w tej kategorii.
Główną przyczyną wypadków drogowych ze skutkiem śmiertelnym z winy kierującego pojazdem jest niedostosowanie prędkości do warunków ruchu. Podsumowując liczbę wypadków z winy kierującego z analogicznym okresem roku ubiegłego należy stwierdzić jej spadek o 181 tj. o 38,1 % oraz spadek liczby osób zabitych o 13 tj. o 36,11%.
Przyczyny wypadków drogowych z winy pieszego:
Z WINY PIESZEGO |
WYPADKI |
ZABICI |
RANNI |
|||
2009 |
% |
2009 |
% |
2009 |
% |
|
OGÓŁEM |
47 |
100% |
10 |
100% |
39 |
100% |
Nieostrożne wejście na jezdnię: przed jadącym pojazdem |
12 |
25,5% |
2 |
20% |
10 |
25,6% |
Nieostrożne wejście na jezdnię: zza pojazdu, przeszkody |
2 |
4,3% |
0 |
0% |
2 |
5,1% |
Przekraczanie jezdni w miejscu niedozwolonym |
15 |
31,9% |
6 |
60% |
11 |
28,2% |
Stanie na jezdni, leżenie |
1 |
2,1% |
0 |
0% |
1 |
2,6% |
Wejście na jezdnię przy czerwonym świetle |
17 |
36,2% |
2 |
20% |
15 |
38,5% |
Kolejną grupą sprawców wypadków drogowych są piesi. W okresie styczeń - maj 2009 roku piesi spowodowali 47 wypadków, w wyniku których śmierć poniosło 10 osób, a rannych zostało 39 uczestników ruchu. Najczęstszą przyczyną wypadków z winy pieszego jest wejście na jezdnię przy czerwonym świetle 36,2% ogółu oraz przekraczanie jezdni w miejscach niedozwolonych 31,9% wypadków spowodowanych przez pieszych uczestników ruchu drogowego. Podsumowując liczbę wypadków z winy pieszego z analogicznym okresem roku ubiegłego odnotowano spadek o 112 tj. o 70,44%.
Bezpieczeństwo pieszych w miejscach przeznaczonych dla ruchu pieszego:
MIEJSCA UDOSTĘPIONE DLA RUCHU PIESZEGO |
WYPADKI |
ZABICI |
RANNI |
|||
2009 |
% |
2009 |
% |
2009 |
% |
|
OGÓŁEM |
185 |
100% |
19 |
100% |
198 |
100% |
Chodnik, droga dla pieszych |
4 |
2,2% |
1 |
5,3% |
5 |
2,5% |
Przejście dla pieszych |
96 |
51,9% |
10 |
52,6% |
103 |
52,0% |
Przystanek komunikacji publicznej |
2 |
1,1% |
1 |
5,3% |
1 |
0,5% |
Skrzyżowanie |
83 |
44,9% |
7 |
36,8% |
89 |
44,9% |
Analizując bezpieczeństwo pieszych okresie styczeń - maj 2009 roku stwierdzić należy, iż najwięcej, bo aż 96 wypadków miało miejsce na wyznaczonych przejściach dla pieszych (51,9% ogółu) tam też odnotowano największą liczbę ofiar śmiertelnych.