Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

MAJ 2009

Data publikacji 15.06.2009

W maju 2009 roku na terenie miasta stołecznego Warszawy odnotowano: 73 wypadki drogowe (o 52 mniej niż w maju 2008r.), w wyniku których: - 5 osób poniosło śmierć (mniej o 5), a - 84 osoby doznały obrażenia ciała (mniej o 71); oraz 1695 kolizji drogowych (więcej o 27).

 

Według wstępnych danych szacunkowych, w maju 2009 roku na terenie Polski odnotowano:

 

§         3790 wypadków drogowych (o 466 mniej niż w maju 2008r.), w wyniku których:

-       330 osób poniosło śmierć (mniej o 71), a

-       4926 osób doznało obrażenia ciała (mniej o 583).

 

 

W tym samym okresie czasu na terenie garnizonu stołecznego (Warszawa i ościenne powiaty), wg. danych szacunkowych, zaistniało:

 

§         199 wypadków drogowych (o 93 mniej niż w maju 2008r.), w wyniku których:

-       21 osób poniosło śmierć (mniej o 7), a

-       236 osób doznało obrażenia ciała (mniej o 148).

§         2634 kolizji drogowych (więcej o 14).

 

 

Wypadki drogowe na terenie m.st. Warszawy z podziałem na dzielnice

(styczeń - maj 2008r/2009r)

 

Dzielnica

Wypadki

Zabici

Ranni

 

2008

2009

2008

2009

2008

2009

BEMOWO

28

14

2

2

29

16

BIAŁOŁĘKA

32

19

3

2

35

22

BIELANY

38

25

6

1

35

26

MOKOTÓW

83

44

10

3

97

51

OCHOTA

29

23

1

5

32

25

PRAGA POŁUDNIE

72

27

4

3

90

33

PRAGA PÓŁNOC

40

24

5

0

45

31

REMBERTÓW

8

2

1

2

9

1

ŚRÓDMIEŚCIE

96

41

3

2

119

48

TARGÓWEK

31

15

3

2

33

17

URSUS

11

9

1

0

10

10

URSYNÓW

34

20

4

0

40

25

WAWER

24

16

4

1

25

18

WILANÓW

7

4

1

2

13

4

WŁOCHY

29

21

2

2

32

25

WOLA

54

26

5

3

54

34

ŻOLIBORZ

18

10

1

3

18

9

WESOŁA

4

3

0

0

4

3

OGÓŁEM

638

343

56

33

720

398

               

 

 

Najbardziej niebezpieczne skrzyżowania

pod względem ilości wypadków na terenie m.st. Warszawy

w okresie styczeń – maj 2008r

 

Skrzyżowania

Wypadki

Zabici

Ranni

AL. JANA PAWŁA II – STAWKI

2

0

2

AL. KRAKOWSKA – 17 STYCZNIA

2

0

2

AL. PRYMASA 1000-LECIA – GÓRCZEWSKA

2

0

2

AL. PRYMASA 1000-LECIA – KASPRZAKA

3

1

2

MARSZAŁKOWSKA – ŚWIĘTOKRZYSKA

3

0

4

MARYMONCKA – ŻEROMSKIEGO

2

1

1

PATRIOTÓW – ZBÓJNOGÓRSKA

2

0

2

POWSTAŃCÓW ŚLĄSKICH – CZŁUCHOWSKA

2

1

3

PUŁAWSKA – POLECZKI

2

0

2

STRYJEŃSKICH – BELGRADZKA

2

0

3

WOŁOSKA – WORONICZA

2

0

2

 

 

Zdarzenia drogowe z podziałem na dni tygodnia:

 

 

DNI TYGODNIA

WYPADKI

ZABICI

RANNI

2008

2009

2008

2009

2008

2009

OGÓŁEM

638

343

56

33

720

398

PONIEDZIAŁEK

106

61

13

6

119

64

WTOREK

89

46

2

3

105

53

ŚRODA

122

38

7

5

138

44

CZWARTEK

87

51

11

4

86

56

PIĄTEK

98

67

3

4

117

87

SOBOTA

76

41

9

7

90

46

NIEDZIELA

60

39

11

4

65

48

            Analizując zdarzenia drogowe z podziałem na dni tygodnia stwierdzić należy, iż najwięcej wypadków drogowych miało miejsce w piątki, a najwięcej wypadków ze skutkiem śmiertelnym zaistniało w poniedziałki i soboty.

 

 

Zdarzenia drogowe z podziałem na pory dnia:

 

 

GODZINY

WYPADKI

ZABICI

RANNI

2008

2009

2008

2009

2008

2009

OGÓŁEM

638

343

56

33

720

398

2ºº - 6ºº

13

8

2

0

15

11

6ºº - 10ºº

54

36

5

5

57

37

10ºº - 14ºº

129

73

12

6

133

86

14ºº - 18ºº

148

95

4

9

195

104

18ºº - 22ºº

205

87

19

7

224

110

22ºº - 2ºº

89

44

14

6

96

50

        Najwyższa liczba wypadków w okresie styczeń - maj br miała miejsce w przedziale czasowym 14ºº-18ºº i w tych godzinach odnotowano najwyższą liczbę osób zabitych. Natomiast najwięcej osób rannych w było w godzinach 18ºº-22ºº.

 

 

Przyczyny wypadków drogowych wg użytkownika drogi w maju 2008/2009:

PRZYCZYNY

Z WINY:

WYPADKI

ZABICI

RANNI

2008

2009

2008=100

2008

2009

2008=100

2008

2009

2008=100

OGÓŁEM

638

343

53,76

56

33

58,93

720

398

55,28

KIERUJĄCEGO

475

294

61,89

36

23

63,89

571

357

62,52

PIESZEGO

159

47

29,56

20

10

50,00

144

39

27,08

INNE

0

2

-

0

0

-

0

2

-

WSPÓŁWINA UCZESTNIKÓW RUCHU

4

0

0

0

0

-

5

0

0

Z powyższej tabeli wynika, iż najwięcej wypadków spowodowanych jest przez kierujących pojazdami – 85,7% wszystkich wypadków. Piesi spowodowali 47 wypadków, co stanowi 13,7% ogółu wypadków. W porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego nastąpił spadek liczby wypadków zarówno z winy kierującego jak i z winy pieszego.

 

 

Przyczyny wypadków drogowych z winy kierującego pojazdem:

 

Z WINY KIERUJĄCEGO

WYPADKI

ZABICI

RANNI

2009

%

2009

%

2009

%

OGÓŁEM

294

100%

23

100%

357

100%

Gwałtowne hamowanie

1

0,3%

0

0%

1

0,3%

Jazda po niewłaściwej stronie drogi

7

2,4%

0

0%

8

2,2%

Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu

53

18,0%

8

34,8%

74

20,7%

Nieprawidłowe: cofanie

12

4,1%

1

4,3%

11

3,1%

Nieprawidłowe: omijanie

7

2,4%

1

4,3%

6

1,7%

Nieprawidłowe przejeżdżanie przejścia dla pieszych

84

28,6%

6

26,1%

87

24,4%

Nieprawidłowe przejeżdżanie przejścia dla rowerów

2

0,7%

0

0%

2

0,6%

Nieprawidłowe skręcanie

1

0,3%

0

0%

1

0,3%

Nieprawidłowe wyprzedzanie

3

1,0%

0

0%

4

1,1%

Nieprawidłowe zawracanie

2

0,7%

1

4,3%

1

0,3%

Nieprawidłowe zmienianie pasa ruchu

22

7,5%

1

4,3%

28

7,8%

Nieprzestrzeganie innych sygnałów

4

1,4%

0

0%

4

1,1%

Nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu

59

20,1%

3

13,0%

81

22,7%

Niezachowanie bezp. odl. między pojazdami

3

1,0%

0

0%

4

1,1%

Wjazd przy czerwonym świetle

34

11,6%

2

8,7%

45

12,6%

                      Z powyższej tabeli wynika, że przyczyną największej liczby wypadków spowodowanych przez kierujących uczestników  jest nieprawidłowe przejeżdżanie przejść dla pieszych (84), co stanowi 28,6% ogółu. Kolejną przyczyną jest niedostosowanie prędkości do warunków ruchu (53), co stanowi 18,0% wszystkich przyczyn wypadków spowodowanych przez kierujących pojazdami oraz nieudzielanie pierwszeństwa przejazdu (59), co stanowi 20,1% i wjazd przy czerwonym świetle (34), co stanowi 11,6% ogólnej liczby wypadków w tej kategorii.

              Główną przyczyną wypadków drogowych ze skutkiem śmiertelnym z winy kierującego pojazdem jest niedostosowanie prędkości do warunków ruchu. Podsumowując liczbę wypadków z winy kierującego z analogicznym okresem roku ubiegłego należy stwierdzić jej spadek o 181 tj. o 38,1 % oraz spadek liczby osób zabitych o 13 tj. o 36,11%.

 

 

Przyczyny wypadków drogowych z winy pieszego:

 

Z WINY PIESZEGO

WYPADKI

ZABICI

RANNI

2009

%

2009

%

2009

%

OGÓŁEM

47

100%

10

100%

39

100%

Nieostrożne wejście na jezdnię: przed jadącym pojazdem

12

25,5%

2

20%

10

25,6%

Nieostrożne wejście na jezdnię: zza pojazdu, przeszkody

2

4,3%

0

0%

2

5,1%

Przekraczanie jezdni w miejscu niedozwolonym

15

31,9%

6

60%

11

28,2%

Stanie na jezdni, leżenie

1

2,1%

0

0%

1

2,6%

Wejście na jezdnię przy czerwonym świetle

17

36,2%

2

20%

15

38,5%

 

Kolejną grupą sprawców wypadków drogowych są piesi. W okresie styczeń - maj 2009 roku piesi spowodowali 47 wypadków, w wyniku których śmierć poniosło 10 osób, a rannych zostało 39 uczestników ruchu. Najczęstszą przyczyną wypadków z winy pieszego jest wejście na jezdnię przy czerwonym świetle 36,2% ogółu oraz przekraczanie jezdni w miejscach niedozwolonych 31,9% wypadków spowodowanych przez pieszych uczestników ruchu drogowego. Podsumowując liczbę wypadków z winy pieszego z analogicznym okresem roku ubiegłego odnotowano spadek o 112  tj. o 70,44%.

 

 

 Bezpieczeństwo pieszych w miejscach przeznaczonych dla ruchu pieszego:

 

MIEJSCA UDOSTĘPIONE DLA RUCHU PIESZEGO

WYPADKI

ZABICI

RANNI

2009

%

2009

%

2009

%

OGÓŁEM

185

100%

19

100%

198

100%

Chodnik, droga dla pieszych

4

2,2%

1

5,3%

5

2,5%

Przejście dla pieszych

96

51,9%

10

52,6%

103

52,0%

Przystanek komunikacji publicznej

2

1,1%

1

5,3%

1

0,5%

Skrzyżowanie

83

44,9%

7

36,8%

89

44,9%

 

Analizując bezpieczeństwo pieszych okresie styczeń - maj 2009 roku stwierdzić należy, iż najwięcej, bo aż 96 wypadków miało miejsce na wyznaczonych przejściach dla pieszych (51,9% ogółu) tam też odnotowano największą liczbę ofiar śmiertelnych.

 

Powrót na górę strony