Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

KWIECIEŃ 2009

Data publikacji 18.05.2009

W kwietniu 2009 roku na terenie miasta stołecznego Warszawy odnotowano: 77 wypadków drogowych (o 60 mniej niż w kwietniu 2008r.), w wyniku których: - 9 osób poniosło śmierć (więcej o 2), a - 81 osób doznało obrażenia ciała (mniej o 71); oraz 1607 kolizji drogowych (mniej o 185).

 

Według wstępnych danych szacunkowych, w kwietniu 2009 roku na terenie Polski odnotowano:

 

§         3534 wypadki drogowe (o 188 mniej niż w kwietniu 2008r.), w wyniku których:

-       348 osób poniosło śmierć (mniej o 45), a

-       4487 osób doznało obrażenia ciała (mniej o 104).

 

 

W tym samym okresie czasu na terenie garnizonu stołecznego (Warszawa i ościenne powiaty), wg. danych szacunkowych, zaistniało:

 

§         208 wypadków drogowych (o 58 mniej niż w kwietniu 2008r.), w wyniku których:

-       32 osoby poniosły śmierć (więcej o 5), a

-       268 osób doznało obrażenia ciała (mniej o 27).

§         2630 kolizji drogowych (mniej o 162).

 

 

Wypadki drogowe na terenie m.st. Warszawy z podziałem na dzielnice

(styczeń - kwiecień 2008r/2009r)

 

Dzielnica

Wypadki

Zabici

Ranni

 

2008

2009

2008

2009

2008

2009

BEMOWO

22

10

0

2

24

12

BIAŁOŁĘKA

25

15

3

2

28

17

BIELANY

34

18

6

1

31

17

MOKOTÓW

67

33

9

2

76

37

OCHOTA

25

18

1

5

27

20

PRAGA POŁUDNIE

58

23

4

2

65

26

PRAGA PÓŁNOC

30

21

4

0

35

28

REMBERTÓW

7

2

1

2

8

1

ŚRÓDMIEŚCIE

75

30

1

1

90

34

TARGÓWEK

25

11

2

1

28

14

URSUS

8

8

1

0

7

9

URSYNÓW

28

15

4

1

31

17

WAWER

19

10

3

1

21

11

WILANÓW

5

2

1

1

8

3

WŁOCHY

24

15

0

1

28

19

WOLA

41

19

5

3

38

27

ŻOLIBORZ

16

7

1

3

16

5

WESOŁA

4

3

0

0

4

3

OGÓŁEM

513

260

46

28

565

300

               

 

Najbardziej niebezpieczne skrzyżowania

pod względem ilości wypadków na terenie m.st. Warszawy

w okresie styczeń – kwiecień 2009r

 

Skrzyżowania

Wypadki

Zabici

Ranni

AL. JANA PAWŁA II - STAWKI

2

0

2

AL. KRAKOWSKA - 17 STYCZNIA

2

0

2

AL. PRYMASA 1000-LECIA - KASPRZAKA

2

1

1

MARSZAŁKOWSKA - ŚWIĘTOKRZYSKA

2

0

2

MARYMONCKA - ŻEROMSKIEGO

2

1

1

PATRIOTÓW - ZBÓJNOGÓRSKA

2

0

2

POWSTAŃCÓW ŚLĄSKICH - CZŁUCHOWSKA

2

1

3

STRYJEŃSKICH - BELGRADZKA

2

0

3

WOŁOSKA - WORONICZA

2

0

2

 

 

 Zdarzenia drogowe z podziałem na dni tygodnia:

 

 

DNI TYGODNIA

WYPADKI

ZABICI

RANNI

2008

2009

2008

2009

2008

2009

OGÓŁEM

513

260

46

28

565

300

PONIEDZIAŁEK

84

43

10

6

93

45

WTOREK

74

34

2

3

86

38

ŚRODA

104

30

5

4

119

31

CZWARTEK

73

41

9

4

74

45

PIĄTEK

73

55

3

2

83

74

SOBOTA

59

30

7

6

64

33

NIEDZIELA

46

27

10

3

46

34

 

            Analizując zdarzenia drogowe z podziałem na dni tygodnia stwierdzić należy, iż najwięcej wypadków drogowych miało miejsce w piątki, a najwięcej wypadków ze skutkiem śmiertelnym zaistniało w poniedziałki i soboty.

 

  

Przyczyny wypadków drogowych wg użytkownika drogi w okresie styczeń - kwiecień  2008/2009:

 

PRZYCZYNY Z WINY

WYPADKI

ZABICI

RANNI

2008

2009

2008

=100

2008

2009

2008

=100

2008

2009

2008

=100

OGÓŁEM

513

260

50,68

46

28

60,87

565

300

53,10

KIERUJĄCEGO

371

221

59,57

29

19

65,52

435

268

61,61

PIESZEGO

140

38

27,14

17

9

52,94

128

31

24,22

WSPÓŁWINA UCZESTNIKÓW RUCHU

0

0

-

0

0

-

0

0

-

 

Z powyższej tabeli wynika, iż najwięcej wypadków spowodowanych jest przez kierujących pojazdami – 85,0% wszystkich wypadków. Piesi spowodowali 38 wypadków, co stanowi 14,6% ogółu wypadków. W porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego nastąpił spadek liczby wypadków zarówno z winy kierującego jak i z winy pieszego.

 

 

Przyczyny wypadków drogowych z winy kierującego pojazdem:

 

Z WINY KIERUJĄCEGO

WYPADKI

ZABICI

RANNI

2009

%

2009

%

2009

%

OGÓŁEM

221

100%

19

100%

268

100%

Gwałtowne hamowanie

1

0,5%

0

0%

1

0,4%

Jazda po niewłaściwej stronie drogi

6

2,7%

0

0%

6

2,2%

Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu

44

19,9%

8

42,1%

60

22,4%

Nieprawidłowe: cofanie

9

4,1%

0

0%

9

3,4%

Nieprawidłowe: omijanie

7

3,2%

1

5,3%

6

2,2%

Nieprawidłowe: przejeżdżanie przejścia dla pieszych

66

29,9%

5

26,3%

67

25,0%

Nieprawidłowe: przejeżdżanie przejścia dla rowerów

1

0,5%

0

0%

1

0,4%

Nieprawidłowe: wyprzedzanie

2

0,9%

0

0%

3

1,1%

Nieprawidłowe: zmienianie pasa ruchu

16

7,2%

0

0%

18

6,7%

Nieprzestrzeganie innych sygnałów

3

1,4%

0

0%

3

1,1%

Nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu

39

17,6%

3

15,8%

57

21,3%

Niezachowanie bezp. odl. między pojazdami

2

0,9%

0

0%

3

1,1%

Wjazd przy czerwonym świetle

25

11,3%

2

10,5%

34

12,7%

             

              Z powyższej tabeli wynika, że przyczyną największej liczby wypadków spowodowanych przez kierujących uczestników  jest nieprawidłowe przejeżdżanie przejść dla pieszych (66), co stanowi 29,9% ogółu. Kolejną przyczyną jest niedostosowanie prędkości do warunków ruchu (44), co stanowi 19,9% wszystkich przyczyn wypadków spowodowanych przez kierujących pojazdami oraz nieudzielanie pierwszeństwa przejazdu (39), co stanowi 17,6% i wjazd przy czerwonym świetle (25), co stanowi 11,3% ogólnej liczby wypadków w tej kategorii.

              Główną przyczyną wypadków drogowych ze skutkiem śmiertelnym z winy kierującego pojazdem jest niedostosowanie prędkości do warunków ruchu. Podsumowując liczbę wypadków z winy kierującego z analogicznym okresem roku ubiegłego należy stwierdzić jej spadek o 150 tj. o 40,43% oraz spadek liczby osób zabitych o 102 tj. o 34,48%.

 

  

Przyczyny wypadków drogowych z winy pieszego:

 

Z WINY PIESZEGO

WYPADKI

ZABICI

RANNI

2009

%

2009

%

2009

%

OGÓŁEM

38

100%

9

100%

31

100%

Nieostrożne wejście na jezdnię przed jadącym pojazdem

9

23,7%

1

11,1%

8

25,8%

Nieostrożne wejście na jezdnię zza pojazdu, przeszkody

1

2,6%

0

0%

1

3,2%

Przekraczanie jezdni w miejscu niedozwolonym

14

36,8%

5

55,6%

11

35,5%

Stanie na jezdni, leżenie

1

2,6%

0

0%

1

3,2%

Wejście na jezdnię przy czerwonym świetle

13

34,2%

3

33,3%

10

32,3%

 

Kolejną grupą sprawców wypadków drogowych są piesi. W okresie styczeń - kwiecień 2009 roku piesi spowodowali 38 wypadków, w wyniku których śmierć poniosło 9 osób, a rannych zostało 31 uczestników ruchu. Najczęstszą przyczyną wypadków z winy pieszego jest przekraczanie jezdni w miejscach niedozwolonych 36,8% wypadków spowodowanych przez pieszych uczestników ruchu drogowego oraz wejście na jezdnię przy czerwonym świetle 34,2% ogółu. Podsumowując liczbę wypadków z winy pieszego z analogicznym okresem roku ubiegłego odnotowano spadek o 90 tj. o 72,85%.

  

 

Bezpieczeństwo pieszych w miejscach przeznaczonych dla ruchu pieszego:

 

MIEJSCA UDOSTĘPIONE DLA RUCHU PIESZEGO

WYPADKI

ZABICI

RANNI

2009

%

2009

%

2009

%

OGÓŁEM

147

100%

17

100%

156

100%

Chodnik, droga dla pieszych

3

2,0%

1

5,9%

4

2,6%

Przejście dla pieszych

74

50,3%

8

47,1%

80

51,3%

Przystanek komunikacji publicznej

2

1,4%

1

5,9%

1

0,6%

Skrzyżowanie

68

46,3%

7

41,2%

71

45,5%

 

 Analizując bezpieczeństwo pieszych okresie styczeń - kwiecień 2009 roku stwierdzić należy, iż najwięcej, bo aż 74 wypadki miały miejsce na wyznaczonych przejściach dla pieszych (50,3% ogółu), tam też odnotowano największą liczbę ofiar śmiertelnych.

 Zdarzenia drogowe z podziałem na pory dnia: 

 

GODZINY

WYPADKI

ZABICI

RANNI

2008

2009

2008

2009

2008

2009

OGÓŁEM

513

260

46

28

565

300

2ºº - 6ºº

15

5

2

0

18

7

6ºº - 10ºº

82

51

10

5

80

56

10ºº - 14ºº

109

71

6

7

126

80

14ºº - 18ºº

153

61

4

8

176

70

18ºº - 22ºº

123

58

20

7

127

68

22ºº - 2ºº

31

14

4

1

38

19

       

            Najwyższa liczba wypadków w okresie styczeń-kwiecień br miała miejsce w przedziale czasowym 10ºº-14ºº i w tych godzinach odnotowano najwyższą liczbę osób rannych. Natomiast najwięcej wypadków, w wyniku których osoby poniosły śmierć, miało miejsce w godzinach 14ºº-18ºº.

 

Powrót na górę strony