KWIECIEŃ 2009
W kwietniu 2009 roku na terenie miasta stołecznego Warszawy odnotowano: 77 wypadków drogowych (o 60 mniej niż w kwietniu 2008r.), w wyniku których: - 9 osób poniosło śmierć (więcej o 2), a - 81 osób doznało obrażenia ciała (mniej o 71); oraz 1607 kolizji drogowych (mniej o 185).
Według wstępnych danych szacunkowych, w kwietniu 2009 roku na terenie Polski odnotowano:
§ 3534 wypadki drogowe (o 188 mniej niż w kwietniu 2008r.), w wyniku których:
- 348 osób poniosło śmierć (mniej o 45), a
- 4487 osób doznało obrażenia ciała (mniej o 104).
W tym samym okresie czasu na terenie garnizonu stołecznego (Warszawa i ościenne powiaty), wg. danych szacunkowych, zaistniało:
§ 208 wypadków drogowych (o 58 mniej niż w kwietniu 2008r.), w wyniku których:
- 32 osoby poniosły śmierć (więcej o 5), a
- 268 osób doznało obrażenia ciała (mniej o 27).
§ 2630 kolizji drogowych (mniej o 162).
Wypadki drogowe na terenie m.st. Warszawy z podziałem na dzielnice
(styczeń - kwiecień 2008r/2009r)
Dzielnica |
Wypadki |
Zabici |
Ranni |
||||
|
2008 |
2009 |
2008 |
2009 |
2008 |
2009 |
|
BEMOWO |
22 |
10 |
0 |
2 |
24 |
12 |
|
BIAŁOŁĘKA |
25 |
15 |
3 |
2 |
28 |
17 |
|
BIELANY |
34 |
18 |
6 |
1 |
31 |
17 |
|
MOKOTÓW |
67 |
33 |
9 |
2 |
76 |
37 |
|
OCHOTA |
25 |
18 |
1 |
5 |
27 |
20 |
|
PRAGA POŁUDNIE |
58 |
23 |
4 |
2 |
65 |
26 |
|
PRAGA PÓŁNOC |
30 |
21 |
4 |
0 |
35 |
28 |
|
REMBERTÓW |
7 |
2 |
1 |
2 |
8 |
1 |
|
ŚRÓDMIEŚCIE |
75 |
30 |
1 |
1 |
90 |
34 |
|
TARGÓWEK |
25 |
11 |
2 |
1 |
28 |
14 |
|
URSUS |
8 |
8 |
1 |
0 |
7 |
9 |
|
URSYNÓW |
28 |
15 |
4 |
1 |
31 |
17 |
|
WAWER |
19 |
10 |
3 |
1 |
21 |
11 |
|
WILANÓW |
5 |
2 |
1 |
1 |
8 |
3 |
|
WŁOCHY |
24 |
15 |
0 |
1 |
28 |
19 |
|
WOLA |
41 |
19 |
5 |
3 |
38 |
27 |
|
ŻOLIBORZ |
16 |
7 |
1 |
3 |
16 |
5 |
|
WESOŁA |
4 |
3 |
0 |
0 |
4 |
3 |
|
OGÓŁEM |
513 |
260 |
46 |
28 |
565 |
300 |
|
Najbardziej niebezpieczne skrzyżowania
pod względem ilości wypadków na terenie m.st. Warszawy
w okresie styczeń – kwiecień 2009r
Skrzyżowania |
Wypadki |
Zabici |
Ranni |
AL. JANA PAWŁA II - STAWKI |
2 |
0 |
2 |
AL. KRAKOWSKA - 17 STYCZNIA |
2 |
0 |
2 |
AL. PRYMASA 1000-LECIA - KASPRZAKA |
2 |
1 |
1 |
MARSZAŁKOWSKA - ŚWIĘTOKRZYSKA |
2 |
0 |
2 |
MARYMONCKA - ŻEROMSKIEGO |
2 |
1 |
1 |
PATRIOTÓW - ZBÓJNOGÓRSKA |
2 |
0 |
2 |
POWSTAŃCÓW ŚLĄSKICH - CZŁUCHOWSKA |
2 |
1 |
3 |
STRYJEŃSKICH - BELGRADZKA |
2 |
0 |
3 |
WOŁOSKA - WORONICZA |
2 |
0 |
2 |
Zdarzenia drogowe z podziałem na dni tygodnia:
DNI TYGODNIA |
WYPADKI |
ZABICI |
RANNI |
|||
2008 |
2009 |
2008 |
2009 |
2008 |
2009 |
|
OGÓŁEM |
513 |
260 |
46 |
28 |
565 |
300 |
PONIEDZIAŁEK |
84 |
43 |
10 |
6 |
93 |
45 |
WTOREK |
74 |
34 |
2 |
3 |
86 |
38 |
ŚRODA |
104 |
30 |
5 |
4 |
119 |
31 |
CZWARTEK |
73 |
41 |
9 |
4 |
74 |
45 |
PIĄTEK |
73 |
55 |
3 |
2 |
83 |
74 |
SOBOTA |
59 |
30 |
7 |
6 |
64 |
33 |
NIEDZIELA |
46 |
27 |
10 |
3 |
46 |
34 |
Analizując zdarzenia drogowe z podziałem na dni tygodnia stwierdzić należy, iż najwięcej wypadków drogowych miało miejsce w piątki, a najwięcej wypadków ze skutkiem śmiertelnym zaistniało w poniedziałki i soboty.
Przyczyny wypadków drogowych wg użytkownika drogi w okresie styczeń - kwiecień 2008/2009:
PRZYCZYNY Z WINY |
WYPADKI |
ZABICI |
RANNI |
||||||
2008 |
2009 |
2008 =100 |
2008 |
2009 |
2008 =100 |
2008 |
2009 |
2008 =100 |
|
OGÓŁEM |
513 |
260 |
50,68 |
46 |
28 |
60,87 |
565 |
300 |
53,10 |
KIERUJĄCEGO |
371 |
221 |
59,57 |
29 |
19 |
65,52 |
435 |
268 |
61,61 |
PIESZEGO |
140 |
38 |
27,14 |
17 |
9 |
52,94 |
128 |
31 |
24,22 |
WSPÓŁWINA UCZESTNIKÓW RUCHU |
0 |
0 |
- |
0 |
0 |
- |
0 |
0 |
- |
Z powyższej tabeli wynika, iż najwięcej wypadków spowodowanych jest przez kierujących pojazdami – 85,0% wszystkich wypadków. Piesi spowodowali 38 wypadków, co stanowi 14,6% ogółu wypadków. W porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego nastąpił spadek liczby wypadków zarówno z winy kierującego jak i z winy pieszego.
Przyczyny wypadków drogowych z winy kierującego pojazdem:
Z WINY KIERUJĄCEGO |
WYPADKI |
ZABICI |
RANNI |
|||
2009 |
% |
2009 |
% |
2009 |
% |
|
OGÓŁEM |
221 |
100% |
19 |
100% |
268 |
100% |
Gwałtowne hamowanie |
1 |
0,5% |
0 |
0% |
1 |
0,4% |
Jazda po niewłaściwej stronie drogi |
6 |
2,7% |
0 |
0% |
6 |
2,2% |
Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu |
44 |
19,9% |
8 |
42,1% |
60 |
22,4% |
Nieprawidłowe: cofanie |
9 |
4,1% |
0 |
0% |
9 |
3,4% |
Nieprawidłowe: omijanie |
7 |
3,2% |
1 |
5,3% |
6 |
2,2% |
Nieprawidłowe: przejeżdżanie przejścia dla pieszych |
66 |
29,9% |
5 |
26,3% |
67 |
25,0% |
Nieprawidłowe: przejeżdżanie przejścia dla rowerów |
1 |
0,5% |
0 |
0% |
1 |
0,4% |
Nieprawidłowe: wyprzedzanie |
2 |
0,9% |
0 |
0% |
3 |
1,1% |
Nieprawidłowe: zmienianie pasa ruchu |
16 |
7,2% |
0 |
0% |
18 |
6,7% |
Nieprzestrzeganie innych sygnałów |
3 |
1,4% |
0 |
0% |
3 |
1,1% |
Nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu |
39 |
17,6% |
3 |
15,8% |
57 |
21,3% |
Niezachowanie bezp. odl. między pojazdami |
2 |
0,9% |
0 |
0% |
3 |
1,1% |
Wjazd przy czerwonym świetle |
25 |
11,3% |
2 |
10,5% |
34 |
12,7% |
Z powyższej tabeli wynika, że przyczyną największej liczby wypadków spowodowanych przez kierujących uczestników jest nieprawidłowe przejeżdżanie przejść dla pieszych (66), co stanowi 29,9% ogółu. Kolejną przyczyną jest niedostosowanie prędkości do warunków ruchu (44), co stanowi 19,9% wszystkich przyczyn wypadków spowodowanych przez kierujących pojazdami oraz nieudzielanie pierwszeństwa przejazdu (39), co stanowi 17,6% i wjazd przy czerwonym świetle (25), co stanowi 11,3% ogólnej liczby wypadków w tej kategorii.
Główną przyczyną wypadków drogowych ze skutkiem śmiertelnym z winy kierującego pojazdem jest niedostosowanie prędkości do warunków ruchu. Podsumowując liczbę wypadków z winy kierującego z analogicznym okresem roku ubiegłego należy stwierdzić jej spadek o 150 tj. o 40,43% oraz spadek liczby osób zabitych o 102 tj. o 34,48%.
Przyczyny wypadków drogowych z winy pieszego:
Z WINY PIESZEGO |
WYPADKI |
ZABICI |
RANNI |
|||
2009 |
% |
2009 |
% |
2009 |
% |
|
OGÓŁEM |
38 |
100% |
9 |
100% |
31 |
100% |
Nieostrożne wejście na jezdnię przed jadącym pojazdem |
9 |
23,7% |
1 |
11,1% |
8 |
25,8% |
Nieostrożne wejście na jezdnię zza pojazdu, przeszkody |
1 |
2,6% |
0 |
0% |
1 |
3,2% |
Przekraczanie jezdni w miejscu niedozwolonym |
14 |
36,8% |
5 |
55,6% |
11 |
35,5% |
Stanie na jezdni, leżenie |
1 |
2,6% |
0 |
0% |
1 |
3,2% |
Wejście na jezdnię przy czerwonym świetle |
13 |
34,2% |
3 |
33,3% |
10 |
32,3% |
Kolejną grupą sprawców wypadków drogowych są piesi. W okresie styczeń - kwiecień 2009 roku piesi spowodowali 38 wypadków, w wyniku których śmierć poniosło 9 osób, a rannych zostało 31 uczestników ruchu. Najczęstszą przyczyną wypadków z winy pieszego jest przekraczanie jezdni w miejscach niedozwolonych 36,8% wypadków spowodowanych przez pieszych uczestników ruchu drogowego oraz wejście na jezdnię przy czerwonym świetle 34,2% ogółu. Podsumowując liczbę wypadków z winy pieszego z analogicznym okresem roku ubiegłego odnotowano spadek o 90 tj. o 72,85%.
Bezpieczeństwo pieszych w miejscach przeznaczonych dla ruchu pieszego:
MIEJSCA UDOSTĘPIONE DLA RUCHU PIESZEGO |
WYPADKI |
ZABICI |
RANNI |
|||
2009 |
% |
2009 |
% |
2009 |
% |
|
OGÓŁEM |
147 |
100% |
17 |
100% |
156 |
100% |
Chodnik, droga dla pieszych |
3 |
2,0% |
1 |
5,9% |
4 |
2,6% |
Przejście dla pieszych |
74 |
50,3% |
8 |
47,1% |
80 |
51,3% |
Przystanek komunikacji publicznej |
2 |
1,4% |
1 |
5,9% |
1 |
0,6% |
Skrzyżowanie |
68 |
46,3% |
7 |
41,2% |
71 |
45,5% |
Analizując bezpieczeństwo pieszych okresie styczeń - kwiecień 2009 roku stwierdzić należy, iż najwięcej, bo aż 74 wypadki miały miejsce na wyznaczonych przejściach dla pieszych (50,3% ogółu), tam też odnotowano największą liczbę ofiar śmiertelnych.
Zdarzenia drogowe z podziałem na pory dnia:
GODZINY |
WYPADKI |
ZABICI |
RANNI |
|||
2008 |
2009 |
2008 |
2009 |
2008 |
2009 |
|
OGÓŁEM |
513 |
260 |
46 |
28 |
565 |
300 |
2ºº - 6ºº |
15 |
5 |
2 |
0 |
18 |
7 |
6ºº - 10ºº |
82 |
51 |
10 |
5 |
80 |
56 |
10ºº - 14ºº |
109 |
71 |
6 |
7 |
126 |
80 |
14ºº - 18ºº |
153 |
61 |
4 |
8 |
176 |
70 |
18ºº - 22ºº |
123 |
58 |
20 |
7 |
127 |
68 |
22ºº - 2ºº |
31 |
14 |
4 |
1 |
38 |
19 |
Najwyższa liczba wypadków w okresie styczeń-kwiecień br miała miejsce w przedziale czasowym 10ºº-14ºº i w tych godzinach odnotowano najwyższą liczbę osób rannych. Natomiast najwięcej wypadków, w wyniku których osoby poniosły śmierć, miało miejsce w godzinach 14ºº-18ºº.