Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

MARZEC 2009

Data publikacji 20.04.2009

W marcu 2009 roku na terenie miasta stołecznego Warszawy odnotowano: 51 wypadków drogowych (o 63 mniej niż w marcu 2008r.), w wyniku których: - 7 osób poniosło śmierć (mniej o 2), a - 63 osób doznało obrażenia ciała (mniej o 74); oraz 1894 kolizji drogowych (mniej o 128).

 

Według wstępnych danych szacunkowych, w marcu 2009 roku na terenie Polski odnotowano:

 

§         2934 wypadki drogowe (o 544 mniej niż w marcu 2008r.), w wyniku których:

-       281 osób poniosło śmierć (mniej o 127), a

-       3644 osoby doznały obrażenia ciała (mniej o 815).

 

 

W tym samym okresie czasu na terenie garnizonu stołecznego (Warszawa i ościenne powiaty), wg. danych szacunkowych, zaistniało:

 

§         168 wypadków drogowych (o 80 mniej niż w marcu 2008r.), w wyniku których:

-       15 osób poniosło śmierć (mniej o 15), a

-       216 osób doznało obrażenia ciała (mniej o 83).

§         2791 kolizji drogowych (mniej o 181).

 

Wypadki drogowe na terenie m.st. Warszawy z podziałem na dzielnice

(styczeń - marzec 2008r/2009r)

 

 

Dzielnica

Wypadki

Zabici

Ranni

 

2008

2009

2008

2009

2008

2009

BEMOWO

15

6

0

1

17

6

BIAŁOŁĘKA

21

12

3

2

24

14

BIELANY

30

13

6

0

25

13

MOKOTÓW

48

21

7

0

54

26

OCHOTA

19

13

0

5

22

15

PRAGA POŁUDNIE

45

17

4

2

47

19

PRAGA PÓŁNOC

23

11

3

0

26

13

REMBERTÓW

6

1

1

2

7

0

ŚRÓDMIEŚCIE

51

21

1

0

64

26

TARGÓWEK

18

3

1

0

21

5

URSUS

6

5

1

0

5

6

URSYNÓW

18

10

4

0

21

13

WAWER

13

10

2

1

14

11

WILANÓW

3

2

0

1

7

3

WŁOCHY

18

11

0

1

22

15

WOLA

29

15

5

2

26

22

ŻOLIBORZ

11

4

1

2

11

3

WESOŁA

4

2

0

0

4

2

OGÓŁEM

378

177

39

19

417

212

               

 

 Najbardziej niebezpieczne skrzyżowania

pod względem ilości wypadków na terenie m.st. Warszawy

w okresie styczeń – marzec 2008r

 

 

Skrzyżowania

Wypadki

Zabici

Ranni

AL. KRAKOWSKA - 17 STYCZNIA

2

0

2

AL. PRYMASA 1000-LECIA - KASPRZAKA

2

1

1

PATRIOTÓW - ZBÓJNOGÓRSKA

2

0

2

 

 

Zdarzenia drogowe z podziałem na dni tygodnia w okresie styczeń - marzec:

 

 

DNI TYGODNIA

WYPADKI

ZABICI

RANNI

2008

2009

2008

2009

2008

2009

OGÓŁEM

378

177

39

19

417

212

PONIEDZIAŁEK

67

30

8

3

76

35

WTOREK

53

26

2

2

61

27

ŚRODA

75

20

5

2

83

20

CZWARTEK

53

25

9

3

53

30

PIĄTEK

54

37

3

2

62

51

SOBOTA

45

19

7

5

48

21

NIEDZIELA

31

20

5

2

34

28

 

            Analizując zdarzenia drogowe z podziałem na dni tygodnia stwierdzić należy, iż najwięcej wypadków drogowych miało miejsce w piątki, a najwięcej wypadków ze skutkiem śmiertelnym zaistniało w soboty.

  

Zdarzenia drogowe z podziałem na pory dnia:

 

 

GODZINY

WYPADKI

ZABICI

RANNI

2008

2009

2008

2009

2008

2009

OGÓŁEM

378

177

82

19

8

212

2.00 - 6.00

14

5

2

0

17

8

6.00 - 10.00

57

30

8

3

53

31

10.00 - 14.00

71

47

5

5

81

57

14.00 - 18.00

115

41

3

6

134

47

18.00 - 22.00

102

43

19

4

106

56

22.00 - 2.00

19

11

2

1

26

13

      

         Najwyższa liczba wypadków w okresie styczeń - marzec br. miała miejsce w przedziale czasowym 10.00 - 14.00 i w tych godzinach odnotowano najwyższą liczbę osób rannych. Natomiast najwięcej wypadków, w wyniku których osoby poniosły śmierć, miało miejsce w godzinach 14.00 - 18.00.

  

 

Przyczyny wypadków drogowych wg użytkownika drogi:

 

PRZYCZYNY Z WINY

WYPADKI

ZABICI

RANNI

2008

2009

2008

=100

2008

2009

2008

=100

2008

2009

2008

=100

OGÓŁEM

378

177

46,83

39

19

48,72

417

212

50,84

KIERUJĄCEGO

263

154

58,56

24

13

54,17

312

194

62,18

PIESZEGO

113

23

20,35

15

6

40,00

103

18

17,48

WSPÓŁWINA UCZESTNIKÓW RUCHU

2

0

0

0

0

-

2

0

0

 

Z powyższej tabeli wynika, iż najwięcej wypadków spowodowanych jest przez kierujących pojazdami – 87,01% wszystkich wypadków. Piesi spowodowali 23 wypadki, co stanowi 12,99% ogółu wypadków. W porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego nastąpił spadek liczby wypadków zarówno z winy kierującego jak i z winy pieszego.

  

 

Przyczyny wypadków drogowych z winy kierującego pojazdem:

 

Z WINY KIERUJĄCEGO

WYPADKI

ZABICI

RANNI

2009

%

2009

%

2009

%

OGÓŁEM

154

100%

13

100%

194

100%

Jazda po niewłaściwej stronie drogi

5

3,2%

0

0%

5

2,6%

Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu

33

21,4%

7

53,8%

40

20,6%

Nieprawidłowe: cofanie

6

3,9%

0

0%

6

3,1%

Nieprawidłowe: omijanie

4

2,6%

0

0%

4

2,1%

Nieprawidłowe: przejeżdżanie przejścia dla pieszych

48

31,2%

2

15,4%

52

26,8%

Nieprawidłowe: przejeżdżanie przejścia dla rowerów

1

0,6%

0

0%

1

0,5%

Nieprawidłowe: wyprzedzanie

1

0,6%

0

0%

2

1,0%

Nieprawidłowe: zmienianie pasa ruchu

5

3,2%

0

0%

7

3,6%

Nieprzestrzeganie innych sygnałów

2

1,3%

0

0%

2

1,0%

Nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu

24

15,6%

2

15,4%

41

21,1%

Niezachowanie bezp. odl. między pojazdami

2

1,3%

0

0%

3

1,5%

Wjazd przy czerwonym świetle

23

14,9%

2

15,4%

31

16,0%

 

                      Z powyższej tabeli wynika, że przyczyną największej liczby wypadków spowodowanych przez kierujących uczestników  jest nieprawidłowe przejeżdżanie przejść dla pieszych (48), co stanowi 31,2% ogółu. Kolejną przyczyną jest niedostosowanie prędkości do warunków ruchu (33), co stanowi 21,4% wszystkich przyczyn wypadków spowodowanych przez kierujących pojazdami oraz wjazd przy czerwonym świetle (23), co stanowi 14,9% ogólnej liczby wypadków w tej kategorii.

             

             Główną przyczyną wypadków drogowych ze skutkiem śmiertelnym z winy kierującego pojazdem jest niedostosowanie prędkości do warunków ruchu. Porównując liczbę wypadków z winy kierującego z analogicznym okresem roku ubiegłego należy stwierdzić jej spadek o 79 tj. o 43,40% oraz spadek liczby osób zabitych o 12 tj. o 63,16%.

  

 

Przyczyny wypadków drogowych z winy pieszego:

 

Z WINY PIESZEGO

WYPADKI

ZABICI

RANNI

2009

%

2009

%

2009

%

OGÓŁEM

23

100%

6

100%

18

100%

Nieostrożne wejście na jezdnię: przed jadącym pojazdem

5

21,7%

1

16,7%

4

22,2%

Nieostrożne wejście na jezdnię: zza pojazdu, przeszkody

1

4,3%

0

0%

1

5,6%

Przekraczanie jezdni w miejscu niedozwolonym

10

43,5%

4

66,7%

7

38,9%

Stanie na jezdni, leżenie

1

4,3%

0

0%

1

5,6%

Wejście na jezdnię przy czerwonym świetle

6

26,1%

1

16,7%

5

27,8%

 

Kolejną grupą sprawców wypadków drogowych są piesi. W okresie styczeń - marzec 2009 roku piesi spowodowali 23 wypadki, w wyniku których śmierć poniosło 6 osób, a rannych zostało 18 uczestników ruchu. Najczęstszą przyczyną wypadków z winy pieszego jest przekraczanie jezdni w miejscach niedozwolonych 43,5% wypadków spowodowanych przez pieszych uczestników ruchu drogowego. Porównując liczbę wypadków z winy pieszego z analogicznym okresem roku ubiegłego odnotowano spadek o 62 tj. o 75,61%.

 

 

Bezpieczeństwo pieszych w miejscach przeznaczonych dla ruchu pieszego:

 

MIEJSCA UDOSTĘPIONE DLA RUCHU PIESZEGO

WYPADKI

ZABICI

RANNI

2009

%

2009

%

2009

%

OGÓŁEM

110

100%

8

100%

124

100%

Chodnik, droga dla pieszych

1

0,91%

0

0%

1

0,81%

Przejście dla pieszych

58

52,73%

5

62,50%

67

54,03%

Skrzyżowanie

51

46,36%

3

37,50%

56

45,16%

 

Analizując bezpieczeństwo pieszych okresie styczeń - marzec 2009 roku stwierdzić należy, iż najwięcej, bo aż 58 wypadków miało miejsce na wyznaczonych przejściach dla pieszych (52,73% ogółu) tam też odnotowano największą liczbę ofiar śmiertelnych.

 

 

 

 

Powrót na górę strony