MARZEC 2009
W marcu 2009 roku na terenie miasta stołecznego Warszawy odnotowano: 51 wypadków drogowych (o 63 mniej niż w marcu 2008r.), w wyniku których: - 7 osób poniosło śmierć (mniej o 2), a - 63 osób doznało obrażenia ciała (mniej o 74); oraz 1894 kolizji drogowych (mniej o 128).
Według wstępnych danych szacunkowych, w marcu 2009 roku na terenie Polski odnotowano:
§ 2934 wypadki drogowe (o 544 mniej niż w marcu 2008r.), w wyniku których:
- 281 osób poniosło śmierć (mniej o 127), a
- 3644 osoby doznały obrażenia ciała (mniej o 815).
W tym samym okresie czasu na terenie garnizonu stołecznego (Warszawa i ościenne powiaty), wg. danych szacunkowych, zaistniało:
§ 168 wypadków drogowych (o 80 mniej niż w marcu 2008r.), w wyniku których:
- 15 osób poniosło śmierć (mniej o 15), a
- 216 osób doznało obrażenia ciała (mniej o 83).
§ 2791 kolizji drogowych (mniej o 181).
Wypadki drogowe na terenie m.st. Warszawy z podziałem na dzielnice
(styczeń - marzec 2008r/2009r)
Dzielnica |
Wypadki |
Zabici |
Ranni |
||||
|
2008 |
2009 |
2008 |
2009 |
2008 |
2009 |
|
BEMOWO |
15 |
6 |
0 |
1 |
17 |
6 |
|
BIAŁOŁĘKA |
21 |
12 |
3 |
2 |
24 |
14 |
|
BIELANY |
30 |
13 |
6 |
0 |
25 |
13 |
|
MOKOTÓW |
48 |
21 |
7 |
0 |
54 |
26 |
|
OCHOTA |
19 |
13 |
0 |
5 |
22 |
15 |
|
PRAGA POŁUDNIE |
45 |
17 |
4 |
2 |
47 |
19 |
|
PRAGA PÓŁNOC |
23 |
11 |
3 |
0 |
26 |
13 |
|
REMBERTÓW |
6 |
1 |
1 |
2 |
7 |
0 |
|
ŚRÓDMIEŚCIE |
51 |
21 |
1 |
0 |
64 |
26 |
|
TARGÓWEK |
18 |
3 |
1 |
0 |
21 |
5 |
|
URSUS |
6 |
5 |
1 |
0 |
5 |
6 |
|
URSYNÓW |
18 |
10 |
4 |
0 |
21 |
13 |
|
WAWER |
13 |
10 |
2 |
1 |
14 |
11 |
|
WILANÓW |
3 |
2 |
0 |
1 |
7 |
3 |
|
WŁOCHY |
18 |
11 |
0 |
1 |
22 |
15 |
|
WOLA |
29 |
15 |
5 |
2 |
26 |
22 |
|
ŻOLIBORZ |
11 |
4 |
1 |
2 |
11 |
3 |
|
WESOŁA |
4 |
2 |
0 |
0 |
4 |
2 |
|
OGÓŁEM |
378 |
177 |
39 |
19 |
417 |
212 |
|
Najbardziej niebezpieczne skrzyżowania
pod względem ilości wypadków na terenie m.st. Warszawy
w okresie styczeń – marzec 2008r
Skrzyżowania |
Wypadki |
Zabici |
Ranni |
AL. KRAKOWSKA - 17 STYCZNIA |
2 |
0 |
2 |
AL. PRYMASA 1000-LECIA - KASPRZAKA |
2 |
1 |
1 |
PATRIOTÓW - ZBÓJNOGÓRSKA |
2 |
0 |
2 |
Zdarzenia drogowe z podziałem na dni tygodnia w okresie styczeń - marzec:
DNI TYGODNIA |
WYPADKI |
ZABICI |
RANNI |
|||
2008 |
2009 |
2008 |
2009 |
2008 |
2009 |
|
OGÓŁEM |
378 |
177 |
39 |
19 |
417 |
212 |
PONIEDZIAŁEK |
67 |
30 |
8 |
3 |
76 |
35 |
WTOREK |
53 |
26 |
2 |
2 |
61 |
27 |
ŚRODA |
75 |
20 |
5 |
2 |
83 |
20 |
CZWARTEK |
53 |
25 |
9 |
3 |
53 |
30 |
PIĄTEK |
54 |
37 |
3 |
2 |
62 |
51 |
SOBOTA |
45 |
19 |
7 |
5 |
48 |
21 |
NIEDZIELA |
31 |
20 |
5 |
2 |
34 |
28 |
Analizując zdarzenia drogowe z podziałem na dni tygodnia stwierdzić należy, iż najwięcej wypadków drogowych miało miejsce w piątki, a najwięcej wypadków ze skutkiem śmiertelnym zaistniało w soboty.
Zdarzenia drogowe z podziałem na pory dnia:
GODZINY |
WYPADKI |
ZABICI |
RANNI |
|||
2008 |
2009 |
2008 |
2009 |
2008 |
2009 |
|
OGÓŁEM |
378 |
177 |
82 |
19 |
8 |
212 |
2.00 - 6.00 |
14 |
5 |
2 |
0 |
17 |
8 |
6.00 - 10.00 |
57 |
30 |
8 |
3 |
53 |
31 |
10.00 - 14.00 |
71 |
47 |
5 |
5 |
81 |
57 |
14.00 - 18.00 |
115 |
41 |
3 |
6 |
134 |
47 |
18.00 - 22.00 |
102 |
43 |
19 |
4 |
106 |
56 |
22.00 - 2.00 |
19 |
11 |
2 |
1 |
26 |
13 |
Najwyższa liczba wypadków w okresie styczeń - marzec br. miała miejsce w przedziale czasowym 10.00 - 14.00 i w tych godzinach odnotowano najwyższą liczbę osób rannych. Natomiast najwięcej wypadków, w wyniku których osoby poniosły śmierć, miało miejsce w godzinach 14.00 - 18.00.
Przyczyny wypadków drogowych wg użytkownika drogi:
PRZYCZYNY Z WINY |
WYPADKI |
ZABICI |
RANNI |
||||||
2008 |
2009 |
2008 =100 |
2008 |
2009 |
2008 =100 |
2008 |
2009 |
2008 =100 |
|
OGÓŁEM |
378 |
177 |
46,83 |
39 |
19 |
48,72 |
417 |
212 |
50,84 |
KIERUJĄCEGO |
263 |
154 |
58,56 |
24 |
13 |
54,17 |
312 |
194 |
62,18 |
PIESZEGO |
113 |
23 |
20,35 |
15 |
6 |
40,00 |
103 |
18 |
17,48 |
WSPÓŁWINA UCZESTNIKÓW RUCHU |
2 |
0 |
0 |
0 |
0 |
- |
2 |
0 |
0 |
Z powyższej tabeli wynika, iż najwięcej wypadków spowodowanych jest przez kierujących pojazdami – 87,01% wszystkich wypadków. Piesi spowodowali 23 wypadki, co stanowi 12,99% ogółu wypadków. W porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego nastąpił spadek liczby wypadków zarówno z winy kierującego jak i z winy pieszego.
Przyczyny wypadków drogowych z winy kierującego pojazdem:
Z WINY KIERUJĄCEGO |
WYPADKI |
ZABICI |
RANNI |
|||
2009 |
% |
2009 |
% |
2009 |
% |
|
OGÓŁEM |
154 |
100% |
13 |
100% |
194 |
100% |
Jazda po niewłaściwej stronie drogi |
5 |
3,2% |
0 |
0% |
5 |
2,6% |
Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu |
33 |
21,4% |
7 |
53,8% |
40 |
20,6% |
Nieprawidłowe: cofanie |
6 |
3,9% |
0 |
0% |
6 |
3,1% |
Nieprawidłowe: omijanie |
4 |
2,6% |
0 |
0% |
4 |
2,1% |
Nieprawidłowe: przejeżdżanie przejścia dla pieszych |
48 |
31,2% |
2 |
15,4% |
52 |
26,8% |
Nieprawidłowe: przejeżdżanie przejścia dla rowerów |
1 |
0,6% |
0 |
0% |
1 |
0,5% |
Nieprawidłowe: wyprzedzanie |
1 |
0,6% |
0 |
0% |
2 |
1,0% |
Nieprawidłowe: zmienianie pasa ruchu |
5 |
3,2% |
0 |
0% |
7 |
3,6% |
Nieprzestrzeganie innych sygnałów |
2 |
1,3% |
0 |
0% |
2 |
1,0% |
Nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu |
24 |
15,6% |
2 |
15,4% |
41 |
21,1% |
Niezachowanie bezp. odl. między pojazdami |
2 |
1,3% |
0 |
0% |
3 |
1,5% |
Wjazd przy czerwonym świetle |
23 |
14,9% |
2 |
15,4% |
31 |
16,0% |
Z powyższej tabeli wynika, że przyczyną największej liczby wypadków spowodowanych przez kierujących uczestników jest nieprawidłowe przejeżdżanie przejść dla pieszych (48), co stanowi 31,2% ogółu. Kolejną przyczyną jest niedostosowanie prędkości do warunków ruchu (33), co stanowi 21,4% wszystkich przyczyn wypadków spowodowanych przez kierujących pojazdami oraz wjazd przy czerwonym świetle (23), co stanowi 14,9% ogólnej liczby wypadków w tej kategorii.
Główną przyczyną wypadków drogowych ze skutkiem śmiertelnym z winy kierującego pojazdem jest niedostosowanie prędkości do warunków ruchu. Porównując liczbę wypadków z winy kierującego z analogicznym okresem roku ubiegłego należy stwierdzić jej spadek o 79 tj. o 43,40% oraz spadek liczby osób zabitych o 12 tj. o 63,16%.
Przyczyny wypadków drogowych z winy pieszego:
Z WINY PIESZEGO |
WYPADKI |
ZABICI |
RANNI |
|||
2009 |
% |
2009 |
% |
2009 |
% |
|
OGÓŁEM |
23 |
100% |
6 |
100% |
18 |
100% |
Nieostrożne wejście na jezdnię: przed jadącym pojazdem |
5 |
21,7% |
1 |
16,7% |
4 |
22,2% |
Nieostrożne wejście na jezdnię: zza pojazdu, przeszkody |
1 |
4,3% |
0 |
0% |
1 |
5,6% |
Przekraczanie jezdni w miejscu niedozwolonym |
10 |
43,5% |
4 |
66,7% |
7 |
38,9% |
Stanie na jezdni, leżenie |
1 |
4,3% |
0 |
0% |
1 |
5,6% |
Wejście na jezdnię przy czerwonym świetle |
6 |
26,1% |
1 |
16,7% |
5 |
27,8% |
Kolejną grupą sprawców wypadków drogowych są piesi. W okresie styczeń - marzec 2009 roku piesi spowodowali 23 wypadki, w wyniku których śmierć poniosło 6 osób, a rannych zostało 18 uczestników ruchu. Najczęstszą przyczyną wypadków z winy pieszego jest przekraczanie jezdni w miejscach niedozwolonych 43,5% wypadków spowodowanych przez pieszych uczestników ruchu drogowego. Porównując liczbę wypadków z winy pieszego z analogicznym okresem roku ubiegłego odnotowano spadek o 62 tj. o 75,61%.
Bezpieczeństwo pieszych w miejscach przeznaczonych dla ruchu pieszego:
MIEJSCA UDOSTĘPIONE DLA RUCHU PIESZEGO |
WYPADKI |
ZABICI |
RANNI |
|||
2009 |
% |
2009 |
% |
2009 |
% |
|
OGÓŁEM |
110 |
100% |
8 |
100% |
124 |
100% |
Chodnik, droga dla pieszych |
1 |
0,91% |
0 |
0% |
1 |
0,81% |
Przejście dla pieszych |
58 |
52,73% |
5 |
62,50% |
67 |
54,03% |
Skrzyżowanie |
51 |
46,36% |
3 |
37,50% |
56 |
45,16% |
Analizując bezpieczeństwo pieszych okresie styczeń - marzec 2009 roku stwierdzić należy, iż najwięcej, bo aż 58 wypadków miało miejsce na wyznaczonych przejściach dla pieszych (52,73% ogółu) tam też odnotowano największą liczbę ofiar śmiertelnych.