LUTY 2009
W lutym 2009 roku na terenie miasta stołecznego Warszawy odnotowano: 56 wypadków drogowych (o 39 mniej niż w lutym 2008r.), w wyniku których: - 8 osób poniosło śmierć (mniej o 5), a - 70 osób doznało obrażenia ciała (mniej o 29); oraz 1787 kolizji drogowych (mniej o 86).
Według wstępnych danych szacunkowych, w lutm 2009 roku na terenie Polski odnotowano:
§ 2554 wypadki drogowe (o 572 mniej niż w lutym 2008r.), w wyniku których:
- 253 osoby poniosły śmierć (mniej o 136), a
- 3304 osoby doznały obrażenia ciała (mniej o 520).
W tym samym okresie czasu na terenie garnizonu stołecznego (Warszawa i ościenne powiaty), wg. danych szacunkowych, zaistniało:
§ 151 wypadków drogowych (o 64 mniej niż w lutym 2008r.), w wyniku których:
- 22 osoby poniosły śmierć (mniej o 8), a
- 180 osób doznało obrażenia ciała (mniej o 61).
§ 2641 kolizji drogowych (mniej o 238).
Wypadki drogowe na terenie m.st. Warszawy z podziałem na dzielnice (styczeń - luty 2008r/2009r)
Dzielnica |
Wypadki |
Zabici |
Ranni |
||||
|
2008 |
2009 |
2008 |
2009 |
2008 |
2009 |
|
BEMOWO |
8 |
4 |
0 |
0 |
8 |
5 |
|
BIAŁOŁĘKA |
16 |
8 |
2 |
1 |
15 |
8 |
|
BIELANY |
24 |
11 |
5 |
0 |
19 |
12 |
|
MOKOTÓW |
31 |
13 |
4 |
0 |
35 |
16 |
|
OCHOTA |
11 |
8 |
0 |
4 |
14 |
7 |
|
PRAGA POŁUDNIE |
35 |
12 |
3 |
1 |
37 |
15 |
|
PRAGA PÓŁNOC |
18 |
6 |
3 |
0 |
16 |
8 |
|
REMBERTÓW |
4 |
0 |
1 |
0 |
5 |
0 |
|
ŚRÓDMIEŚCIE |
37 |
14 |
1 |
0 |
49 |
14 |
|
TARGÓWEK |
12 |
2 |
1 |
0 |
14 |
2 |
|
URSUS |
6 |
4 |
1 |
0 |
5 |
5 |
|
URSYNÓW |
12 |
7 |
3 |
0 |
13 |
8 |
|
WAWER |
6 |
9 |
1 |
1 |
6 |
10 |
|
WILANÓW |
1 |
2 |
0 |
0 |
2 |
3 |
|
WŁOCHY |
11 |
6 |
0 |
0 |
13 |
8 |
|
WOLA |
20 |
12 |
4 |
2 |
17 |
19 |
|
ŻOLIBORZ |
9 |
3 |
1 |
2 |
9 |
1 |
|
WESOŁA |
3 |
2 |
0 |
0 |
3 |
2 |
|
OGÓŁEM |
264 |
123 |
30 |
11 |
280 |
143 |
|
Zdarzenia drogowe z podziałem na dni tygodnia w okresie styczeń - luty:
DNI TYGODNIA |
WYPADKI |
ZABICI |
RANNI |
|||
2008 |
2009 |
2008 |
2009 |
2008 |
2009 |
|
OGÓŁEM |
264 |
123 |
30 |
11 |
280 |
143 |
PONIEDZIAŁEK |
48 |
27 |
6 |
3 |
50 |
30 |
WTOREK |
41 |
13 |
2 |
1 |
48 |
14 |
ŚRODA |
48 |
16 |
3 |
0 |
54 |
17 |
CZWARTEK |
40 |
17 |
8 |
3 |
36 |
16 |
PIĄTEK |
33 |
28 |
2 |
1 |
38 |
41 |
SOBOTA |
32 |
11 |
5 |
1 |
31 |
13 |
NIEDZIELA |
22 |
11 |
4 |
2 |
23 |
12 |
Analizując zdarzenia drogowe z podziałem na dni tygodnia stwierdzić należy, iż najwięcej wypadków drogowych miało miejsce w piątki i poniedziałki, a najwięcej wypadków ze skutkiem śmiertelnym zaistniało w poniedziałki i czwartki.
Zdarzenia drogowe z podziałem na pory dnia:
GODZINY |
WYPADKI |
ZABICI |
RANNI |
|||
2008 |
2009 |
2008 |
2009 |
2008 |
2009 |
|
OGÓŁEM |
264 |
123 |
30 |
11 |
280 |
143 |
2.00 - 6.00 |
9 |
3 |
2 |
0 |
8 |
4 |
6.00 - 10.00 |
42 |
21 |
8 |
3 |
35 |
19 |
10.00 - 14.00 |
50 |
29 |
4 |
1 |
58 |
34 |
14.00 - 18.00 |
84 |
29 |
2 |
3 |
99 |
34 |
18.00 - 22.00 |
65 |
33 |
13 |
3 |
62 |
45 |
22.00 - 2.00 |
14 |
8 |
1 |
1 |
18 |
7 |
Najwyższa liczba wypadków w okresie styczeń - luty br miała miejsce w przedziale czasowym 18.00 - 22.00 i w tych godzinach odnotowano najwyższą liczbę osób rannych. Natomiast najwięcej wypadków, w wyniku których osoby poniosły śmierć, miało miejsce w godzinach 6.00-10.00, 14.00-18.00 oraz 18.00-22.00.
Przyczyny wypadków drogowych wg użytkownika drogi:
PRZYCZYNY Z WINY |
WYPADKI |
ZABICI |
RANNI |
||||||
2008 |
2009 |
2008 =100 |
2008 |
2009 |
2008 =100 |
2008 |
2009 |
2008 =100 |
|
OGÓŁEM |
264 |
123 |
46,59 |
30 |
11 |
36,67 |
280 |
143 |
51,07 |
KIERUJĄCEGO |
182 |
103 |
56,59 |
19 |
7 |
36,84 |
205 |
126 |
61,46 |
PIESZEGO |
82 |
20 |
24,39 |
11 |
4 |
36,36 |
75 |
17 |
22,67 |
Z powyższej tabeli wynika, iż najwięcej wypadków spowodowanych jest przez kierujących pojazdami – 83,74% wszystkich wypadków. Piesi spowodowali 20 wypadków, co stanowi 16,26% ogółu wypadków. W porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego nastąpił spadek liczby wypadków zarówno z winy kierującego jak i z winy pieszego.
Przyczyny wypadków drogowych z winy kierującego pojazdem:
Z WINY KIERUJĄCEGO |
WYPADKI |
ZABICI |
RANNI |
|||
2009 |
% |
2009 |
% |
2009 |
% |
|
OGÓŁEM |
103 |
100% |
7 |
100% |
126 |
100% |
Jazda po niewłaściwej stronie drogi |
4 |
3,9% |
0 |
0% |
4 |
3,2% |
Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu |
22 |
21,4% |
4 |
57,1% |
29 |
23,0% |
Nieprawidłowe: cofanie |
2 |
1,9% |
0 |
0% |
2 |
1,6% |
Nieprawidłowe: omijanie |
5 |
4,9% |
0 |
0% |
5 |
4,0% |
Nieprawidłowe: przejeżdżanie przejścia dla pieszych |
42 |
40,8% |
1 |
14,3% |
46 |
36,5% |
Nieprawidłowe: wyprzedzanie |
1 |
1,0% |
0 |
0% |
2 |
1,6% |
Nieprawidłowe: zmienianie pasa ruchu |
1 |
1,0% |
0 |
0% |
1 |
0,8% |
Nieprzestrzeganie innych sygnałów |
1 |
1,0% |
0 |
0% |
1 |
0,8% |
Nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu |
11 |
10,7% |
0 |
0% |
18 |
14,3% |
Niezachowanie bezp. odl. między pojazdami |
1 |
1,0% |
0 |
0% |
1 |
0,8% |
Wjazd przy czerwonym świetle |
13 |
12,6% |
2 |
28,6% |
17 |
13,5% |
Z powyższej tabeli wynika, że przyczyną największej liczby wypadków spowodowanych przez kierujących uczestników jest nieprawidłowe przejeżdżanie przejść dla pieszych (42), co stanowi 40,8% ogółu. Kolejną przyczyną jest niedostosowanie prędkości do warunków ruchu (22), co stanowi 21,4% wszystkich przyczyn wypadków spowodowanych przez kierujących pojazdami oraz wjazd przy czerwonym świetle (13), co stanowi 12,6% ogólnej liczby wypadków w tej kategorii.
Główną przyczyną wypadków drogowych ze skutkiem śmiertelnym z winy kierującego pojazdem jest niedostosowanie prędkości do warunków ruchu. Podsumowując liczbę wypadków z winy kierującego z analogicznym okresem roku ubiegłego należy stwierdzić jej spadek o 79 tj. o 43,40% oraz spadek liczby osób zabitych o 12 tj. o 63,16%.
Przyczyny wypadków drogowych z winy pieszego:
Z WINY PIESZEGO |
WYPADKI |
ZABICI |
RANNI |
|||
2009 |
% |
2009 |
% |
2009 |
% |
|
OGÓŁEM |
20 |
100,00% |
4 |
100,00% |
17 |
100,00% |
Nieostrożne wejście na jezdnię: przed jadącym pojazdem |
4 |
20,0% |
1 |
25,0% |
3 |
17,6% |
Przekraczanie jezdni w miejscu niedozwolonym |
11 |
55,0% |
2 |
50,0% |
10 |
58,8% |
Wejście na jezdnię przy czerwonym świetle |
5 |
25,0% |
1 |
25,0% |
4 |
23,5% |
Kolejną grupą sprawców wypadków drogowych są piesi. W okresie styczeń - luty 2009 roku piesi spowodowali 20 wypadków, w wyniku których śmierć poniosły 4 osoby, a rannych zostało 17 uczestników ruchu. Najczęstszą przyczyną wypadków z winy pieszego jest przekraczanie jezdni w miejscach niedozwolonych 55,0% wypadków spowodowanych przez pieszych uczestników ruchu drogowego. Podsumowując liczbę wypadków z winy pieszego z analogicznym okresem roku ubiegłego odnotowano spadek o 62 tj. o 75,61%.
Bezpieczeństwo pieszych w miejscach przeznaczonych dla ruchu pieszego:
MIEJSCA UDOSTĘPIONE DLA RUCHU PIESZEGO |
WYPADKI |
ZABICI |
RANNI |
|||
2009 |
% |
2009 |
% |
2009 |
% |
|
OGÓŁEM |
94 |
100% |
7 |
100% |
108 |
100% |
Przejście dla pieszych |
50 |
53,19% |
4 |
57,14% |
59 |
54,63% |
Skrzyżowanie |
44 |
46,81% |
3 |
42,86% |
49 |
45,37% |
Analizując bezpieczeństwo pieszych w okresie styczeń - luty 2009 roku stwierdzić należy, iż najwięcej, bo aż 50 wypadków miało miejsce na wyznaczonych przejściach dla pieszych (53,19% ogółu) tam też odnotowano największą liczbę ofiar śmiertelnych.