Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

LUTY 2009

Data publikacji 23.03.2009

W lutym 2009 roku na terenie miasta stołecznego Warszawy odnotowano: 56 wypadków drogowych (o 39 mniej niż w lutym 2008r.), w wyniku których: - 8 osób poniosło śmierć (mniej o 5), a - 70 osób doznało obrażenia ciała (mniej o 29); oraz 1787 kolizji drogowych (mniej o 86).

 

Według wstępnych danych szacunkowych, w lutm 2009 roku na terenie Polski odnotowano:

 

§         2554 wypadki drogowe (o 572 mniej niż w lutym 2008r.), w wyniku których:

-       253 osoby poniosły śmierć (mniej o 136), a

-       3304 osoby doznały obrażenia ciała (mniej o 520).

 

 

W tym samym okresie czasu na terenie garnizonu stołecznego (Warszawa i ościenne powiaty), wg. danych szacunkowych, zaistniało:

 

§         151 wypadków drogowych (o 64 mniej niż w lutym 2008r.), w wyniku których:

-       22 osoby poniosły śmierć (mniej o 8), a

-       180 osób doznało obrażenia ciała (mniej o 61).

§         2641 kolizji drogowych (mniej o 238).

  

 Wypadki drogowe na terenie m.st. Warszawy z podziałem na dzielnice (styczeń - luty 2008r/2009r)

 

Dzielnica

Wypadki

Zabici

Ranni

 

2008

2009

2008

2009

2008

2009

BEMOWO

8

4

0

0

8

5

BIAŁOŁĘKA

16

8

2

1

15

8

BIELANY

24

11

5

0

19

12

MOKOTÓW

31

13

4

0

35

16

OCHOTA

11

8

0

4

14

7

PRAGA POŁUDNIE

35

12

3

1

37

15

PRAGA PÓŁNOC

18

6

3

0

16

8

REMBERTÓW

4

0

1

0

5

0

ŚRÓDMIEŚCIE

37

14

1

0

49

14

TARGÓWEK

12

2

1

0

14

2

URSUS

6

4

1

0

5

5

URSYNÓW

12

7

3

0

13

8

WAWER

6

9

1

1

6

10

WILANÓW

1

2

0

0

2

3

WŁOCHY

11

6

0

0

13

8

WOLA

20

12

4

2

17

19

ŻOLIBORZ

9

3

1

2

9

1

WESOŁA

3

2

0

0

3

2

OGÓŁEM

264

123

30

11

280

143

               

 

Zdarzenia drogowe z podziałem na dni tygodnia w okresie styczeń - luty:

 

 

DNI TYGODNIA

WYPADKI

ZABICI

RANNI

2008

2009

2008

2009

2008

2009

OGÓŁEM

264

123

30

11

280

143

PONIEDZIAŁEK

48

27

6

3

50

30

WTOREK

41

13

2

1

48

14

ŚRODA

48

16

3

0

54

17

CZWARTEK

40

17

8

3

36

16

PIĄTEK

33

28

2

1

38

41

SOBOTA

32

11

5

1

31

13

NIEDZIELA

22

11

4

2

23

12

 

            Analizując zdarzenia drogowe z podziałem na dni tygodnia stwierdzić należy, iż najwięcej wypadków drogowych miało miejsce w piątki i poniedziałki, a najwięcej wypadków ze skutkiem śmiertelnym zaistniało w poniedziałki i czwartki.

 

 

Zdarzenia drogowe z podziałem na pory dnia:

 

 

GODZINY

WYPADKI

ZABICI

RANNI

2008

2009

2008

2009

2008

2009

OGÓŁEM

264

123

30

11

280

143

2.00 - 6.00

9

3

2

0

8

4

6.00 - 10.00

42

21

8

3

35

19

10.00 - 14.00

50

29

4

1

58

34

14.00 - 18.00

84

29

2

3

99

34

18.00 - 22.00

65

33

13

3

62

45

22.00 - 2.00

14

8

1

1

18

7

 

        Najwyższa liczba wypadków w okresie styczeń - luty br miała miejsce w przedziale czasowym 18.00 - 22.00 i w tych godzinach odnotowano najwyższą liczbę osób rannych. Natomiast najwięcej wypadków, w wyniku których osoby poniosły śmierć, miało miejsce w godzinach 6.00-10.00, 14.00-18.00 oraz 18.00-22.00.

 

 

 Przyczyny wypadków drogowych wg użytkownika drogi:

 

PRZYCZYNY Z WINY

WYPADKI

ZABICI

RANNI

2008

2009

2008

=100

2008

2009

2008

=100

2008

2009

2008

=100

OGÓŁEM

264

123

46,59

30

11

36,67

280

143

51,07

KIERUJĄCEGO

182

103

56,59

19

7

36,84

205

126

61,46

PIESZEGO

82

20

24,39

11

4

36,36

75

17

22,67

 

Z powyższej tabeli wynika, iż najwięcej wypadków spowodowanych jest przez kierujących pojazdami – 83,74% wszystkich wypadków. Piesi spowodowali 20 wypadków, co stanowi 16,26% ogółu wypadków. W porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego nastąpił spadek liczby wypadków zarówno z winy kierującego jak i z winy pieszego.

 

 

Przyczyny wypadków drogowych z winy kierującego pojazdem:

 

Z WINY KIERUJĄCEGO

WYPADKI

ZABICI

RANNI

2009

%

2009

%

2009

%

OGÓŁEM

103

100%

7

100%

126

100%

Jazda po niewłaściwej stronie drogi

4

3,9%

0

0%

4

3,2%

Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu

22

21,4%

4

57,1%

29

23,0%

Nieprawidłowe: cofanie

2

1,9%

0

0%

2

1,6%

Nieprawidłowe: omijanie

5

4,9%

0

0%

5

4,0%

Nieprawidłowe: przejeżdżanie przejścia dla pieszych

42

40,8%

1

14,3%

46

36,5%

Nieprawidłowe: wyprzedzanie

1

1,0%

0

0%

2

1,6%

Nieprawidłowe: zmienianie pasa ruchu

1

1,0%

0

0%

1

0,8%

Nieprzestrzeganie innych sygnałów

1

1,0%

0

0%

1

0,8%

Nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu

11

10,7%

0

0%

18

14,3%

Niezachowanie bezp. odl. między pojazdami

1

1,0%

0

0%

1

0,8%

Wjazd przy czerwonym świetle

13

12,6%

2

28,6%

17

13,5%

             

 

              Z powyższej tabeli wynika, że przyczyną największej liczby wypadków spowodowanych przez kierujących uczestników  jest nieprawidłowe przejeżdżanie przejść dla pieszych (42), co stanowi 40,8% ogółu. Kolejną przyczyną jest niedostosowanie prędkości do warunków ruchu (22), co stanowi 21,4% wszystkich przyczyn wypadków spowodowanych przez kierujących pojazdami oraz wjazd przy czerwonym świetle (13), co stanowi 12,6% ogólnej liczby wypadków w tej kategorii.

             

Główną przyczyną wypadków drogowych ze skutkiem śmiertelnym z winy kierującego pojazdem jest niedostosowanie prędkości do warunków ruchu. Podsumowując liczbę wypadków z winy kierującego z analogicznym okresem roku ubiegłego należy stwierdzić jej spadek o 79 tj. o 43,40% oraz spadek liczby osób zabitych o 12 tj. o 63,16%.

 

 Przyczyny wypadków drogowych z winy pieszego:

 

Z WINY PIESZEGO

WYPADKI

ZABICI

RANNI

2009

%

2009

%

2009

%

OGÓŁEM

20

100,00%

4

100,00%

17

100,00%

Nieostrożne wejście na jezdnię: przed jadącym pojazdem

4

20,0%

1

25,0%

3

17,6%

Przekraczanie jezdni w miejscu niedozwolonym

11

55,0%

2

50,0%

10

58,8%

Wejście na jezdnię przy czerwonym świetle

5

25,0%

1

25,0%

4

23,5%

 

Kolejną grupą sprawców wypadków drogowych są piesi. W okresie styczeń - luty 2009 roku piesi spowodowali 20 wypadków, w wyniku których śmierć poniosły 4 osoby, a rannych zostało 17 uczestników ruchu. Najczęstszą przyczyną wypadków z winy pieszego jest przekraczanie jezdni w miejscach niedozwolonych 55,0% wypadków spowodowanych przez pieszych uczestników ruchu drogowego. Podsumowując liczbę wypadków z winy pieszego z analogicznym okresem roku ubiegłego odnotowano spadek o 62 tj. o 75,61%.

 

 

Bezpieczeństwo pieszych w miejscach przeznaczonych dla ruchu pieszego:

 

MIEJSCA UDOSTĘPIONE DLA RUCHU PIESZEGO

WYPADKI

ZABICI

RANNI

2009

%

2009

%

2009

%

OGÓŁEM

94

100%

7

100%

108

100%

Przejście dla pieszych

50

53,19%

4

57,14%

59

54,63%

Skrzyżowanie

44

46,81%

3

42,86%

49

45,37%

 

Analizując bezpieczeństwo pieszych w okresie styczeń - luty 2009 roku stwierdzić należy, iż najwięcej, bo aż 50 wypadków miało miejsce na wyznaczonych przejściach dla pieszych (53,19% ogółu) tam też odnotowano największą liczbę ofiar śmiertelnych.

Powrót na górę strony