STYCZEŃ 2009
W styczniu 2009 roku na terenie miasta stołecznego Warszawy odnotowano: 64 wypadki drogowe (o 106 mniej niż w styczniu 2008r.), w wyniku których: - 3 osoby poniosły śmierć (mniej o 14), a - 71 osób doznało obrażenia ciała (mniej o 111); oraz 1581 kolizji drogowych (mniej o 458).
STATYSTYKA ZDARZEŃ DROGOWYCH W STYCZNIU 2009 ROKU
Według wstępnych danych szacunkowych, w styczniu 2009 roku na terenie Polski odnotowano:
§ 2931 wypadków drogowych (o 911 mniej niż w styczniu 2008r.), w wyniku których:
- 327 osób poniosło śmierć (mniej o 104), a
- 3792 osoby doznały obrażenia ciała (mniej o 953).
W tym samym okresie czasu na terenie garnizonu stołecznego (Warszawa i ościenne powiaty), wg. danych szacunkowych, zaistniało:
§ 155 wypadków drogowych (o 154 mniej niż w styczniu 2008r.), w wyniku których:
- 13 osób poniosło śmierć (mniej o 23), a
- 184 osoby doznały obrażenia ciała (mniej o 169).
§ 2438 kolizji drogowych (mniej o 585).
W styczniu 2009 roku na terenie miasta stołecznego Warszawy odnotowano:
§ 64 wypadki drogowe (o 106 mniej niż w styczniu 2008r.), w wyniku których:
- 3 osoby poniosły śmierć (mniej o 14), a
- 71 osób doznało obrażenia ciała (mniej o 111).
§ 1581 kolizji drogowych (mniej o 458).
W Warszawie najwięcej wypadków drogowych w styczniu 2009 roku miało miejsce na terenie dzielnic:
Ø Śródmieście – 8 wypadków,
Ø Białołęka, Praga Południe, Wola – po 7 wypadków.
natomiast wypadki, w których zginęły osoby zaistniały na terenie Białołęki, Woli, Żoliborza.
Statystyka zdarzeń drogowych z podziałem na poszczególne dzielnice przedstawia się następująco:
Dzielnica |
Wypadki |
Zabici |
Ranni |
||||
|
2008 |
2009 |
2008 |
2009 |
2008 |
2009 |
|
BEMOWO |
7 |
1 |
0 |
0 |
7 |
1 |
|
BIAŁOŁĘKA |
11 |
7 |
2 |
1 |
10 |
7 |
|
BIELANY |
14 |
4 |
2 |
0 |
12 |
5 |
|
MOKOTÓW |
19 |
6 |
2 |
0 |
19 |
6 |
|
OCHOTA |
11 |
2 |
0 |
0 |
14 |
2 |
|
PRAGA POŁUDNIE |
26 |
7 |
1 |
0 |
30 |
10 |
|
PRAGA PÓŁNOC |
14 |
2 |
3 |
0 |
11 |
2 |
|
REMBERTÓW |
1 |
0 |
0 |
0 |
2 |
0 |
|
ŚRÓDMIEŚCIE |
23 |
8 |
1 |
0 |
32 |
8 |
|
TARGÓWEK |
8 |
1 |
1 |
0 |
8 |
1 |
|
URSUS |
4 |
4 |
0 |
0 |
4 |
5 |
|
URSYNÓW |
9 |
4 |
2 |
0 |
9 |
4 |
|
WAWER |
2 |
5 |
0 |
0 |
3 |
7 |
|
WILANÓW |
1 |
1 |
0 |
0 |
2 |
2 |
|
WŁOCHY |
5 |
2 |
0 |
0 |
6 |
2 |
|
WOLA |
11 |
7 |
2 |
1 |
10 |
7 |
|
ŻOLIBORZ |
2 |
2 |
1 |
1 |
1 |
1 |
|
WESOŁA |
2 |
1 |
0 |
0 |
2 |
1 |
|
OGÓŁEM |
170 |
64 |
17 |
3 |
182 |
71 |
|
Zdarzenia drogowe z podziałem na dni tygodnia:
DNI TYGODNIA |
WYPADKI |
ZABICI |
RANNI |
|||
2008 |
2009 |
2008 |
2009 |
2008 |
2009 |
|
OGÓŁEM |
170 |
64 |
17 |
3 |
182 |
71 |
PONIEDZIAŁEK |
32 |
16 |
4 |
0 |
31 |
19 |
WTOREK |
25 |
7 |
1 |
1 |
32 |
7 |
ŚRODA |
34 |
7 |
0 |
0 |
39 |
8 |
CZWARTEK |
22 |
10 |
7 |
2 |
18 |
8 |
PIĄTEK |
19 |
13 |
1 |
0 |
20 |
15 |
SOBOTA |
20 |
8 |
0 |
0 |
24 |
11 |
NIEDZIELA |
18 |
3 |
4 |
0 |
18 |
3 |
Analizując zdarzenia drogowe z podziałem na dni tygodnia stwierdzić należy, iż najwięcej wypadków drogowych miało miejsce w poniedziałki i piątki, a najwięcej wypadków ze skutkiem śmiertelnym zaistniało w czwartki.
Zdarzenia drogowe z podziałem na pory dnia:
GODZINY |
WYPADKI |
ZABICI |
RANNI |
|||
2008 |
2009 |
2008 |
2009 |
2008 |
2009 |
|
OGÓŁEM |
170 |
64 |
17 |
3 |
182 |
71 |
2.00 - 6.00 |
5 |
2 |
2 |
0 |
5 |
2 |
6.00 - 10.00 |
15 |
9 |
2 |
1 |
14 |
9 |
10.00 - 14.00 |
28 |
15 |
5 |
1 |
24 |
14 |
14.00 - 18.00 |
42 |
16 |
0 |
0 |
53 |
18 |
18.00 - 22.00 |
56 |
18 |
5 |
1 |
60 |
24 |
22.00 - 2.00 |
24 |
4 |
3 |
0 |
26 |
4 |
Najwyższa liczba wypadków w styczniu 2009 roku miała miejsce w przedziale czasowym 18.00 - 22.00 i w tych godzinach odnotowano najwyższą liczbę osób rannych. Wypadki, w których osoby poniosły śmierć, miały miejsce w godzinach 6.00-14.00 oraz 18.00-22.00.
Przyczyny wypadków drogowych wg użytkownika drogi w styczniu 2008/2009:
PRZYCZYNY Z WINY |
WYPADKI |
ZABICI |
RANNI |
||||||
2008 |
2009 |
2008 =100 |
2008 |
2009 |
2008 =100 |
2008 |
2009 |
2008 =100 |
|
OGÓŁEM |
170 |
64 |
37,65 |
17 |
3 |
17,65 |
182 |
71 |
39,01 |
KIERUJĄCEGO |
114 |
52 |
45,61 |
10 |
1 |
10,00 |
131 |
61 |
46,56 |
PIESZEGO |
56 |
12 |
21,43 |
7 |
2 |
28,57 |
51 |
10 |
19,61 |
Z powyższej tabeli wynika, iż najwięcej wypadków spowodowanych było przez kierujących pojazdami – 81,25% wszystkich wypadków. Piesi spowodowali 12 wypadków, co stanowi 18,75% ogółu wypadków. W porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego nastąpił spadek liczby wypadków zarówno z winy kierującego jak i z winy pieszego.
Przyczyny wypadków drogowych z winy kierującego pojazdem:
Z WINY KIERUJĄCEGO |
WYPADKI |
ZABICI |
RANNI |
|||
2009 |
% |
2009 |
% |
2009 |
% |
|
OGÓŁEM |
52 |
100% |
1 |
100% |
61 |
100% |
Jazda po niewłaściwej stronie drogi |
3 |
5,77% |
0 |
0% |
4 |
6,56% |
Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu |
12 |
23,08% |
0 |
0% |
15 |
24,59% |
Nieprawidłowe: cofanie |
1 |
1,92% |
0 |
0% |
1 |
1,64% |
Nieprawidłowe: omijanie |
2 |
3,85% |
0 |
0% |
2 |
3,28% |
Nieprawidłowe: przejeżdżanie przejścia dla pieszych |
24 |
46,15% |
1 |
100% |
25 |
40,98% |
Nieprawidłowe: wyprzedzanie |
1 |
1,92% |
0 |
0% |
2 |
3,28% |
Nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu |
4 |
7,69% |
0 |
0% |
6 |
9,84% |
Wjazd przy czerwonym świetle |
5 |
9,62% |
0 |
0% |
6 |
9,84% |
Z powyższej tabeli wynika, że przyczyną największej liczby wypadków spowodowanych przez kierujących uczestników jest nieprawidłowe przejeżdżanie przejść dla pieszych (24), co stanowi 46,15% ogółu. Kolejną przyczyną jest niedostosowanie prędkości do warunków ruchu (12), co stanowi 23,08% wszystkich przyczyn wypadków spowodowanych przez kierujących pojazdami oraz wjazd przy czerwonym świetle (5), co stanowi 9,62% ogólnej liczby wypadków w tej kategorii.
Główną przyczyną wypadków drogowych ze skutkiem śmiertelnym z winy kierującego pojazdem jest nieprawidłowe przejeżdżanie przejść dla pieszych. Podsumowując liczbę wypadków z winy kierującego z analogicznym okresem roku ubiegłego należy stwierdzić jej spadek o 62 tj. o 54,38% oraz spadek liczby osób zabitych o 9 tj. o 90,0%.
Przyczyny wypadków drogowych z winy pieszego:
Z WINY PIESZEGO |
WYPADKI |
ZABICI |
RANNI |
|||
2009 |
% |
2009 |
% |
2009 |
% |
|
OGÓŁEM |
12 |
100% |
2 |
100% |
10 |
100% |
Nieostrożne wejście na jezdnię przed jadącym pojazdem |
3 |
25,0% |
1 |
50,0% |
2 |
20,0% |
Przekraczanie jezdni w miejscu niedozwolonym |
6 |
50,0% |
1 |
50,0% |
5 |
50,0% |
Wejście na jezdnię przy czerwonym świetle |
3 |
25,0% |
0 |
0% |
3 |
30,0% |
Kolejną grupą sprawców wypadków drogowych są piesi. W styczniu 2009 roku piesi spowodowali 12 wypadków, w wyniku których śmierć poniosły 2 osoby, a rannych zostało 10 uczestników ruchu. Najczęstszą przyczyną wypadków z winy pieszego jest przekraczanie jezdni w miejscach niedozwolonych 50,0% wypadków spowodowanych przez pieszych uczestników ruchu drogowego. Podsumowując liczbę wypadków z winy pieszego z analogicznym okresem roku ubiegłego odnotowano spadek o 44 tj. o 78,57%.
Bezpieczeństwo pieszych w miejscach przeznaczonych dla ruchu pieszego:
MIEJSCA UDOSTĘPIONE DLA RUCHU PIESZEGO |
WYPADKI |
ZABICI |
RANNI |
|||
2009 |
% |
2009 |
% |
2009 |
% |
|
OGÓŁEM |
57 |
100% |
1 |
100% |
61 |
100% |
Przejście dla pieszych |
31 |
54,39% |
1 |
100,00% |
32 |
52,46% |
Skrzyżowanie |
26 |
45,61% |
0 |
0,00% |
29 |
47,54% |
Analizując bezpieczeństwo pieszych w styczniu 2009 roku stwierdzić należy, iż najwięcej, bo aż 31 wypadków miało miejsce na wyznaczonych przejściach dla pieszych (54,39% ogółu).