Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

STYCZEŃ 2009

Data publikacji 23.02.2009

W styczniu 2009 roku na terenie miasta stołecznego Warszawy odnotowano: 64 wypadki drogowe (o 106 mniej niż w styczniu 2008r.), w wyniku których: - 3 osoby poniosły śmierć (mniej o 14), a - 71 osób doznało obrażenia ciała (mniej o 111); oraz 1581 kolizji drogowych (mniej o 458).

 

STATYSTYKA ZDARZEŃ DROGOWYCH W STYCZNIU 2009  ROKU

 

Według wstępnych danych szacunkowych, w styczniu 2009 roku na terenie Polski odnotowano:

 

§         2931 wypadków drogowych (o 911 mniej niż w styczniu 2008r.), w wyniku których:

-       327 osób poniosło śmierć (mniej o 104), a

-       3792 osoby doznały obrażenia ciała (mniej o 953).

 

 

W tym samym okresie czasu na terenie garnizonu stołecznego (Warszawa i ościenne powiaty), wg. danych szacunkowych, zaistniało:

 

§         155 wypadków drogowych (o 154 mniej niż w styczniu 2008r.), w wyniku których:

-       13 osób poniosło śmierć (mniej o 23), a

-       184 osoby doznały obrażenia ciała (mniej o 169).

§         2438 kolizji drogowych (mniej o 585).

 

W styczniu 2009 roku na terenie miasta stołecznego Warszawy odnotowano:

 

§         64 wypadki drogowe (o 106 mniej niż w styczniu 2008r.), w wyniku których:

-       3 osoby poniosły śmierć (mniej o 14), a

-       71 osób doznało obrażenia ciała (mniej o 111).

§         1581 kolizji drogowych (mniej o 458).

 

W Warszawie najwięcej wypadków drogowych w styczniu 2009 roku miało miejsce na terenie dzielnic:

Ø      Śródmieście – 8 wypadków,

Ø      Białołęka, Praga Południe, Wola – po 7 wypadków.

natomiast wypadki, w których zginęły osoby zaistniały na terenie Białołęki, Woli, Żoliborza.

 

  

Statystyka zdarzeń drogowych z podziałem na poszczególne dzielnice przedstawia się następująco:

 

 

Dzielnica

Wypadki

Zabici

Ranni

 

2008

2009

2008

2009

2008

2009

BEMOWO

7

1

0

0

7

1

BIAŁOŁĘKA

11

7

2

1

10

7

BIELANY

14

4

2

0

12

5

MOKOTÓW

19

6

2

0

19

6

OCHOTA

11

2

0

0

14

2

PRAGA POŁUDNIE

26

7

1

0

30

10

PRAGA PÓŁNOC

14

2

3

0

11

2

REMBERTÓW

1

0

0

0

2

0

ŚRÓDMIEŚCIE

23

8

1

0

32

8

TARGÓWEK

8

1

1

0

8

1

URSUS

4

4

0

0

4

5

URSYNÓW

9

4

2

0

9

4

WAWER

2

5

0

0

3

7

WILANÓW

1

1

0

0

2

2

WŁOCHY

5

2

0

0

6

2

WOLA

11

7

2

1

10

7

ŻOLIBORZ

2

2

1

1

1

1

WESOŁA

2

1

0

0

2

1

OGÓŁEM

170

64

17

3

182

71

               

 

 

Zdarzenia drogowe z podziałem na dni tygodnia:

 

 

DNI TYGODNIA

WYPADKI

ZABICI

RANNI

2008

2009

2008

2009

2008

2009

OGÓŁEM

170

64

17

3

182

71

PONIEDZIAŁEK

32

16

4

0

31

19

WTOREK

25

7

1

1

32

7

ŚRODA

34

7

0

0

39

8

CZWARTEK

22

10

7

2

18

8

PIĄTEK

19

13

1

0

20

15

SOBOTA

20

8

0

0

24

11

NIEDZIELA

18

3

4

0

18

3

 

            Analizując zdarzenia drogowe z podziałem na dni tygodnia stwierdzić należy, iż najwięcej wypadków drogowych miało miejsce w poniedziałki i piątki, a najwięcej wypadków ze skutkiem śmiertelnym zaistniało w czwartki.

   

Zdarzenia drogowe z podziałem na pory dnia:

 

 

GODZINY

WYPADKI

ZABICI

RANNI

2008

2009

2008

2009

2008

2009

OGÓŁEM

170

64

17

3

182

71

2.00 - 6.00

5

2

2

0

5

2

6.00 - 10.00

15

9

2

1

14

9

10.00 - 14.00

28

15

5

1

24

14

14.00 - 18.00

42

16

0

0

53

18

18.00 - 22.00

56

18

5

1

60

24

22.00 - 2.00

24

4

3

0

26

4

 

        Najwyższa liczba wypadków w styczniu 2009 roku miała miejsce w przedziale czasowym 18.00 - 22.00 i w tych godzinach odnotowano najwyższą liczbę osób rannych. Wypadki, w których osoby poniosły śmierć, miały miejsce w godzinach 6.00-14.00 oraz 18.00-22.00.

  

Przyczyny wypadków drogowych wg użytkownika drogi w styczniu  2008/2009:

 

PRZYCZYNY Z WINY

WYPADKI

ZABICI

RANNI

2008

2009

2008

=100

2008

2009

2008

=100

2008

2009

2008

=100

OGÓŁEM

170

64

37,65

17

3

17,65

182

71

39,01

KIERUJĄCEGO

114

52

45,61

10

1

10,00

131

61

46,56

PIESZEGO

56

12

21,43

7

2

28,57

51

10

19,61

 

Z powyższej tabeli wynika, iż najwięcej wypadków spowodowanych było przez kierujących pojazdami – 81,25% wszystkich wypadków. Piesi spowodowali 12 wypadków, co stanowi 18,75% ogółu wypadków. W porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego nastąpił spadek liczby wypadków zarówno z winy kierującego jak i z winy pieszego.

  

 

Przyczyny wypadków drogowych z winy kierującego pojazdem:

 

Z WINY KIERUJĄCEGO

WYPADKI

ZABICI

RANNI

2009

%

2009

%

2009

%

OGÓŁEM

52

100%

1

100%

61

100%

Jazda po niewłaściwej stronie drogi

3

5,77%

0

0%

4

6,56%

Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu

12

23,08%

0

0%

15

24,59%

Nieprawidłowe: cofanie

1

1,92%

0

0%

1

1,64%

Nieprawidłowe: omijanie

2

3,85%

0

0%

2

3,28%

Nieprawidłowe: przejeżdżanie przejścia dla pieszych

24

46,15%

1

100%

25

40,98%

Nieprawidłowe: wyprzedzanie

1

1,92%

0

0%

2

3,28%

Nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu

4

7,69%

0

0%

6

9,84%

Wjazd przy czerwonym świetle

5

9,62%

0

0%

6

9,84%

          

           Z powyższej tabeli wynika, że przyczyną największej liczby wypadków spowodowanych przez kierujących uczestników jest nieprawidłowe przejeżdżanie przejść dla pieszych (24), co stanowi 46,15% ogółu. Kolejną przyczyną jest niedostosowanie prędkości do warunków ruchu (12), co stanowi 23,08% wszystkich przyczyn wypadków spowodowanych przez kierujących pojazdami oraz wjazd przy czerwonym świetle (5), co stanowi 9,62% ogólnej liczby wypadków w tej kategorii.

              Główną przyczyną wypadków drogowych ze skutkiem śmiertelnym z winy kierującego pojazdem jest nieprawidłowe przejeżdżanie przejść dla pieszych. Podsumowując liczbę wypadków z winy kierującego z analogicznym okresem roku ubiegłego należy stwierdzić jej spadek o 62 tj. o 54,38% oraz spadek liczby osób zabitych o 9 tj. o 90,0%.

  

Przyczyny wypadków drogowych z winy pieszego:

 

Z WINY PIESZEGO

WYPADKI

ZABICI

RANNI

2009

%

2009

%

2009

%

OGÓŁEM

12

100%

2

100%

10

100%

Nieostrożne wejście na jezdnię przed jadącym pojazdem

3

25,0%

1

50,0%

2

20,0%

Przekraczanie jezdni w miejscu niedozwolonym

6

50,0%

1

50,0%

5

50,0%

Wejście na jezdnię przy czerwonym świetle

3

25,0%

0

0%

3

30,0%

 

Kolejną grupą sprawców wypadków drogowych są piesi. W styczniu 2009 roku piesi spowodowali 12 wypadków, w wyniku których śmierć poniosły 2 osoby, a rannych zostało 10 uczestników ruchu. Najczęstszą przyczyną wypadków z winy pieszego jest przekraczanie jezdni w miejscach niedozwolonych 50,0% wypadków spowodowanych przez pieszych uczestników ruchu drogowego. Podsumowując liczbę wypadków z winy pieszego z analogicznym okresem roku ubiegłego odnotowano spadek    o 44 tj. o 78,57%.

 

Bezpieczeństwo pieszych w miejscach przeznaczonych dla ruchu pieszego:

 

MIEJSCA UDOSTĘPIONE DLA RUCHU PIESZEGO

WYPADKI

ZABICI

RANNI

2009

%

2009

%

2009

%

OGÓŁEM

57

100%

1

100%

61

100%

Przejście dla pieszych

31

54,39%

1

100,00%

32

52,46%

Skrzyżowanie

26

45,61%

0

0,00%

29

47,54%

 

Analizując bezpieczeństwo pieszych w styczniu 2009 roku stwierdzić należy, iż najwięcej, bo aż 31 wypadków miało miejsce na wyznaczonych przejściach dla pieszych (54,39% ogółu).

 

 

Powrót na górę strony