SEKCJA PROFILAKTYKI SPOŁECZNEJ

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

CZAS NA ROWER

Data publikacji 14.03.2014

Zbliżający się sezon wiosenny i dobra pogoda zachęcają do korzystania z rowerów. Najbezpieczniejszym miejscem dla rowerzystów są drogi rowerowe. Jednak nie wszędzie je znajdziemy i musimy wiedzieć gdzie możemy poruszać się na rowerze oraz jak robić to bezpiecznie i zgodnie z przepisami. Przypominamy zatem podstawowe przepisy dotyczące ruchu rowerowego.

Rowerzysta ma obowiązek poruszania się po drodze rowerowej lub pasie ruchu dla rowerów. Jeżeli takich miejsc nie ma, musi jechać tak jak wszystkie pojazdy po jezdni. Oczywiście obowiązują go znaki drogowe (czyli np. zakaz jazdy po pasie „BUS”) oraz przepisy – w tym także obowiązek jazdy jak najbliżej prawej krawędzi jezdni bądź pasa ruchu.

 

Chodnik jest miejscem przeznaczonym do ruchu pieszych i kierujący rowerem może z niego korzystać sporadycznie. Wyjątki, kiedy rowerzysta może jechać po chodniku:

1.     opiekuje się osobą w wieku do lat 10 kierującą rowerem; 

2.     szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 50 km/h, wynosi co najmniej 2 m i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów; 

3.     warunki pogodowe zagrażają bezpieczeństwu rowerzysty na jezdni (śnieg, silny wiatr, ulewa, gołoledź, gęsta mgła).

Na chodniku kierujący rowerem ma obowiązek jechać powoli, zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym.

Podobnie na drodze dla rowerów i pieszych rowerzysta musi zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym.

 

Jazda na rowerze może sprawiać ogromną przyjemność, ale należy również pamiętać o zakazach obowiązujących tę grupę uczestników ruchu:

-        zabrania się jazdy obok innego uczestnika ruchu drogowego (zgodnie z przepisami taka jazda wyjątkowo jest dopuszczalna jeżeli nie utrudnia to poruszania się innym uczestnikom ruchu albo w inny sposób nie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego – nie polecamy takiego sposobu jazdy z uwagi na bezpieczeństwo);

-        jazda bez trzymania co najmniej jednej ręki na kierownicy oraz nóg na pedałach lub podnóżkach jest niedopuszczalna;

-        nie wolno czepiać się pojazdów.

 

Najmłodsi pasażerowie pojazdów są najbardziej narażeni na urazy kiedy dochodzi do upadku lub zderzenia. Dlatego dziecko w wieku do lat 7 może być przewożone na rowerze pod warunkiem umieszczenia na dodatkowym siodełku zapewniającym bezpieczną jazdę. Założenie dziecku kasku w takim przypadku będzie dodatkową ochroną, a ponadto wdroży je do bardziej bezpiecznego i świadomego zachowania na drodze, kiedy zostanie już samodzielnym rowerzystą. Dzieci mogą być również przewożone w przyczepie przystosowanej konstrukcyjnie do przewozu osób, ciągniętej przez rower lub wózek rowerowy. Taka przyczepa powinna być wyposażona w dyszel wyposażony w urządzenie sprzęgowe uniemożliwiające przewrócenie się przyczepy w przypadku przewrócenia się roweru (nie dotyczy przyczepy jednokołowej) oraz posiadać odpowiednie oświetlenie.

 

Wyjazd rowerem na drogę musi być poprzedzony sprawdzeniem jego stanu. Na pewno każdy sprawdza czy jego pojazd nie jest zakurzony i czy koła są napompowane. Pamiętajmy również o sprawdzeniu hamulców oraz oświetlenia, które jest szczególnie ważne w przypadku ograniczonej widoczności, jazdy po zmroku czy w tunelu. Obowiązkowe wyposażenie roweru to:

·         z przodu – co najmniej jedno światło pozycyjne barwy białej lub żółtej selektywnej, może być migające;

·         z tyłu – co najmniej jedno światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkąt oraz co najmniej w jedno światło pozycyjne barwy czerwonej, może być migające;

·         co najmniej jeden skutecznie działający hamulec;

·         dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku.

 

Świadomy i bezpieczny rowerzysta to taki, który dba o bezpieczeństwo swoje i innych, stosuje się do przepisów oraz zakłada kask i odblaski.

Policjanci warszawskiej „drogówki” życzą wszystkim użytkownikom rowerów jak najwięcej radości z jazdy. Razem możemy sprawić, aby ten środek lokomocji był bezpieczny i przyjazny dla wszystkich.

Powrót na górę strony