BEZPIECZEŃSTWO OSÓB PIESZYCH
W 2016 roku na drogach m.st. Warszawy grupą szczególnie narażoną na niebezpieczeństwo byli piesi - niechronieni uczestnicy ruchu drogowego. Stanowili 38% wszystkich ofiar wypadków drogowych. Nie mając pasów bezpieczeństwa, poduszek powietrznych czy osłony karoserii, nie mogą liczyć na żadną ochronę. Bezpieczeństwo pieszych jest ważne dla wszystkich, ponieważ każdy porusza się jako pieszy (do samochodu trzeba dojść!) - a więc jest niechronionym uczestnikiem ruchu drogowego,
Z analizy przeprowadzonej w Wydziale Ruchu Drogowego Komendy Stołecznej Policji wynika, że w 2016 roku w Warszawie doszło do 391 wypadków drogowych z udziałem pieszych - o 19 więcej niż w roku poprzednim. Zginęły w nich 33 osoby, a 383 osoby odniosły obrażenia ciała.
MIESIĄC | WYPADKI | ZABICI | RANNI | |||
---|---|---|---|---|---|---|
2015 | 2016 | 2015 | 2016 | 2015 | 2016 | |
OGÓŁEM | 372 | 391 | 35 | 33 | 358 | 383 |
STYCZEŃ | 41 | 33 | 2 | 2 | 41 | 31 |
LUTY | 29 | 43 | 2 | 7 | 27 | 38 |
MARZEC | 34 | 25 | 3 | 2 | 33 | 23 |
KWIECIEŃ | 30 | 20 | 3 | 0 | 29 | 20 |
MAJ | 22 | 31 | 1 | 1 | 24 | 32 |
CZERWIEC | 25 | 30 | 2 | 4 | 24 | 27 |
LIPIEC | 16 | 18 | 1 | 3 | 16 | 17 |
SIERPIEŃ | 19 | 20 | 1 | 2 | 18 | 23 |
WRZESIEŃ | 20 | 27 | 2 | 2 | 21 | 25 |
PAŹDZIERNIK | 34 | 41 | 3 | 4 | 33 | 42 |
LISTOPAD | 41 | 33 | 3 | 2 | 39 | 32 |
GRUDZIEŃ | 61 | 70 | 12 | 4 | 53 | 73 |
Najwięcej wypadków drogowych z udziałem pieszych odnotowano w miesiącach zimowych. Wpływ na taki stan mają złe warunki atmosferyczne, a zwłaszcza szybciej zapadający zmrok co powoduje, że pieszy jest mniej widoczny na drodze.
W 2016 roku najwięcej osób pieszych zginęło w lutym - 7 osób, natomiast największą liczbę osób rannych odnotowano w grudniu - 73 osoby.
DNI TYGODNIA | WYPADKI | ZABICI | RANNI | |||
---|---|---|---|---|---|---|
2015 | 2016 | 2015 | 2016 | 2015 | 2016 | |
OGÓŁEM | 372 | 391 | 35 | 33 | 358 | 383 |
PONIEDZIAŁEK | 57 | 59 | 8 | 4 | 53 | 59 |
WTOREK | 75 | 60 | 6 | 1 | 71 | 60 |
ŚRODA | 59 | 65 | 4 | 5 | 56 | 67 |
CZWARTEK | 59 | 75 | 2 | 8 | 60 | 72 |
PIĄTEK | 65 | 70 | 5 | 8 | 68 | 65 |
SOBOTA | 39 | 35 | 10 | 4 | 31 | 35 |
NIEDZIELA | 18 | 27 | 0 | 3 | 19 | 25 |
Do największej liczby wypadków z udziałem pieszych dochodziło w czwartki (75 wypadków, 8 osób zabitych, 72 osoby ranne) oraz w piątki (70 wypadków, 8 osób zabitych, 65 osób rannych).
MIESIĄC | WYPADKI | ZABICI | RANNI | |||
---|---|---|---|---|---|---|
2015 | 2016 | 2015 | 2016 | 2015 | 2016 | |
OGÓŁEM | 372 | 391 | 35 | 33 | 358 | 383 |
2.00 - 6.00 | 11 | 11 | 1 | 0 | 10 | 11 |
6.00-10.00 | 59 | 61 | 4 | 7 | 57 | 55 |
10.00-14.00 | 83 | 71 | 11 | 7 | 77 | 68 |
14.00-18.00 | 132 | 111 | 10 | 7 | 127 | 115 |
18.00-22.00 | 74 | 113 | 6 | 12 | 76 | 109 |
22.00-2.00 | 13 | 24 | 3 | 0 | 11 | 25 |
Najwięcej osób rannych i zabitych wśród pieszych odnotowano w wypadkach drogowych, do których doszło w godzinach 18.00-22.00.
2016 ROK | LICZBA OFIAR | ZABICI | RANNI |
---|---|---|---|
do 6 lat | 16 | 0 | 16 |
7-14 lat | 35 | 1 | 34 |
15-17 lat | 14 | 0 | 14 |
18-24 lata | 38 | 0 | 38 |
25-39 lat | 105 | 3 | 102 |
40-59 lat | 71 | 6 | 65 |
60 lat i więcej | 129 | 23 | 106 |
W wypadkach drogowych na terenie Warszawy najbardziej zagrożoną grupą wiekową są osoby powyżej 60 roku życia.
2016 ROK | WYPADKI | ZABICI | RANNI |
---|---|---|---|
samochód osobowy | 267 | 15 | 252 |
rower | 12 | 0 | 12 |
autobus komunikacji miejskiej | 10 | 1 | 9 |
samochód ciężarowy | 16 | 6 | 10 |
motocykl | 5 | 0 | 5 |
Najwięcej osób pieszych było potrąconych przez samochody osobowe (267 wypadków, 15 osób zabitych, 252 osoby ranne). Kolejną kategorią pojazdów, których kierujący doprowadzili do zdarzeń z udziałem pieszych, były samochody ciężarowe (16 wypadków, 6 osób zabitych, 10 osób rannych).
2016 ROK | LICZBA OFIAR | ZABICI | RANNI |
---|---|---|---|
Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejściu dla pieszych | 232 | 11 | 221 |
Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu w innych okolicznościach | 37 | 2 | 35 |
Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu | 12 | 1 | 11 |
Nieprawidłowe cofanie | 19 | 5 | 14 |
Niestosowanie się do sygnalizacji świetlnej | 7 | 1 | 6 |
Najczęstszą przyczyną potrąceń pieszych z winy kierujących było nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na pasach przejścia (232 wypadki, 11 osób zabitych, 221 osób rannych).
OFIARY - PIESI NA PRZESTRZENI OSTATNICH 10 LAT
Liczba pieszych - ofiar wypadków drogowych - od 10 lat systematycznie się zmniejsza. W porównaniu do 2007 roku, w roku ubiegłym liczba zabitych spadła o 40 osób, a rannych o 373 osób.
Z uwagi na znaczną ilość osób zabitych i rannych wśród pieszych, Biuro Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji realizuje "Krajowy Program działań na rzecz bezpieczeństwa pieszych w 2017 roku".
Na podstawie założeń powyższego planu, na terenie działania Komendanta Stołecznego Policji, w zakresie poprawy bezpieczeństwa osób pieszych kontynuowane są działania "Krajowego Programu poprawy bezpieczeństwa pieszych w ruchu drogowym na lata 2015-2016". Głównym celem "Programu" jest poprawa bezpieczeństwa pieszych, a prowadzone przedsięwzięcia koncentrują się na obszarach:
- kształtowanie świadomości kierujących i pieszych,
- usprawnienie nadzoru nad ruchem drogowym w obszarze bezpieczeństwa pieszych,
- wdrażanie rozwiązań w zakresie inżynierii i infrastruktury drogowej poprawiających bezpieczeństwo pieszych,
- intensyfikacja prowadzenia działań prewencyjno-kontrolnych w obszarach o wysokim poziomie zagrożenia pieszych,
- diagnozowanie stanu bezpieczeństwa drogowego w zakresie bezpieczeństwa pieszych.