Nadzór KGP nad strażami gminnymi (miejskimi)

Data publikacji 13.09.2011

Stanowisko BPiRD KGP, poparte opinią Biura Prawnego KGP, dotyczące istoty nadzoru fachowego sprawowanego przez Komendanta Głównego Policji nad strażami gminnymi (miejskimi).

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o strażach gminnych nadzór nad działalnością straży sprawuje wójt, burmistrz (prezydent miasta), a w zakresie fachowym – Komendant Główny Policji poprzez właściwego komendanta wojewódzkiego/Stołecznego Policji. Na podstawie art. 9 ust. 2 przedmiotowej ustawy, Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji wydał w dniu 12 sierpnia 2004 r. rozporządzenie w sprawie zakresu i sposobu współpracy Policji ze strażami gminnymi (miejskimi) oraz zakresu sprawowania przez Komendanta Głównego Policji nadzoru nad działalnością straży. W § 5 tego rozporządzenia określono jedynie zakres sprawowania przez Komendanta Głównego Policji fachowego nadzoru nad działalnością straży gminnych (miejskich).

W związku z powyższym, zagadnienie sprawowania przez Komendanta Głównego Policji (poprzez właściwego terytorialnie komendanta wojewódzkiego/Stołecznego Policji) fachowego nadzoru nad strażami gminnymi (miejskimi) budzi pewne wątpliwości prawne. Spowodowane one są przede wszystkim szczątkowym i lakonicznym unormowaniem przedmiotowego zagadnienia w powołanych wyżej aktach prawnych. Zarówno bowiem w ustawie o strażach gminnych, jak i w wydanym na jej podstawie rozporządzeniu, nie sprecyzowano na czym ma polegać fachowy nadzór, a w szczególności nie określono trybu jego sprawowania przez Policję. W powyższych aktach prawnych nie określono także instrumentów skutecznego oddziaływania na działalność nadzorowanych straży, co stanowi o istocie nadzoru w znaczeniu ścisłym. Przewidziane bowiem w § 5 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia, uwagi i wnioski nie są wiążącymi dyrektywami wytyczającymi kierunki zmian w sposobie realizacji zadań podlegających nadzorowi jednostek straży.

W ocenie Biura Prewencji i Ruchu Drogowego KGP przez nadzór fachowy należy rozumieć planowe czynności sprawdzające wykonywane przez Komendanta Głównego Policji za pośrednictwem komendantów wojewódzkich/Stołecznego Policji.

Celem czynności jest natomiast sprawdzenie sposobu realizacji zadań i obowiązków prawnych nałożonych na straż gminną (miejską) ustawą o strażach gminnych, identyfikacja występujących problemów, formułowanie i wyciąganie wniosków, wskazywanie rozwiązań,
a następnie przekazywanie ich kierownictwu KGP oraz właściwej radzie gminy, burmistrzowi (prezydentowi miasta).

Używanie określenia „kontrola” i stosowanie procedur przypisanych kontroli przy sprawowaniu nadzoru fachowego nad strażami gminnymi (miejskimi), jest zbyt szerokim rozumieniem pojęcia „nadzór fachowy”. Zgodnie bowiem z treścią § 13 Zarządzenia nr 7 z dnia 29 marca 2001 r. Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie szczegółowych warunków i trybu przeprowadzania kontroli Urzędu Obsługi Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz organów i jednostek organizacyjnych podległych, podporządkowanych i nadzorowanych przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, do kontroli uprawnione są jedynie ściśle określone komórki organizacyjne. Kontrola nieodzownie powiązana jest również z uprawnieniami do podejmowania przewidzianych prawem środków wiążących nadzorowanego. W omawianym przypadku brak jest tego bezpośredniego związku.

 

Źródło: Wydział Zabezpieczenia Prewencyjnego Biura Prewencji KGP

Powrót na górę strony