Straż miejska a mandaty z ustawy o przeciwdziałaniu alkoholizmowi
Stanowisko w sprawie możliwości nakładania przez strażników straży gminnych (miejskich) mandatów karnych za naruszenie przepisów karnych zawartych w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi opracowane przez Biuro Prawne KGP oraz Biuro Prewencji i Ruchu Drogowego KGP.
Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 3 Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 17 listopada 2003 r. w sprawie wykroczeń, za które strażnicy straży gminnych są uprawnieni do nakładania grzywien w drodze mandatu karnego (Dz. U. Nr 208, poz. 2026) strażnicy mogą nałożyć grzywnę w drodze mandatu karnego za naruszenie dyspozycji określonych w art. 431 ust. 1 oraz art. 45 pkt 2 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Przepis ten sformułowany jest w sposób jednoznaczny i nie budzący wątpliwości interpretacyjnych, a zawarty w nim katalog wykroczeń jest precyzyjny i zamknięty. Nie jest zatem dopuszczalne rozszerzanie enumeratywnie wyliczonych w nim wykroczeń w drodze interpretacji.
Należy dodatkowo podkreślić, że jedną z podstawowych zasad prawa wykroczeń jest zasada niekaralności usiłowania, a wyjątkiem – karalność usiłowania (art. 11 § 2 k.w.). Jednym z takich wyjątków jest właśnie art. 431 ust. 2 cytowanej ustawy.
Z uwagi na powyższe, strażnicy straży gminnych (miejskich) nie mają uprawnień do nakładania grzywien w drodze mandatu karnego za wykroczenie z art. 431 ust. 2 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Natomiast mogą oni stosować środki oddziaływania wychowawczego, czy też skierować wniosek o ukaranie do sądu.
źródło: Biuro Prewencji KGP