Znaczenie badanie okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy w praktyce policyjnej
Wypadek przy pracy został zdefiniowany, w ustawie o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych, jako nagłe zdarzenie wywołane przyczyną zewnętrzną powodujące uraz lub śmierć, które nastąpiło w związku z pracą.
Praktyka pokazuje, że wielokrotnie to właśnie policjanci są pierwsi na miejscu nagłego zdarzenia, które nastąpiło w związku z pracą. Dlatego też ważna jest odpowiednie zabezpieczenie śladów i dowodów oraz przekazanie kompletnej i kompetentnej informacji, a także właściwa kwalifikacja zdarzenia i powiadomienie służb Państwowej Inspekcji Pracy.
Zdarzenie określane jako "wypadek przy pracy" ma kilka charakterystycznych cechy:
jest zdarzeniem nagłym,
wywołanym przyczyną zewnętrzną;
powodującym uraz lub śmierć;
pozostającym w związku z pracą ...
... i może mieć kilka kategorii:
• śmiertelnywypadek przy pracy;
• ciężkiwypadek przy pracy;
• zbiorowywypadek przy pracy.
Zasadniczo, najwazniejszym zadaniem jest zabezpieczenie miejsca wypadku w sposób wykluczający:
•dopuszczeniedo miejsca wypadku osób niepowołanych;
•uruchamianiebez koniecznej potrzeby maszyn i innych urządzeń technicznych, które miały związekz wypadkiem;
•dokonaniazmiany położenia maszyn i innych urządzeń technicznych, a takżeinnych przedmiotów, które spowodowały wypadek lub pozwalają odtworzyć jegookoliczności.
Profesjonalizacji wykonywania policyjnych zadań, w tym zakresie, służy szkolenie przygotowane przez Wydział Doskonalenia Zawodowego KSP, realizowane przez specjalistów Okręgowej Inspekcji Pracy w Warszawie. Jest ono skierowane do funkcjonariuszy i pracowników jednostek oraz komórek organizacyjnych podległych Komendantowi Stołecznemu Policji.
W zajęciach regionalnego doskonalenia zawodowego "Badanie okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy. Aspekt prawny i praktyczny współpracy Okręgowego Inspektoratu Pracy w Warszawie oraz Komendy Stołecznej Policji" wzięło udział 165 policjantów i pracowników Policji. W trakcie szkolenia zostały omówione następujące zagadnienia:
- prawne oraz praktyczne elementy przy ustalaniu okoliczności i przyczyn badania wypadków przy pracy;
- obowiązki pracodawcy w przypadku zaistnienia wypadków przy pracy a postępowanie powypadkowe;
- zadania Państwowej Inspekcji Pracy oraz Policji w sytuacji zaistnienia zdarzenia będącego wypadkiem przy pracy.
Celem spotkania było wypracowanie dobrych praktyk współpracy pomiędzy KSP a OIP w Warszawie w trakcie zaistnienia wypadku przy pracy, w podmiotach powierzających pracę zarobkową.
Inicjatorem przedsięwzięcia była pani kom. Barbara Jamrozik, specjalista WDZ KSP, realizującą zadania związane z procesem szkoleń w zakresu BHP.