Pamiętaj wykonywanie lotów „DRONAMI” w okolicy lotniska jest dozwolone tylko w określonych przypadkach i często wymaga zgody
Bezzałogowe statki powietrzne podlegają przepisom prawa lotniczego, a nieodpowiednio używane mogą stanowić zagrożenie dla ruchu lotniczego lub bezpieczeństwa publicznego. Za naruszenie przepisów w zakresie ruchu lotniczego bezzałogowymi statkami powietrznymi przewidziane są sankcje karne, w tym kara pozbawienia wolności.
Bezzałogowe statki powietrzne, potocznie nazywane „dronami”, w coraz szerszym zakresie są użytkowane na całym świecie. W Polsce również obserwowany jest wzrost zainteresowania tymi urządzeniami, szczególnie wśród osób latających w celach rekreacyjnych.
Wykonywanie lotów Bezzałogowymi Statkami Powietrznymi w strefie CTR (Controlled Traffic Region) Lotniska Chopina w Warszawie podlega ścisłym ograniczeniom. Loty w strefie CTR możliwe są bez wymaganej zgody bezzałogowymi statkami powietrznymi, których masa nie przekracza 0,9 kg w przypadku wykonywania lotów w odległości większej niż 1 km od granicy lotniska do wysokości nie większej niż 30 m. Wykonywanie lotów w odległości większej niż 6 km od granicy lotniska bezzałogowymi statkami powietrznymi oraz modelami latającymi o masie startowej nie większej niż 25 kg i do wysokości nie większej niż 100 m nad poziomem terenu jest dozwolone. Loty bezzałogowymi statkami powietrznymi nie spełniające powyższych wymogów obligatoryjnie podlegają zgłoszeniu Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej za pośrednictwem aplikacji DroneTower na minimum 24 godziny przed planowanym lotem i są możliwe po uzyskaniu zgody na ich wykonanie. Dodatkowo operator BSP przed każdym lotem może sprawdzić w aplikacji mobilnej DroneTower lub na stronie DroneMap jakie strefy geograficzne występują w danym miejscu oraz dowiedzieć się o obowiązujących w nich ograniczeniach, których należy przestrzegać.
Podstawy prawne:
Ustawa z dnia 3 lipca 2002r. - Prawo Lotnicze (Dz. U. z 2024 r. poz. 1272 oraz z 2025 r. poz 31 i a79)
Ustawa z dnia 8 grudnia 2006r. o Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (Dz. U. z 2024r. poz 1272 oraz z 2025r. poz. 179);
Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/947 z dnia 24 maja 2019 r (wersja skonsolidowana z dnia 4 kwietnia 2022 r.) w sprawie przepisów i procedur dotyczących eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych;
Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/945 z dnia 12 marca 2019r. (wersja skonsolidowana z dnia 9 sierpnia 2020 r.) w sprawie bezzałogowych systemów powietrznych oraz operatorów bezzałogowych systemów powietrznych państw trzecich;
Wytyczne nr 7/2024 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 20 maja 2024 r. w sprawie sposobu wykonywania operacji przy użyciu systemów bezzałogowych statków powietrznych w związku z wejściem w życie przepisów rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 2019/947 z dnia 24 maja 2019 r. w sprawie przepisów i procedur dotyczących eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych;
Wytyczne nr 4/2025 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 21 lutego 20258 r. w sprawie wyznaczenia stref geograficznych dla systemów bezzałogowych statków powietrznych.
