Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Znalazłeś przedmiot? Poznaj swoje prawa i obowiązki

Data publikacji 22.07.2015

W dniu 21 czerwca 2015 roku weszła w życie zmieniona Ustawa o rzeczach znalezionych. Ustawę stosuje się odpowiednio do zwierząt, które zabłąkały się lub uciekły, ale nie obejmuje ona swoim zastosowaniem zabytków archeologicznych. Poniżej przedstawiamy prawa i obowiązki, jakie ciążą na znalazcy.

Każdy, kto znajdzie jakąś rzecz i zna jej właściciela, ma obowiązek powiadomić go niezwłocznie o jej znalezieniu. W sytuacji, gdy nie znamy osoby uprawnionej do odbioru rzeczy, natychmiast powinniśmy zawiadomić o znalezieniu przedmiotu – właściwego starostę. Inaczej postępujemy,
w sytuacji gdy znajdziemy rzecz w budynku publicznym (np. w szpitalu, urzędzie) czy w środkach komunikacji miejskiej (np.  w autobusie, w pociągu), wtedy znalezisko przekazujemy do biura zarządcy budynku lub przewoźnikowi. Po odbiór właściciel powinien się zgłosić w terminie 3 dni.
Po tym czasie biuro lub zarządca przekazuje daną rzecz właściwemu staroście.

Starosta może odmówić przyjęcia przedmiotu, którego szacunkowa wartość nie przekracza 100 złotych, chyba że jest to rzecz o wartości historycznej, naukowej lub artystycznej. Decyzja dotycząca wartości zguby, należy do urzędnika lub pracownika biura i jest podejmowana w oparciu
o sprawdzenie cen danego przedmiotu np. na stronach aukcyjnych. W przypadku, gdy biuro odmówi przyjęcia rzeczy, znalazca może postąpić z nią według własnego uznania.

Znalazcy lub przechowującemu przysługuje prawo zatrzymania. Według Kodeksu Cywilnego znalazca staje się właścicielem znalezionej rzeczy w sytuacji, gdy uczynił on zadość swoim obowiązkom oraz, gdy przedmiot nie zostanie odebrany przez osobę uprawnioną w ciągu roku od dnia doręczenia jej wezwania do odbioru, a w przypadku niemożności wezwania – w ciągu dwóch lat od dnia znalezienia przedmiotu. Nie dotyczy to zabytków oraz materiałów archiwalnych, które przechodzą na własność Skarbu Państwa. W przypadku nieodebrania rzeczy przez znalazcę w wyznaczonym terminie, właścicielem stanie się powiat.

Koszty przechowywania rzeczy poniesione przez znalazcę obciążają osobę uprawnioną do odbioru przedmiotu,  do wysokości wartości rzeczy, w dniu odbioru. Przejecie rzeczy od starosty możliwe jest tylko i wyłącznie po uregulowaniu kosztów jej przechowywania.

Znalazca, który dopełnił wszystkich ciążących na nim obowiązków, może żądać znaleźnego od osoby uprawnionej do odbioru przedmiotu. Znaleźne wynosi 10% wartości zgubionej rzeczy. Swoje roszczenie musi zgłosić najpóźniej w chwili wydania zguby właścicielowi.

Biuro Rzeczy Znalezionych Urzędu m. st. Warszawy mieści się przy ul. Dzielnej 15.

Godziny pracy:

Poniedziałek: 8.00 - 18.00

Wtorek - piątek: 8.00 - 16.00

Telefon kontaktowy: 22 443 29 60 (61-63)

email: rzeczyznalezione@um.warszawa.pl

Powrót na górę strony