Ruszyła kampania „Nigdy nie jeżdżę po alkoholu”
Komenda Stołeczna Policji włączyła się w kampanię "Nigdy nie jeżdżę po alkoholu", prowadzoną przez Komendę Główną Policji oraz ZPPP Browary Polskie, której inauguracja odbyła się przy ul. Waryńskiego w pobliżu stacji Metro Politechnika. Właśnie tam na ścianie jednego z budynków pojawił się wielkoformatowy mural promujący trzeźwość za kierownicą.
Akcji prowadzonej przez Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego - Browary Polskie we współpracy z Biurem Prewencji i Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji patronuje Ministerstwo Gospodarki. Swoje poparcie dla inicjatywy wyraziło już ponad 50 instytucji z całej Polski. Ogólnopolska kampania muralowa opiera się na tych trzech hasłach - odpowiedzialność, bezpieczeństwo, trzeźwość.
Celem kampanii, podobnie jak w roku ubiegłym, jest promowanie wśród kierowców trzeźwości za kółkiem. Choć policyjne statystyki wskazują na malejącą liczbę osób prowadzących pod wpływem alkoholu oraz wypadków przez nich spowodowanych, wciąż istnieje przestrzeń do poprawy.
Nie bez powodu organizatorzy akcji jako środek przekazu wybrali wielkoformatowe realizacje malarskie w pobliżu najbardziej ruchliwych punktów Warszawy, Poznania, Gdyni oraz Lublina. Murale mają zwrócić uwagę szerokiej grupy odbiorców na niezwykle istotną kwestię, jaką jest bezpieczeństwo na drodze i nierozerwalnie z nim związane zachowanie trzeźwości za kółkiem.
- Akcja tak naprawdę skierowana jest do każdego z nas - powiedziała Danuta Gut Dyrektor Biura Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie - ponieważ wszyscy jesteśmy odpowiedzialni za bezpieczeństwo. Dotyczy to m.in. biernej postawy osób bliskich i współpasażerów, którzy nie reagując w sytuacji, gdy nietrzeźwy wsiada za kierownicę, wyrażają przyzwolenie na jazdę na „podwójnym gazie”. Tym samym stają się współodpowiedzialni za zagrożenie, jakie dla bezpieczeństwa na drodze stanowi pijany kierowca. Dodajmy, że także rowerzysta, dlatego na warszawskim muralu jest napis "Odpowiedzialni również na dwóch kółkach".
Młodszy inspektor Marek Konkolewski z Biura Prewencji i Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji podkreślił, że kampania startuje u progu sezonu urlopowego, czyli w okresie szczególnie trudnym dla użytkowników dróg ze względu na większe niż zazwyczaj natężenie ruchu związane z wakacyjnymi wyjazdami. – Jak co roku o tej porze apelujemy do kierowców o bezpieczną jazdę: zdjęcie nogi z gazu, rozwagę i trzeźwość. Czujność powinni zachować także pasażerowie i nie wsiadać do pojazdu, gdy kierujący znajduje się pod wpływem alkoholu. Kampania społeczna „Nie jeżdżę po alkoholu” wpisuje się w szereg inicjatyw i działań prewencyjnych prowadzonych przez Policję, którym przyświeca jeden cel - poprawa bezpieczeństwa - dodał M. Konkolewski.
W spotkaniu wziął również udział Rzecznik Prasowy Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego dr inż. Alvin Gajadhur, który powiedział, że kampania skierowana jest również do kierowców autobusów i samochodów ciężarowych.
W ramach akcji organizatorzy zachęcają do umieszczenia naklejki „Nigdy nie jeżdżę po alkoholu” na tylnej szybie samochodu. W inicjatywę już w ubiegłym roku zaangażowali się funkcjonariusze Policji, którzy podczas kontroli drogowych przekazywali naklejki odpowiedzialnym - trzeźwym kierowcom.
Elżbieta Sandecka-Pultowicz
foto Konrad Bucholc