Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112

Data publikacji 11.03.2014

„Ten numer ratuje życie. Nie blokuj go bez potrzeby” – to przesłanie akcji informacyjnej z okazji przypadającego co roku 11 lutego (11.2) Europejskiego Dnia Numeru Alarmowego.

 

Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112

W tym roku obchody organizowane są pod hasłem uświadamiania mieszkańcom, że numer 112 służy wyłącznie do ratowania życia i zdrowia. Akcja ta ma na celu zmniejszenie liczby zgłoszeń bezzasadnych, która wg danych organizacji EENA (European Emergency Number Association), w całej Unii Europejskiej jest bardzo wysoka i wynosi ponad 50%.

Znajomość numeru 112 jest w Polsce, w porównaniu z innymi państwami europejskimi, duża, ale nadal jest on zbyt często wybierany niezgodnie z przeznaczeniem. Akcja informacyjna ma na celu uświadomienie, jak największej liczbie warszawiaków, że blokowanie tego numeru uniemożliwia szybkie dodzwonienie się komuś, kto naprawdę potrzebuje pomocy.  

Spoty informujące o numerze 112 jako tym, dzięki któremu wzywa się pomocy pogotowia ratunkowego, straży pożarnej czy policji będą emitowane w komunikacji miejskiej przez dwa tygodnie.

Warszawskie Centrum Powiadamiania Ratunkowego jest pierwsze i jedyne w kraju zorganizowane i prowadzone przez samorząd - mówi Hanna Gronkiewicz-Waltz, Prezydent Warszawy – Dobowo przyjmuje ponad 3 tysiące zgłoszeń. 

Stołeczne Centrum Powiadamiania Ratunkowego powstało z inicjatywy m.st. Warszawy i jest zlokalizowane w Centrum Bezpieczeństwa przy ul. Młynarskiej 43/45.  Do centrum w Warszawie kierowanych jest ponad 3000 połączeń na dobę, z czego około 75% stanowią połączenia bezzasadne. Są to w większości pomyłki, zabawy dzieci telefonami, zapytania, które powinny być kierowane na inną infolinię i przypadkowe uruchomienia telefonów. Połączenia te zajmują czas operatorów i blokują linię, która staje się niedostępna w sytuacji realnego zagrożenia życia lub zdrowia osoby potrzebującej pomocy. 

Od listopada 2013 r. centrum przejęło wszystkie połączenia wykonywane na numer 112, które do tego czasu były odbierane w policji. Obsługuje obszar miasta stołecznego Warszawy, pozostałą część województwa mazowieckiego obsługuje centrum w Radomiu. W ośrodku w Warszawie zatrudnionych jest obecnie 39 operatorów, pracujących w Biurze Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Urzędu m.st. Warszawy, którzy odbierają telefony w trybie zmianowym przez całą dobę. 

W Polsce działa 17 Centrów Powiadamiania Ratunkowego. Centra działają w każdym mieście wojewódzkim oraz dodatkowo w Radomiu. Podstawowym założeniem systemu jest jak najszybsze odebranie połączenia i powiadomienie służb udzielających pomocy. W przypadku, gdy osoba przebywająca na terenie danego województwa łączy się z numerem 112 i nie może uzyskać połączenia z centrum na tym terenie, zgłoszenie jest przekazywane do innego ośrodka zgodnie z tzw. regułą zastępowalności. Operator, który odbierze zgłoszenie ustala lokalizację zdarzenia oraz przekazuje informacje do odpowiednich służb.

System informatyczny działający w centrach pozwala na identyfikację numeru telefonu zgłaszającego, w tym także numerów zastrzeżonych. System dodatkowo wyświetla dane osoby, na którą telefon jest zarejestrowany oraz  pokazuje na mapie aktualną lokalizację telefonu. Pomaga to nie tylko w udzieleniu pomocy w sytuacji, gdy ktoś nie potrafi podać dokładnej lokalizacji (np. dziecko lub w przypadku wypadku samochodowego poza terenem zabudowanym), ale również ułatwia identyfikowanie fałszywych zgłoszeń, w przypadku, gdy zgłaszający podaje nieprawdziwą lokalizację. 

Wdrażanie numeru 112 rozpoczęło się w 1991 roku, a od 2008 roku jest to numer ratunkowy obowiązujący na terenie wszystkich krajów Unii Europejskiej. W sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia, osoby przebywające na terenie dowolnego kraju Unii mają możliwość połączenia się z operatorem bezpłatnego numeru 112 oraz uzyskać pomoc. Operatorzy numeru alarmowego muszą władać co najmniej jednym językiem obcym.

Jesienią 2013 r. w stolicy ruszył projekt Warszawa19115. To wspólny dla całego miasta system komunikacji, za pośrednictwem którego mieszkańcy mogą uzyskać informację na temat funkcjonowania Urzędu Miasta i miejskich jednostek, usług (procedur i etapów realizacji spraw), planowanych wydarzeń, organizacji imprez kulturalnych czy remontów. Pod numerem 19115 zgłasza się sprawy wymagające interwencji administracji miejskiej. Wyjątek stanowią interwencje związane z bezpośrednim zagrożeniem życia, które obsługiwane są właśnie przez numer alarmowy 112. 

 

Pliki do pobrania

  1. 1.
    Spot Europejskiego Dnia Numeru Alarmowego 112
    (plik: spot_europejskiego_dnia_numeru_alarmowego.zip, rozmiar pliku: 2692.07 KB)
    Download
  2. 2.
    Europejski numer 112
    (plik: 112_prezentacja.pdf, rozmiar pliku: 1390.43 KB)
    Download

ac (mat. BBiZK)

 
Powrót na górę strony