Najnowsze badania FDN pokazują, że większość Polaków podziela przekonanie, że rodzice powinni chwalić dzieci*. Co ósmy respondent uważa jednak, że trzeba oszczędnie mówić dziecku o tym, że jest kochane. Ciągle najmłodsi częściej słyszą pochwały od mamy, niż od taty. Cieszy wyraźna zmiana pokoleniowa - więcej dobrych słów wypowiadają młode matki i ojcowie, którzy - w porównaniu ze starszymi pokoleniami – częściej słyszeli w dzieciństwie, że są kochani i ważni dla rodziców. By wzmocnić te pozytywne zmiany i uświadomić rodzicom, jak istotne są pozytywne komunikaty w wychowaniu, Fundacja Dzieci Niczyje i Agencja Reklamowa Publicis rozpoczęły kampanię społeczną „Słowa dają moc”. Jej celem jest wskazanie rodzicom jak – za pomocą dobrych słów - mogą wesprzeć dziecko, dać mu moc przezwyciężania trudności i wiarę we własne możliwości.
- Rodzice często obawiają się, że chwaląc dziecko, wychowają je na zarozumiałe i egoistyczne. Oszczędnie używają słów wyrażających miłość, wsparcie i docenienie, by nie „rozpuścić” swojego potomstwa. Tymczasem, te proste zwroty padające z ust rodziców – „kocham Cię”, „wierzę w Ciebie” czy „uda Ci się”, sprawiają, że młody człowiek jest radosny, potrafi sięgać do gwiazd i podnosić się po upadkach – mówi Maria Keller-Hamela, psycholog z Fundacji Dzieci Niczyje. - Dziecko, które często słyszy pozytywne komunikaty, wyrośnie na silnego człowieka z wysokim poczuciem własnej wartości. Te dobre słowa zostaną w nim na całe życie i będą mieć wpływ na to, jak będzie funkcjonować w pracy, związkach i życiu rodzinnym– dodaje.
W ramach kampanii „Słowa dają moc” powstały przekazy medialne oraz materiały edukacyjne skierowane do rodziców. Ważnym elementem akcji jest także strona www.słowadająmoc.fdn.pl, na której można znaleźć artykuły i porady dotyczące pozytywnej komunikacji w wychowaniu. W ramach działań Fundacja zaprosiła do współpracy także blogerów rodzinnych.
Organizatorami akcji są Fundacja Dzieci Niczyje i Agencja Reklamowa Publicis. Czas trwania kampanii: wrzesień 2013 r.
Kreację kampanii opracowała na zasadzie pro bono agencja reklamowa Publicis.
Cele kampanii:
• promowanie pozytywnych metod wychowania dzieci – pochwał, nagród, wsparcia
• wzmacnianie pozytywnej komunikacji pomiędzy rodzicami a dziećmi
• wzmacnianie więzi emocjonalnych pomiędzy rodzicem a dzieckiem, poczucia bezpieczeństwa dzieci, świadomości znaczenia bliskich osób, na które mogą liczyć
• przygotowanie rodziców do pozytywnego reagowania na trudne sytuacje w relacjach z dziećmi.
Grupa docelowa: rodzice dzieci w wieku 0-18 lat
Organizator: Fundacja Dzieci Niczyje
Główny partner: Agencja reklamowa Publicis
Partnerzy: OAK Foundation, Netizens, Peppermint, Millward Brown
Fotografie dzieci na zasadzie pro bono wykonała Marta Ankiersztejn
Patroni medialni: eDziecko.pl, Naj, Tina, Mam Dziecko, TTV
Projekt wspólfinansowany przez Miasto Stołeczne Warszawa.
Pobierz informację prasową (pdf, 150 KB) >>
Materiały kampanii do pobrania:
Pobierz ulotkę (pdf, 1,7 MB) >>
Pobierz plakat (3 wersje, jpg, ok. 1 MB -kliknij na plakat, żeby pobrać) >>