Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

„PILNUJ PORTFELA !” – „WATCH YOUR WALLET !”

Data publikacji 27.09.2012

W trosce o bezpieczeństwo pasażerów metra warszawskiego, najbliższe dwa weekendy w podziemnej kolejce staną pod znakiem kampanii prewencyjnej „Piluj portfela!”, „Watch your wallet!”. To już kolejna edycja projektu prewencyjnego Komisariatu Policji Metra Warszawskiego, zmierzająca do zwiększenia czujności osób korzystających z warszawskiego metra.

Podróż podziemną kolejką jest jednym z podstawowych sposobów poruszania się większości mieszkańców Warszawy. Niestety, wśród pasażerów, zdarzają się też przestępcy, którzy tylko czekają na nieuwagę innych. Z pozoru zwykli podróżni, nie zwracając na siebie szczególnej uwagi, bacznie obserwują otoczenie. Potrafią sprawnie wychwycić z tłumu osoby rozkojarzone, zmęczone dniem lub mocno zaangażowane w swoją pracę.

Stosowane przez kieszonkowców metody różnią się w zależności od doświadczenia i okoliczności. Doświadczeni sprawcy posługują się przy wyciąganiu przedmiotów z kieszeni m.in. żyletkami, drucikami, spinkami od włosów, mniej doświadczeni działają gołą ręką, stosując wyuczone chwyty. Tłok w środkach lokomocji stwarza dogodne warunki nawet dla pojedynczego i mało doświadczonego złodzieja. Natężony ruch na schodach lub w windach, pozwala niepostrzeżenie na bezpośrednie ocieranie się o pasażerów będących przy drzwiach, jadących ruchomymi schodami lub wsiadających i wysiadających z wagonów metra.

Działanie zespołowe kieszonkowców zakłada inną taktykę. Dzięki blokowaniu wejścia, wybrana na przystanku „ofiara”, znajduje się pomiędzy sprawcami. W tej sytuacji pokrzywdzony zajęty jest znalezieniem właściwego miejsca, a sprawcy tworzą tzw. „sztuczny tłok”, w czasie którego łatwo dokonuje się zamierzonej kradzieży. Często jeden z grupy blokujących złodziei zachowuje się w sposób prowokujący, odwracając uwagę pasażera.

Komisariat Policji Metra Warszawskiego koncentruje swoją pracę na przeciwdziałaniu takim zjawiskom. Mimo, że kradzieże w metrze zdarzają się incydentalnie, w trosce o Państwa bezpieczeństwo oraz osób korzystających z podziemnej kolejki, stale wprowadzamy w życie nowe projekty prewencyjne. Wykorzystujemy przy tym wszelkie możliwe formy przekazu. Dzięki bliskiej współpracy z organizacjami pozapolicyjnymi, jesteśmy w stanie dotrzeć do szerokiego grona odbiorców. Między innymi publikujemy nasze projekty w prasie, portalach internetowych, ulotkach bezpośrednio przekazywanych pasażerom oraz nośnikach przekazu umieszczonych w kolejkach i na stacjach metra.  Pojawiające się w prasie i na ekranach komunikaty: „Bądź czujny”, „Bacz na bagaż”, „Krok w mrok”, „Razem bezpiecznie”, „Chrapka na złodzieja”, „Bezpieczne wakacje”, „Pilnuj portfela!”, „Watch your wallet!”, czy też „Kieszonkowcy kochają podróżnych” i „Pickpockets love passengers” spotkały się z dużym zainteresowanie mieszkańców Warszawy, a co najważniejsze, zwiększyły czujność pasażerów metra.

Projekt prewencyjny „Pilnuj portfela!”, „Watch your wallet!” zwrócił na siebie szczególną uwagę. Opierając się na werbalnej formie, a zarazem koncentrując się na treści przekazu, okazał się przysłowiowym „strzałem w dziesiątkę”. Minimalizm przedstawionego poniżej projektu świadomie prowadzi do uzyskania maksymalnego efektu kampanii. Pasażerowie metra otrzymując lapidarną przestrogę „Pilnuj portfela!” oraz jej anglojęzyczny odpowiednik „Watch your wallet!”, natychmiast koncentrują się na swoim bezpieczeństwie. Co warto zauważyć, projekt nie odnosi się  jedynie do portfela, telefonu komórkowego czy bezpośrednio pieniędzy, ale rozszerza swoje oddziaływanie na ogół wartościowych przedmiotów mogących znaleźć się w zainteresowaniu kieszonkowca.  

Zdajemy sobie sprawę z tego, że nasze działania w dużej mierze uzależnione są od współpracy ze społeczeństwem. Każdy sygnał z Państwa strony o nietypowo zachowujących się osobach mogących dokonywać kradzieży sklepowych, kieszonkowych czy kradzieży bagażu, pozwoli na szybką reakcję Policji, a zarazem korzystnie wpłynie na poziom bezpieczeństwa w warszawskim metrze. Pamiętajmy także, że to przede wszystkim od naszej postawy zależy, czy kieszonkowiec zwróci na nas uwagę.

ac

Powrót na górę strony