Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Tu znajdziesz pomoc - 112

Data publikacji 11.02.2011

Numer „112” czy „997” zna każdy. To numer Policji, na który dzwonią osoby potrzebujące pomocy. W minionym roku w Komendzie Stołecznej Policji przyjęto aż 834.800 połączeń, co stanowi blisko 70.000 przyjętych rozmów miesięcznie. Tylko w ciągu dnia pracownicy obsługujący numer alarmowy przyjmują średnio 2.200 połączeń. W ciągu poprzedniego roku warszawscy policjanci przeprowadzili około 330.000 interwencji po zgłoszeniach na numer alarmowy.

Wiedząc, jak ważne jest szybkie powiadomienie o zdarzeniu, policjanci dbają o to, aby czas oczekiwania na przyjęcie zgłoszenia przez operatora 997/ 112 był jak najkrótszy (średni czas oczekiwania to 27 - 35 sekund). Niejednokrotnie jest to czas, pozwalający na szybkie dotarcie na przykład do ofiar wypadku drogowego, czy też, dzięki któremu policjanci mogą błyskawicznie podjąć interwencję. Im szybsze powiadomienie o zdarzeniu, tym większa szansa na zatrzymanie sprawcy włamania, kradzieży, czy rozboju.

Nie raz już przekonaliśmy się, że od właściwej decyzji operatora przyjmującego zgłoszenie, zależy nawet ludzkie życie. Gdy pracownik obsługujący numer alarmowy otrzymuje wiadomość o osobie tonącej w Wiśle, błyskawicznie informację przekazuje funkcjonariuszom z Komisariatu Rzecznego i wzywa Pogotowie. W ten sposób wiele już razy uratowanemu człowiekowi dano szanse na nowe życie. Nie inaczej jest, gdy osoba dzwoniąca informuje o wypadku, czy kolizji, wówczas to na operatorze spoczywa obowiązek ustalenia niezbędnej pomocy, którą trzeba skierować na miejsce zdarzenia.

46 pracowników, a wśród nich zarówno funkcjonariusze, jak i pracownicy cywilni, obsługują maksymalnie 11 stanowisk tylko w jednej zmianie. Komunikatywność, umiejętność radzenia sobie ze stresem, umiejętność podejmowania szybkich i trafnych decyzji, opanowanie, kultura osobista to tylko niektóre cechy wymagane od operatorów. Mile widziana jest znajomość języków obcych. Zdając sobie sprawę z tego, że coraz więcej cudzoziemców dzwoni na Policję, w każdej zmianie jest przynajmniej jedna osoba mówiąca po angielsku, niemiecku, czy francusku.

Wiemy, że wiele zależy od tego pierwszego kontaktu, dlatego też wszystkie połączenia są nagrywane i monitorowane, dzięki czemu można ustalić, po jakim czasie od zgłoszenia na miejsce wysłano załogi policyjne i jak dana interwencja została przez policjantów zakończona. Coraz wyższe zaufanie do Policji powoduje, że mieszkańcy Warszawy i okolic dzwonią na numer alarmowy także w sytuacji, gdy potrzeba szybko wezwać na miejsce zdarzenia inne służby, takie jak straż pożarna, pogotowie czy służby techniczne miasta.

Informacja ze strony KSP
 

Powrót na górę strony