Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

KP „Metro” już pełnoletnie!

Data publikacji 20.12.2010

Komisariat Policji Metra Warszawskiego obchodził w październiku 18-tą rocznicę swojego powstania. Na przełomie tych lat nabieraliśmy doświadczenia, borykaliśmy się z wieloma problemami, odnosiliśmy również sukcesy. Dziś przychodzi chwila na refleksję, a zarazem podsumowanie naszej pracy. Możemy śmiało powiedzieć, że warszawskie metro jest miejscem bezpiecznym.

Komisariat swoim działaniem obejmuje 21 stacji metra, których elementy składowe stanowią antresole, perony, pasaże handlowe, tunele łączące stacje oraz parking podziemny przy stacji Centrum. Obiekty te usytuowane są na odcinku 23 km. Rejon działania został zwiększony o trzy nowe stacje tj.: Stare Bielany, Wawrzyszew oraz Młociny, które oddano do użytku w październiku 2008 roku. Tymczasem liczba pasażerów na przestrzeni kilku ostatnich lat wzrosła z 360 do niemalże 600 tys. w ciągu doby. Ponadto na terenie metra warszawskiego w około 140 punktach prowadzona jest działalność usługowo-handlowa. Specyficzne usytuowanie jednostki pod ziemią oraz dynamicznie rozwijająca się infrastruktura sprawia, że realizacja zadań z zakresu zapewnienia bezpieczeństwa i porządku wymaga wzmożonej pracy i niemałego wysiłku.

Struktura jednostki oparta jest na dwóch wydziałach – Prewencji i Sztabu oraz dwóch zespołach: Prewencji Kryminalnej Nieletnich i Patologii oraz Ogólnym. Pracuje tu 118 funkcjonariuszy oraz trzech pracowników cywilnych. Najliczniejszym jest Wydział Prewencji, który stanowi cztery ogniwa patrolowo-interwencyjne oraz ogniwo wywiadowcze, a także Zespół ds. Wykroczeń. Policjanci tych ogniw codziennie przez całą dobę strzegą bezpieczeństwa osób przebywających w metrze. Szczególnie trudne zadania spoczywają na policjantach podczas zabezpieczenia przejazdu wielotysięcznej rzeszy pasażerów plenerowych i rozrywkowych imprez masowych takich jak: koncerty, bale noworoczne, spotkania Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, organizowane w bezpośrednim sąsiedztwie metra oraz podczas przejazdów kibiców piłki nożnej.
 

Czujni na atak terrorystyczny

W codziennej pracy ogromne znaczenie ma również stałe monitorowanie metra pod kątem zagrożeń terrorystycznych. Ich rozpoznawanie i przeciwdziałanie jest jednym z priorytetów jednostki. Od roku 2005 odnotowano 25 przypadków podejmowania działań związanych z możliwością wystąpienia zamachu terrorystycznego, z czego kilkanaście dotyczyło ujawnienia pozostawionego bez opieki bagażu. Były to telefoniczne anonimowe informacje o możliwości podłożenia ładunku wybuchowego oraz ujawnienia podejrzanych pakunków, które po wstępnym rozpoznaniu zakwalifikowano jako mogące zawierać materiały wybuchowe.
Mając na uwadze poprawę bezpieczeństwa pasażerów korzystających z podziemnej kolejki kontynuowana jest współpraca z różnymi podmiotami m.in.: Służbą Ochrony Metra, Służbą Ruchu Metra, Biurem Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego, Strażą Graniczną, Strażą Miejską m. st. Warszawy, Żandarmerią Wojskową oraz agencją ochrony Solid Security. Prowadzone są również akcje edukacyjne z zakresu szeroko rozumianego bezpieczeństwa.
 

Lubiani przez warszawiaków
 

Dużym sukcesem jednostki jest utrzymujący się od kilku lat wysoki poziom zadowolenia osób korzystających z metra, czego dowiodły niezależne badania ankietowe - w ubiegłym roku wyniki te plasowały się na poziomie 91,1%, w tym roku wzrosły do 94,6%! W opinii mieszkańców Warszawy metro jest najbezpieczniejszym środkiem komunikacji miejskiej.
Jednostka może się poszczycić kompletnym wyposażeniem stanowiska obserwacyjnego na stanowisku kierowania, znaczną ilością sprzętu techniki policyjnej, sprzętu biurowego, mundurowego, a także doposażeniem logistycznym w postaci trzech nowych radiowozów (dwa Fiaty Ducato i Kia Cee´d), co zdecydowanie ułatwia pracę i poprawia skuteczność działań.

Czy będzie prezent?

Marzeniem policjantów żartobliwie nazywanych „krecikami” jest uwzględnienie w trakcie planowania budowy II linii metra nowej siedziby na stacji węzłowej Metro-Świętokrzyska. Miałoby to niebagatelny wpływ na jakość funkcjonowania jednostki.
- Z okazji 18-tych „urodzin” życzymy sobie dalszych sukcesów – mówi komendant podinsp. Małgorzata Domagalska - a także satysfakcji z pełnionej służby i wykonywanej pracy. Przy okazji chcemy też podziękować społeczności Warszawy za zaufanie. Nie sposób nie wspomnieć też o daleko idącej pomocy kolegów i koleżanek policjantów z innych jednostek i komórek organizacyjnych Komendy Stołecznej Policji, którym za pośrednictwem „Stołecznego Magazynu Policyjnego” serdecznie dziękujemy.

Trochę historii…

Komisariat Policji Metra Warszawskiego został utworzony 1 października 1992 roku na podstawie Zarządzenia Nr 6/92 Komendanta Głównego Policji, jako komisariat specjalistyczny odpowiedzialny za zapewnienie bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie metra i podlega w tym zakresie Komendantowi Stołecznemu Policji. W początkowym okresie siedziba komisariatu mieściła się w budynku Komendy Stołecznej Policji przy ulicy Nowolipie 2. W dniu 5 kwietnia 1995 roku, wraz z uruchomieniem metra dla podróżnych, nastąpiło otwarcie siedziby Komisariatu Policji Metra Warszawskiego na stacji "Politechnika". Wraz z rozbudową metra warszawskiego 13 września 1998 roku na potrzeby komisariatu przekazano pomieszczenia na stacji "Centrum", gdzie mieści się do chwili obecnej. Pierwszym Komendantem Komisariatu Policji Metra Warszawskiego był podinsp. Józef Kąkolewski, następnie od 1.01.1998 roku nadkom. Ewa Możajska-Pyzel, a w 1999 roku nadkom. Wojciech Reszczyk. Od 16.06.2005 r. do chwili obecnej funkcję Komendanta Komisariatu Policji Metra Warszawskiego pełni podinsp. Małgorzata Domagalska.

Mając na uwadze potrzeby i oczekiwania klientów kierownictwo komisariatu w 2002 roku zainicjowało wprowadzenie Systemu Zarządzania Jakością zgodnie z normą PN EN ISO 9001:2001. Prace rozpoczęte w styczniu 2003 r. zostały uwieńczone sukcesem w listopadzie 2003 r., kiedy to jednostka uzyskała certyfikat, a ponadto została laureatem VII edycji mazowieckiej nagrody jakości w 2004 r. Filozofią funkcjonowania komisariatu od początku jego istnienia jest środowisko, w którym ludzie są w pełni zaangażowani w realizację swoich zadań, a wymagania klienta są priorytetem całej organizacji.

mc

Powrót na górę strony