Program informacyjno-edukacyjny pn. „Bezpieczny i kulturalny pasażer”
Program profilaktyczny z zakresu propagowania zasad bezpiecznego i kulturalnego zachowania się na przystankach oraz w środkach komunikacji publicznej pn. „Bezpieczny i kulturalny pasażer”
I. ZAŁOŻENIA
Codziennością już stał się widok uszkodzonych lub zniszczonych elementów wyposażenia pojazdów komunikacji zbiorowej w postaci pociętej tapicerki, zepsutego kasownika, naniesionego graffiti, spalonego rozkładu jazdy czy zdewastowanego przystanku.
W większości przypadków szkody te wyrządzają osoby młode, które czując się bezkarne niszczą bezmyślnie oraz z nudów.
W opinii Wydziału Prewencji niezbędnym elementem walki z wandalizmem jest przede wszystkim edukacja, a w szczególności wychowanie dzieci i młodzieży do uczestnictwa w ruchu drogowym w charakterze kulturalnego pasażera.
Opracowana przez policjantów Wydziału Prewencji Komendy Stołecznej Policji koncepcja działań profilaktycznych, adresowana jest do uczniów szkół podstawowych i gimnazjalnych. Dotyczy realizacji zagadnień z zakresu propagowania zasad bezpiecznego i kulturalnego zachowania dzieci i młodzieży na przystankach oraz w środkach komunikacji publicznej.
II. CEL GŁÓWNY
Priorytetowym celem programu jest kształtowanie umiejętności prawidłowego, bezpiecznego i kulturalnego zachowania się na przystankach oraz w środkach komunikacji publicznej, w szczególności uświadomienie zagrożeń wynikających z nieprzestrzegania obowiązujących zasad w czasie podróżowania komunikacją publiczną.
III. CELE POŚREDNIE
- Wyposażenie dzieci i młodzieży w wiadomości niezbędne do zrozumienia zasad świadomego i bezpiecznego uczestnictwa w ruchu drogowym w charakterze pasażera środków komunikacji publicznej.
- Kształtowanie postaw życzliwości, uczynności, odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych.
- Kształtowanie postawy szacunku do mienia społecznego.
- Poznanie przepisów regulujących bezpieczeństwo i porządek na terenie obiektów komunikacji publicznej, w tym omówienie konsekwencji prawnych jako wynik negatywnych zachowań.
- Zapoznanie z pracą prowadzącego pojazd środka komunikacji publicznej (obowiązki i utrudnienia).
- Przygotowanie młodych ludzi do udzielania pierwszej pomocy w komunikacji publicznej.
IV. REALIZATORZY
- Komórki organizacyjne Komendy Stołecznej Policji,
- Komendy Rejonowe i Powiatowe Policji.
V. WSPÓŁREALIZATORZY
- Instytucje i podmioty pozapolicyjne.
VI. SPOSÓB REALIZACJI
Struktura programu dostosowana została do szerokiej oferty w zakresie korzystania z publicznych środków transportu. Program realizowany jest w formie działań pn. „Warszawska Linia Edukacyjna” przy współpracy z Tramwajami Warszawskimi Sp. z o.o. i Jednostką Ratownictwa Specjalistycznego S12 oraz działań pn. „Koleją po wiedzę” przy współpracy z Muzeum Kolejnictwa w Warszawie stanowiące załączniki do przedmiotowego programu.
VII. ADRESACI
Uczniowie szkół podstawowych, gimnazjalnych i kadra pedagogiczna z terenu m.st. Warszawy oraz dziewięciu powiatów okołowarszawskich.
VIII. CZAS TRWANIA I MIEJSCE
Czas i miejsce trwania zajęć edukacyjnych zostanie szczegółowo określone w poszczególnych działaniach profilaktycznych stanowiących załączniki do programu.
IX. LICZBA UCZESTNIKÓW I ŚRODEK LOKOMOCJI:
- Grupa dzieci, młodzieży – jedna klasa;
- Transport we własnym zakresie.
X. TERMIN REALIZACJI
Realizacja działań przewidziana jest na terenie wszystkich Komend Rejonowych i Powiatowych Policji w roku szkolnym 2012/2013 z możliwością dalszej kontynuacji.