BEZPIECZEŃSTWO SENIORÓW

Mądry Senior przed szkodą!

Przestępcy nawet przez chwilę nie odpoczywają. Oszustwa są dla nich najłatwiejszym sposobem na „zarobienie” pieniędzy. Oszustwa "na wnuczka", „na policjanta” czy „na pracownika banku” nieustannie ewoluują a przestępcy cały czas modyfikują swoje metody. Funkcjonariusze Wydziału Prewencji Komendy Stołecznej Policji ostrzegają i radzą jak nie paść ofiarą oszustwa.

Seniorze

to nie Twoja wnuczka ani córka,

to nie Twój wnuk ani syn,

to także nie Twój krewny,

nie jest to również policjant, pracownik banku, prokurator, adwokat, funkcjonariusz CBŚP!

--- To oszust !!!

I chce Cię okraść.

Jak działa oszust podający się za pracownika banku ?

Dzwoni telefon. Odbierasz.

I od tego momentu oszust „gra swoją rolę”.

„Gra swoją rolę” - ponieważ opracował do perfekcji scenariusz oszustwa i umiejętność manipulacji.

  • Oszust podaje się za pracownika banku.

Na wyświetlaczu Twojego telefonu, jako „dzwoniący” prawdopodobnie pojawia się:

  • NAZWA BANKU - może to być bank, w którym masz konto.
  1. Oszust chce uzyskać od Ciebie:
  • Pieniądze zgromadzone w banku.
  • Dane osobowe potrzebne do wzięcia kredytu w Twoim imieniu.
  • Dane umożliwiające dostęp do Twojego konta bankowego.
  1. Jakimi pretekstami najczęściej posługuje się oszust:
  • Informuje, że była próba włamania na Twoje konto bankowe i zgromadzone na nim środki musisz przelać na inne konto (konto wskazane przez rozmówcę lub samemu otworzyć nowe konto i przekazać dzwoniącemu dane do logowania na nowe konto).
  • Informuje, że Twoje konto zostało zakażone i musisz zainstalować wskazaną przez niego aplikację. W rzeczywistości jest to aplikacja pozwalająca oszustowi na przejęcie kontroli nad Twoim telefonem, aplikacją bankową i przelanie Twoich pieniędzy przez oszusta na nieznane Ci konto.
  • Informuje, że został zablokowany/zamrożony przelew środków dokonany z Twojego konta do osoby, której w rzeczywistości nie znasz (imię i nazwisko jest zmyślone).
  1. W jaki sposób tracisz swoje pieniądze?
  • Wykonując przelew na konto wskazane przez „fałszywego pracownika banku”
    lub przekazując dane do logowania Twoje pieniądze są już we władaniu oszusta.
  • Instalując na telefon lub laptop aplikację wskazaną przez „fałszywego pracownika banku np. z działu technicznego” umożliwiasz oszustowi przejęcie kontroli nad Twoim telefonem
    lub komputerem, aplikacją bankową, a w rezultacie do przelania Twoich pieniędzy przez oszusta na nieznane Ci konto.
  • Przekazując informacje m.in. imię, nazwisko, data urodzenia, pesel, adres zamieszkania, kody BLIK itp. umożliwiasz oszustowi wzięcie kredytu lub pożyczki w Twoim imieniu.

Jeśli masz nawet najmniejsze podejrzenia lub wątpliwości, że:

  • osoba dzwoniąca nie jest pracownikiem banku tylko oszustem
  • lub osoba dzwoniąca postępuje w sposób zbliżony do tych podanych powyżej

- NATYCHMIAST PRZERWIJ POŁĄCZENIE,

- ROZŁĄCZ SIĘ Z ROZMÓWCĄ I NIEZWŁOSZNIE ZADZWOŃ pod numer alarmowy 112, do swojego banku oraz do członka rodziny - na numery telefonów, które znasz.

Bankowych spraw nie załatwiaj przez telefon, udaj się osobiście do oddziału banku.

asp. szt. Agnieszka Podgórska

 

Powrót na górę strony