Finał IV edycji Warszawskiej Linii Edukacyjnej
W piątek 21.06.2013 roku zakończyła się IV edycja Warszawskiej Linii Edukacyjnej. Projekt edukacyjny realizowany przez Komendę Stołeczną Policji i Tramwaje Warszawskie Sp.z o.o. w ramach programu prewencyjnego „Bezpieczny i kulturalny pasażer” adresowany do uczniów szkół podstawowych mający na celu promocję bezpiecznych zachowań w środkach komunikacji miejskiej.
W roku szkolnym 2012/2013 w ramach piątkowych zajęć odbyło się 66 lekcji dla ok. 1500 uczniów klas I-VI szkół podstawowych. Zajęcia miały wyjątkowy charakter, ponieważ w pierwszej części odbywały się we współczesnym tramwaju, który poruszał się specjalnie opracowaną trasą. Następnie dzieci podróżowały zabytkowym tramwajem i w ten niekonwencjonalny sposób poznawały historię Tramwajów Warszawskich.
W trakcie podróży dzieci poznawały zasady bezpiecznego i kulturalnego podróżowania środkami komunikacji miejskiej, obowiązujących przepisów dotyczących przejazdów, a także reagowania na zdarzenia zagrażające zdrowiu lub życiu. Praktyczne zajęcia odbywały się z udziałem pracownika Nadzoru Ruchu Tramwajów Warszawskich, policjanta z Wydziału Prewencji Komendy Stołecznej Policji oraz ratowników z Warszawskiej Grupy Wysokościowej s12. Uczestnicy zajęć otrzymali zestawy ratunkowe do udzielania pierwszej pomocy oraz pamiątkowy bilet. Dzieci dostały także kamizelki odblaskowe oraz materiały edukacyjne, utrwalające zdobytą wiedzę.
Każda lekcja odbywała się w piątek i rozpoczynała na Placu Narutowicza, gdzie Instruktor Nadzoru Ruchu Tramwajów Warszawskich przedstawił zasady bezpiecznego zachowania na przystanku tramwajowym oraz tłumaczył jak należy prawidłowo wsiadać i wysiadać z wagonu. Tramwaj Edukacyjny mknął dalej ul. Grójecką, Al. Jerozolimskimi, Al. Poniatowskiego, Al. Waszyngtona do Al. Zielenieckiej. W czasie tej podróży młodzież dowiedziała się wielu ciekawostek o wyposażeniu tramwaju i kabiny motorniczego.
Policjanci zapoznawali uczniów z zasadami bezpieczeństwa, udzielali również wskazówek dotyczących kulturalnego zachowania się w środkach komunikacji miejskiej oraz unikania zagrożeń, np. wynikających z eksponowania portfela lub telefonu komórkowego. Zajęcia miały charakter interaktywny. Dzieci zadawały pytania, wobec czego zajęcia przebiegały dynamicznie, były ciekawe, a przede wszystkim spełniały rolę edukacyjną.
W czasie podróży tramwajem uczniowie ćwiczyli również zasady udzielania pierwszej pomocy na specjalistycznych fantomach pod czujnym okiem ratowników. Nabywały prawidłowych zachowań w sytuacji zagrożenia życia, udzielania pomocy nieprzytomnej osobie, używania maseczki do sztucznego oddychania, itp. Dzieci uczyły się również prawidłowego wzywania i komunikowania ze służbami ratowniczymi.
foto: Wydział Prewencji KSP