Seniorze …..Bądź mądry przed szkodą, nie po szkodzie…..
Niemal codziennie słyszymy informacje o kolejnych oszustwach, których ofiarami są osoby starsze. Zazwyczaj są to osoby mieszkające samotnie. Sposób działania oszustów jest bardzo charakterystyczny i w każdym przypadku podobny. Policjanci z Wydziału Prewencji KSP przestrzegają seniorów przed oszustwami na tzw. wnuczka, policjanta lub funkcjonariusza CBŚP.
Tak najczęściej wygląda scenariusz oszustw dokonywanych metodą na „policjanta- funkcjonariusza CBŚP”:
Oszust - Halo, Halo… tu kom. Jan Nowak z Centralnego Biura Śledczego Policji! Pani oszczędności są zagrożone a my chcemy Pani pomóc!!
Starsza Pani – Oczywiście wypłacę, wszystkie pieniądze…
Podczas rozmowy telefonicznej oszust instruuje starszą Panią gdzie i komu ma przekazać pieniądze.
Starsza Pani udaje się do wskazanego miejsca i przekazuje wszystkie oszczędności …
W drugim scenariuszu pojawia się „wnuczek” lub inny krewny, który przekazuje informację o swoim wypadku czy chorobie. Mówi, że pilnie potrzebuje pieniędzy a potem wysyła po nie znajomego lub umawia go z „babcią czy dziadkiem” w konkretnym miejscu, by odebrał pieniądze.
Zdarza się, że oszuści wyłudzają od pokrzywdzonego kosztowności, a nawet namawiają ich do zaciągania kredytów.
Wiele osób zadaje pytanie jak oszuści wyszukują swoje ofiary. Otóż przestępcy wyszukują swoje ofiary w starych książkach telefonicznych. Starsze osoby, które mają telefony stacjonarne, zwykle mają je od dłuższego czasu. Jest to bardzo ważna wskazówka dla oszustów. Następnie oszuści kierują się imieniem osoby starszej, tzn. wybierają osoby
z takimi imionami, które były popularne przed laty, co może wskazywać na starszy wiek osoby. Przestępcy „zajmujący się” tego typu oszustwami potrafią podczas rozmowy uzyskać od ofiary niezbędne dla nich informacje, ułatwiające im dokonanie oszustwa, m. in. gdzie
i z kim dana osoba mieszka, czy ktoś w danej chwili przebywa w domu, jakie ma oszczędności, w jakim banku.
Kolejnym aspektem działającym na korzyść oszusta jest stres pod wpływem, którego działają ofiary. Gdy starsza osoba słyszy w telefonie informację, że ktoś z bliskich miał wypadek albo, że w banku są zagrożone oszczędności jego życia, jest zdenerwowana. Stres powoduje irracjonalne zachowanie i postępowanie.
Ponadto oszuści dążą do tego, aby mieć „stały kontakt” z ofiarą, pozyskują od oszukiwanego nr telefonu komórkowego i od momentu nawiązania rozmowy przez telefon komórkowy nie przestają rozmawiać z osoba oszukaną aż do momentu przekazania pieniędzy.
Pieniądze, czasem oszczędności całego życia trafiają w niepowołane ręce, zubożając rzekomą Babcię czy Dziadka. Dopiero, gdy krótko po zdarzeniu osoba oszukana zaczyna analizować zaistniałą sytuację i nie kleją się pewne fakty, do świadomości osoby dociera, że stała się ofiarą oszusta. Niestety niejednokrotnie jest już za późno, ponieważ pieniądze zostały już przekazane. Dlatego tak bardzo ważna jest ostrożność i przezorność osób starszych. Metody działania sprawców ulęgają ciągłym „udoskonaleniom”, tak, więc działania prewencyjne w danym zakresie są bardzo istotne.
kom. Magdalena Niemotko/ss