"Bezpieczeństwo ruchu drogowego" (2007)
Komenda Stołeczna Policji zakończyła realizację kolejnego projektu w ramach programu Leonardo da Vinci. Głównym celem projektu pt. „Bezpieczeństwo ruchu drogowego – wdrożenie jednolitej praktyki policyjnej w rozszerzonej Wspólnocie” była poprawa bezpieczeństwa na europejskich drogach. Stołeczni funkcjonariusze ruchu drogowego podczas jednotygodniowych wyjazdów odwiedzili jednostki policji drogowych w Madrycie, Ljubljanie i Hadze.
Uczestnicy projektu mogli zapoznać się z najlepszymi praktykami partnerów w zakresie bezpieczeństwa i zarządzania ruchem drogowym, poznali stosowane przez nich metody, programy działań i dokonali oceny możliwości adaptowania ich do warunków polskich.
W Komendzie Miejskiej w Madrycie szczególną uwagę uczestników wzbudził program „Edukacja w szkole”. Są to kompleksowe działania podejmowane przez władze miejskie i madrycką policję na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków życiowych osób nieletnich. Dzieci uczestniczące w takich szkoleniach są uświadamiane jak prawidłowo zachować się na drodze i z jakimi niebezpieczeństwami mogą się spotkać. Zajęcia praktyczne odbywają się w Ośrodku Szkoleniowym Ruchu Drogowego. Znajduje się w nim miasteczko ruchu drogowego, które swoim wyglądem przypomina odcinek miasta. Tutaj dzieci uczą się prawidłowego zachowania na drodze - jako piesi i kierujący rowerami. Po ukończeniu takiego szkolenia dzieci otrzymują dyplomy.
Uczestnicy pobytów w Madrycie i Ljubljanie jednogłośnie uznali, iż niezmiernie ciekawie są tam rozwiązane kwestie mandatowe. Uiszczanie mandatów przez madryckich kierowców przebiega następująco: kiedy obywatel płaci mandat na miejscu kontroli lub w ciągu 30 dni (jest to okres obowiązkowego opłacenia mandatu), zostaje mu naliczona zniżka od nałożonej grzywny w wysokości 30%. Madrycka Policja, w swoich taryfikatorach, posiada stawki z uwzględnieniem takich właśnie zniżek. Wyposażona jest ona również w terminale, na wypadek chęci opłacenia mandatu kartą. W przypadku, kiedy mandat zostanie opłacony z opóźnieniem 14 dni – nie ulega on zmianie. Natomiast, kiedy opóźnienie przekroczy dozwolony jego uiszczenia, tj. 14 dni - grzywna skutkuje podniesieniem o 20% oraz doliczane zostają koszty postępowania (zajmuje się tym wydział ds. egzekucji należności). Natomiast w Słowenii ukarany ma 16 dni na zapłacenie mandatu. Jeżeli nie wywiąże się z zobowiązania w terminie grzywna potrącana zostaje z zarobków. Następnie ukarany ma prawo w ciągu 16 dni wnieść odwołanie do sadu. Jeżeli mandat uiszczony zostanie w ciągu 8 dni, sprawca wpłaca jedynie połowę grzywny, pozostała część zostaje anulowana. Nie istnieje możliwości nie przyjęcia mandatu. Jeżeli ukarany odmawia pobrania druku mandatu, policjant wkłada druk pod wycieraczkę szyby i postępowanie uważa się za zakończone. W szczególnych przypadkach policjant może odkręcić tablicę rejestracyjna z pojazdu i wystąpić do sądu o zakaz prowadzenia tego pojazdu.
Zarówno w Hiszpanii jak i Słowenii grzywna na drodze wynosi max 600 EUR.
Funkcjonariusze WRD otrzymali od ljubljańskiej policji taryfikator, który składa się z tekturowej „koperty”, na której wydrukowane są wykroczenia zgrupowane tematycznie. Obok wykroczenia wycięte jest okienko. Do „koperty” wsunięta jest tekturowa wkładka, na której wydrukowane są wysokości mandatów, punkty karne i podstawa prawna. Ustawiając wewnętrzną część na odpowiednie wykroczenie, w okienkach odczytuje się wysokość mandatu, ilość punktów karnych oraz podstawę prawną. W razie zmiany wysokości mandatów wystarczy wydrukować tylko wkładkę z nowymi kwotami. Ponadto przekazany został polskim funkcjonariuszom wskaźnik, który obrazuje długość drogi przebytej przez samochód w czasie gwałtownego hamowania i zatrzymania na suchej i mokrej powierzchni. Strona polska, po przeprowadzeniu prób na naszych drogach, będzie rozdawała analogiczne wskaźniki „upieczonym” polskim kierowcom.
Z ciekawostek pozaprogramowych w Madrycie uczestnicy zabrani zostali na stadion Bernabue – Real Madryt, po którym oprowadził ich oraz opowiedział o specyfice zabezpieczeń – szef ds. bezpieczeństwa.
Ostatni pobyt stołecznych policjantów miał miejsce w Policji Regionu Haagland w Holandii. System pracy funkcjonariuszy Regionalnej Grupy Ruchu Drogowego oparty jest na wcześniejszych zaplanowanych działaniach zorganizowanych, prowadzonych pod kątem konkretnych wykroczeń. We wcześniej wybranym miejscu, przy użyciu pachołków, organizowany jest punkt kontrolny, na którym pracuje kilku policjantów. Około 200 metrów przed tym punktem wystawiany jest funkcjonariusz, który obserwuje ruch i drogą radiową informuje pracujących na punkcie kontrolnym kolegów o popełnianych przez konkretnych kierujących wykroczeniach. Wskazany pojazd jest następnie zatrzymywany i na kierującego nakładany jest mandat karny. Dodatkowo obszar przyległy do punktu kontrolnego patrolowany jest przez motocyklistę, który ujawniwszy popełnione przez kierującego wykroczenie sprowadza go na punkt kontrolny, gdzie zostaje on ukarany. W podobny sposób prowadzone są działania związane z innymi rodzajami naruszeń w ruchu drogowym. W przypadku wykroczeń zarejestrowanych przez urządzenie rejestrujące (fotoradar). Prawo holenderskie stanowi, że to właściciel pojazdu dopowiada za popełnione naruszenie. Jeśli okaże się, że to nie on kierował pojazdem w chwili popełnienia wykroczenia, to w jego interesie jest, aby podać osobę, której pojazd został użyczony.
Zarówno członkowie delegacji polskiej, jak i funkcjonariusze organizacji goszczących, wielokrotnie wskazywali na konieczność unifikacji systemu prawnego i metod działania służb odpowiedzialnych za porządek wewnętrzny. Kierowca podróżujący po drogach całej Europy powinien znać zasady panujące w ruchu drogowym i konsekwencje prawne jakie zostaną w stosunku do niego wyciągnięte w przypadku naruszenia obowiązujących przepisów, nie zależnie od tego, w jakim kraju by się znajdował. Pozwoliłoby to na znalezienie najlepszych i najskuteczniejszych rozwiązań prawnych oraz metod pracy, bazując na doświadczeniach wszystkich krajów wchodzących w skład wspólnoty.
W związku z tym Komenda Stołeczna Policji zamierza kontynuować współpracę z dotychczasowymi partnerami oraz nawiązać z nowymi w kolejnym projekcie o problematyce bezpieczeństwa na drogach.
Zespół Funduszy Pomocowych KSP wraz z Wydziałem Ruchu Drogowego opracowują kolejny projekt dotyczący problematyki bezpieczeństwa na drogach.
Niniejszy projekt był ostatnim w konkursie na lata 2003-2006. Obecnie rozpoczęła się edycja 2007-2013, w ramach której KSP realizuje projekt pt. „Wymiana doświadczeń z zakresu profilaktyki uzależnień – narkomania i alkoholizm wśród młodzieży”.